Gå til innhold

Rød eller Blå frostveske


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

I forbindelse med rep av gjenger i topp på nyinnkjøpt Freelander 1.8 har jeg tappet ned kjølesystem. Det var brukt "vanlig" blå frostveske fra før, men jeg har hørt at disse motorene skal ha rød frostveske. Har søkt litt på google, og funnet ut at: Rød og Blå må ikke blandes, rød og blå kan blandes, motorer fra før 1990 skal ha blå, motorer med alu topp skal ha rød, moderne blå kan brukes i motorer med alutopp, Biltemas blå skal ikke brukes i motorer med alu topp, Biltemas blå kan brukes i motorer med alutopp, g 12 er blå, g12 er rød, g11 er blå, g11 kan blandes med g12, g11 kan ikke osv.........Altså masse motstridende påstander der ute. Alt lest påforskjellige diskusjons forum.

Er det noen som har stålkontroll på dette, evt linker til sider som er gode på opplysninger om dette.

Mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde faktisk aldri høyrt om dette då eg for ti-tolv år sidan køyrte ned på nokre liter med vanleg blå væske. Frå før var der raud, men eg merka aldri noko problem. Sidan har bilen gått jamnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aluminiums motorer bruker rød, pga av tilsetnings stoffene i den blå væsken ikke egner seg i kombinasjon med aluminiumslegeringene.

 

enkel regel. Alumotor / topp = rød, stål = blå. Og ikke bland væskene uansett.

 

Jeg kjører med Evans vannfri kjølevæske, som jo også er ett alternativ.

 

mvh Brage

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer stort sett bare på film.

Frostvæsken skal hindre frost,korrosjon,smøre,osv.osv.

Antikorrosjonsegenskapene for motorer med alu og støpejern er meget interessante for oss.

Likeledes hvor lenge egenskapene opprettholdes.

Frostvæskeskift pga utgått dato skjer jo bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fylte rød når eg tappet ned for å bytte termostat, da var det noe grønt der, min bil er en Defender fra 2005 med TD5 motor.

​Den Evans kjølevesken, er det egentlig noe olje greier?
​Har du hatt den på lenge, gode erfaringer med den?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på motorer hvor det har vært blandet Blå og Rød frostveske at det lett danner seg et slags hvitt kornete substans son ser ut omtrent som Couscous eller kokt ris, bare med mindre "korn". generelt myk i substans. Har ikke sett at det har blitt synlig tæring/korrosjon i alutopp på grunn av dette, men sirkulasjonen kan jo bli litt forhindret pga nevnte stoff, og det er heller ikke helt bra.

Som flere andre skriver her: Skyll godt igjennom med rent vann og fyll opp med foretrukket kjølemedium så er du på trygg grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

​Den Evans kjølevesken, er det egentlig noe olje greier?

​Har du hatt den på lenge, gode erfaringer med den?

 

 

- Ja det er noe olje greier, veldig tynn oljete væske.

- Har bare kjørt med den i 10mnd. Den gjør jobben, poenget er at den ikke kan koke og det var derfor jeg valgte den.

Den er unødvendig dyr ( 200kr litern ), men skal vare evig. Så du kan samle den hvis du må drenere..

 

Her er link.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&products_id=12809&zenid=sbimm647kq1sdgah6butkegsk0

 

Anbefales bare hvis du føler du trenger den ;) .

Skal du ha den på, så må all tidligere væske / vann ut først, ergo må du også åpne drain pluggen på motor blokka.

( Jeg skiftet til Evans i forbindelse med ett varmeregister skifte. )

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Jeg kjøre camaro 3.6 l - 2011 og trenger å fylle opp kjølevæske nå , hvilken farge passer ? Er det noen vet det ? 

Jeg kjøre en Camaro 3,6l -2011 og trenger å fylle opp kjølevæske nå , tvil om det hvilken farge passe , er det noen vet om det ? Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet finnes to typer: Etylenglykol og Propylenglykol. Propylenglykol er langt mindre giftig. Fargen forteller ikke med sikkerhet hvilken type glykol det er snakk om og blanding av forskjellige typer er ikke anbefalt men neppe heller noen katastrofe.

 

De få gangene jeg har hatt en større jobb som medfører tapping av kjølevæsken har jeg spylt ut alt det gamle og spandert ny, får ut en del skitt samtidig som en VET status for kjølevæsken. Koster jo ikke sååå mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen blandinger jeg har sett har blitt litt grøtaktige.Hva som ble blandet er uvisst.

Sist jeg rotet litt med dette,Commaprodukter var rød væske for alu/støpejernsmotorer mens den grønn/blå dekket kun støpejern.

Den røde hadde også ca dobbelt så lang levetid som den andre og var nesten uskadelig å fortære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilbake til vanlig rød. Evans er nok bra, men for dyrt i forhold til gevinsten. Bare så det er nevnt siden tråden kom opp igjen.

 

Camaron skal nok kanskje ha grønn ja, men se hva som er i fra før.

Mvh Brage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...