Gå til innhold

General grabber AT 255/55r20 vs Cooper zeon ltz 285/50r20


Bergengen

Anbefalte innlegg

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ta en titt på EU-merkingen på dekkene. Våtgrep blir oppgitt fra A til F. For hvert trinn øker bremselengden fra 80km/t med en billengde. General Grabber AT som er klassifisert med E bruker altså bortimot 18 meter mer på å bremse ned fra 80 enn f.eks. Dunlop SP QuattroMaxx som er klassifisert A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LTZ dekkene har jeg gode erfaringer med på vått. Husker flere episoder med så heftig vann,og regn på motorvei at trafikken stoppet helt opp. 80 km/t i venstrefila var det ingen andre som ville følge med på..Ren stopplengde på våt asfalt er nok "vanlige"dekk bedre på. Langtur i hastigheter langt over førerkortbeslag i Norge takler også slike dekk med glans. Slitestyrken er også meget bra.Kjørte tur retur Kroatia med slike dekk i sommer i str 285/50 r20,og har valgt slike dekk hvis jeg skulle tatt en tur til.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feiget ut og bestilte Goodyear Efficientgrip SUV i 265/50r20

Årsaker:

- Kjører 99,5 % på asfalt og grus, og hadde ikke turt å kjøre hardcore offroad med 20" uansett:( Da får jeg kjøpe med et sett 17/18" i tillegg

- Er temmelig sikker på et 285 ltz ville skapt problemer med ET 53.

- Gooyear dekka, ser ikke ut til å være dem verste med tanke på litt søle og vått gress ( på langt nær ikke ideelt, men kan funke)

- Da har jeg samme dim på sommer og vinter med tanke på reservehjul:)

- Goodyear dekka har bra drivstoff, vannplaning og støy merking.

 

Så får vi se om jeg blir fornøyd :)

 

Takk for alle gode innspill :)

//Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buuuuuuhuuuu..... Jeg kjører med samme felgene (ikkje stormer med de andre 20"felgene som var på den tiden, ET53 med LTZ 285/50-20

 

Jeg har kjørt til sør østerike med de å de subber IKKE! Har kjørt mye offroade å det går helt fint med felgene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg skal spare dere for masse jobb, prøving og feiling, og penger: Skal dere i skogen, så kjøp 17" felger først som sist, med Goodyear Wrangler DuraTrac. Fungerer glimrende på asfaltvei også, mye mer lavmælte enn svigermor.

 

Jeg kjører på 265/70-17.

 

;)

Løfter denne litt, hva slags felgdim har du Landreas, og hvordan er det med sporing på oppsettet ditt?

Trenger helt nytt oppsett neste sommer, men tenkte å være litt føre var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Eg satte på Cooper zeon ltz i dim 285/50-20 på min D4 . Nå brukte eg riktig nok originale 20" felger , men det har fungert helt fint i snart 12000km . Den har rubbet noen få ganger med fult utslag når bilen er senket helt ned.

Mener felgene er 8,5" , innpress husker eg ikkje men det er vel enten 43 eller 53. Eg vil tru at 9,5" felg krever full klaff på innpresset ihvertfall og kombinasjon med en bump stop på styringa.

 

Dekka er litt mjukere og man merker svært lite til støyen her på vestlandet, men kjører en svært mykje på god veg i 100-115km/t så er det nok sikkert en del meir en vanlige dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne litt, hva slags felgdim har du Landreas, og hvordan er det med sporing på oppsettet ditt?

Trenger helt nytt oppsett neste sommer, men tenkte å være litt føre var!

Hmm, vet faktisk ikke bredden på dem, men det er LRs originale 17" til D3. Sporer ikke det spøtt, og jeg kjører mye i Osloområdet og noe langtur. DuraTrac er jo så myke og fine, med ganske runde skuldre, så hvis de noen gang vil spore må de nok være ganske gamle, harde og slitte. Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt snart 7000km på mine 285/50-20" Cooper LTZ på 9x20 felg med ET 45. Og er veeeeldig overrasket over at det ikke er antydning til slitasje på de.. Og jeg har kjørt mye på motorvei i tillegg, så er spent på hvor lenge de varer.

Har aldri hatt problemer med subbing, ikke i skog med fullt rattutslag og med dempere kollapset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå kjørt snart 7000km på mine 285/50-20" Cooper LTZ på 9x20 felg med ET 45. Og er veeeeldig overrasket over at det ikke er antydning til slitasje på de.. Og jeg har kjørt mye på motorvei i tillegg, så er spent på hvor lenge de varer.

Har aldri hatt problemer med subbing, ikke i skog med fullt rattutslag og med dempere kollapset.

Jeg har kjørt med mine i 4 sesonger å snart 35000km å de er fortsatt ikkje utslitt...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, løfter denne på nytt, da det snart er sesong for nye dekk igjen. Har leitet litt rundt etter nye dekk, og har og tenkt litt på 255/55R20 til de originale D4 felgene mine. Ser at det finnes flere å velge i mellom i år, og til dømes General Grabber AT, Grabber AT3 og Goodyear Wrangler DuraTrac

 

Det er det eg kan se i dag Grabber AT3 dekket som er det billigste dekket å kjøpe pr i dag, noen som har erfaring med de?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grabber dekkene har veldig svake dekksider, kommer msn borti noe litt skarpt så er det bare å finne fram jekken. Har selv kjørt på samme plassene med mine Cooper LTZ i 285/50-20 og de er akkurat like fine.

 

Skal når mine dessidert billigste km er brukt opp av dekken mine så kjøper jeg samme dekkene på nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt disse gutta http://www.xoverland.com

De har kjørt på Grabber hele tiden også før de er blitt stor sponset slik de er nå. Må si at de har kjørt i en del håret terreng uten dekk problemer.

Og det samme gjør flere i overland miljøet i mange land, med samme erfaring. Altså uten problemer.

 

Ps kjører ikke på Grabber selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som Mads med Cooper dekka. kjører knappe 20000 på dei i fjor og dei er knapt innkjørt ;).

 

Offroad begrenser seg til skogsveger, men en del på innmark og her er bredden god å ha så en slipper gjørmespora :)

 

Er det 285/50R20 du kjører med? Har lest litt på det engelske forumet i helga, og der er det mange som sverger til Grabber AT3, men det er og en del som hevder grabber dekka er bra som ny, men fort blir harde og bråkete, så heller vel litt bort i fra dei nå.

 

Men har tenkt en del på 255/55R20 Goodyear Wrangler Duratrac. Noen som har erfaring?

 

Merker man noen negative sider med de breie 285 dekka? Blir bilen meir sporete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjører på 285/50R20 ja . Støyer litt når eg kjem på motorveg og en merker helt klart at dei har meir motstand . Trur forbruket gikk litt opp også, men ingen sporing.

Angående støy so støyer både piggdekk og skiboks meir kver for seg ;)

 

No kjører eg mest på vestlandet så noke over 80+ over tid blir det kanskje ikkje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 3.4.2017 den 9.48, Admiral von Schneider skrev:

Eg kjører på 285/50R20 ja . Støyer litt når eg kjem på motorveg og en merker helt klart at dei har meir motstand . Trur forbruket gikk litt opp også, men ingen sporing.

Angående støy so støyer både piggdekk og skiboks meir kver for seg ;)

 

No kjører eg mest på vestlandet så noke over 80+ over tid blir det kanskje ikkje .

Kan du gi meg eksakt type dekk/straks felg/innpress på felg på dette dekk/felg oppsettet du kjører på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...