Gå til innhold

Hvilke jekk bruker dere? D3`n datt ned fra jekk og klemte inn lufttan


Bergengen

Anbefalte innlegg

Har denne fra jula. 
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/jekk-005933/

 

Hadde den Carwise jekken med forlenger fra BilXtra. Men den ble fort byttet når bilen datt det. Heldigvis med alle hjul på og ingen under. Og på riktig side med tanke på luftsystemet.  Problemet var kombinasjon av at forleggeren bøyde seg sideveis når jeg jekket opp og at rammen er godt understelsbehandlet som gjør den glatt. Når jekken fikk nok kraft sideveis sklei den av rammen. 
Stolte mer på original jekken etterpå. 

https://bilxtra.no/carwise-garasjejekk-suv-2-5-tonn?gclid=CjwKCAjwnK36BRBVEiwAsMT8WOix1wYQ8EgWSRCNEUCNyPZfGOMqwHxHtMrkJ9BZja5-mUcSkR1GThoCzMcQAvD_BwE


 

Anbefaler deg å vente noen uker til før du kjøper. Nå kommer hjulskift sesongen og de store butikkene kjører kampanjer på jekker. 
Om jeg ikke husker feil betalte jeg vel rundt 1200kr for Jula jekken ifjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Laget slike 

IMG_20200909_171817.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

 

Mye på en gang her…:o

 

Original saksejekk takka for seg idag! Den bøyde seg på returen - muligens den blei jekka skjevt opp på snøenblush 
 

Men uansett - jeg må ha en nødjekk i bilen. Hva bruker dere som ikke har original jekk lengre? Flaskejekk? 5 tonn? Hvor stor må den være for å få løft nok til å få av hjula?
 

Hvordan er det trikset der D3 løfter opp hjulet sjøl? jekking under fjærbeinet?

 

Noen som har de andapterene som nevnes her i tråden?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garasjejekk. Trenger ikke være høytløftende for bærebru. 
 

Trenger være høytløftende om du vil løfte på ramma. Jekken min har en sånn liten adapter jeg kan sette i før koppen- så får jeg 10 cm ekstra høyde tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 tonn flaskejekk er nok over-kill.

Strengt tatt er 1 tonn det også.

Men 1,5-2 tonns flaskejekker er lette å bruke og ta med seg.

Aberet er at oljen av og til har "fordampet" og ny må på.

Så bruk eller bare test dem ved hjulskift vår og høst.

Ikke minst sjekk luft i reservehjul...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.4.2016 den 7.57, Bergengen skrev:

Hei

 

Det er tid for sommerdekk og jeg opplevde det jeg har fryktet lenge. D3`n datt ned fra jekken og klemte inn lufttanken :o

Jeg hadde tappet lufta ta systemet, og skulle kjekke bilen opp på bukker for å se over midte fordelingsblokk og bytte dekk.

Brukte en 2 elle 3T jekk fra Torshov (som jeg har hatt i mange år) med en ishockey pøkk oppå, får så å løfte på ramma. Pøkkne sprakk og jekken skled av og klemte inn lufttanken:( Faeeee.....! tenkte jeg, men heldigvis ble det ikke hull i tanken :o

 

Så spørsmålet er:

- Original jekk er ubrukelig, så må ha en jekk som går i gulvet mellom seterad 2 og 3 :)

Hva bruker dere?

- Søkte litt og fant en slags adapter som med en pigg i midten som får inn i festepunkter i ramma.

Hvor for jeg kjøpt denne?

- Den jekken jeg har løfter bare akkurat høyt nok, ikke noe problem i garasjen, men er uhellet ute på en litt løs grusvei får jeg problemer, erfaringer?

 

//Tore

Nå skal en bil aldri være sikret med kun jekk heller da. Støttebukk e.l i tillegg, alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...