Gå til innhold

Moment på pinneskruer til ex manifoil


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

Har akkurat reparert gjengene for pinneskruer som holder exhoust manifold, på 1,8 motor.

Hva forrige eier har gjort vet jeg ikke, men ser at verkstedmanual sier det skal være 45 Nm på disse.

Syns kanskje dette er litt mye på 10x1,5mm bolter i aluminium, så lurer på om dette er rett?

Uansett, så har jeg nå satt inn helicoil type gjenger og de burde jo takle mer en original oppsett.

Så 45 Nm er vel kanskje greit?

Noen som har meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinneboltene skrur du til bunns. Momentet "ligger" mellom bolt og mutter. Bør gå helt greit med 45 Nm. Personlig så har jeg aldri hatt problemer med disse, og jeg har til nå tatt toppakningen på ca 8 K-motorer oppigjennom hvor manifoldene har vært av. Jeg har pleid å bytte ut muttrene med nye kobberbelagte, typisk slike som blir brukt på eksosannlegg. Bosal leverer disse, og du finner de hos Meca, nr 258-040, koster 6,50/stk :D

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Men har noen tips til hvordan få løsnet disse?

 

Jeg må bytte eksosanlegg til og med manifolden, har jobbet meg bakfra og fått løs det meste men de fire mutterne sitter som bein. Ikke er det mye handlingsrom heller. Har dynket de flere ganger med wd40. Hvordan er det å bruke varmepistol opp der?

 

 

IMG_0943.JPG

IMG_0942.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk løsnet mutterene: fjernet litt mer «panel» under bilen som ga litt mer handlingsrom for verktøyet. Nå er hele anlegget av og nytt bestilt.cool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...