Gå til innhold

P38 bytte opphengskuler / høydejustering


Anbefalte innlegg

Holder på å bytte opphengskuler på bilen, og ser i manualen at man skal justere høyden på "uppright'en" ved hjelp av et fint verktøy som låses inne i akselrøret, og så slides inn i hullet til hubben for å sjekke høyden.

 

Noen som har sett / vært borti en alternativ metode, eller som har tegninger på verktøyet? (LRT-54-006 heter det vist på LR språk)

Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har vært borti dette?

 

Brittpart har det i sine lister til sånn passelige 350 køldollar, men hadde vært fint å unngå det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

 

Jeg har innbilt meg at det skal gå an og måle seg frem, men du må ta mål på oppsettet før du demonterer.

DVS du tar ett millimeter mål mellom swivelhub og akselhus der hvor den øvre bærekulen sitter, ( og gjerne også nedre ) . Også monterer du likt.

Kryss sjekk gjerne med mål på andre siden.

 

Tror det kan fungere, men vet ikke for jeg har ikke prøvd.

 

ps: Jeg hadde blitt med på ett spleiselag for østlandet på det verktøyet der -_- .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Når eg byttet på min var eg ikke klar over at det måtte finjusteres på denne måten. Så det kan selvsagt være at et eller annet ryker på min igjen snart..

Men, vil ikke det bli forholdsvis nøyaktig så lenge en ikke justerer på denne justeringsmutteren? -Eg lever hvert fall i den troen...

Hilsen Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dere har rett begge to, men jeg var ikke obs på justeringen før jeg demonterte, mao for sent å måle nå?

 

Og så fulgte justerings mutteren med rundt når jeg dro til på venstre side, og jeg vet ikke hvor mye den har rotert ?

 

Er vell først og fremst akseltetningen som får juling dersom ikke akslingen er justert riktig. Er jo ikke noen krise det.

 

Tittet på det i går, og det er fult mulig å lage verktøyet etter mål fra akslingen, kommer nok til å mekke noe jeg kan bruke på noe vis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du er nevenyttig anlagt med tilgang til en dreiebenk. Tror jeg lett du lager noe som er fungerende i forhold til hva man ønsker å opnå. Næmelig sentrere akslingen i akselhuset og ut mot hub.

 

Lykke til.

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Er det lov å spørre om målene på det verktøyet der? Kunne tenkt meg å laget opp et slikt sett selv så jeg hadde til den dagen jeg skal ta mine. Hvor hardt må du spenne opp akslingen i midten der for å ha god styring? Såpass hardt at det må være dreiet i stål den ringen som ligger i simmering setet på akslingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig kan jeg lage en målsatt skisse :) (men rekker det nok ikke før til uka)

 

Om du kan lage i mykere materiale en stål er jeg usikker på, godt mulig det går, men du må nok være litt forsiktig når du spenner opp og mens du bruker det.

 

Eller s er det jo flere som har byttet uten verktøy også, bare justert høyda på øyemål (må være litt kronglete å få titta inn føler jeg :o )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da blir det stål :) 

 

Ja det er sikkert mulig, men kan det være grunnen til at "dritt simmeringen" lekker etter bare 2 måneder etter bytte? :D Tenker nå at det er en grunn til at Land Rover tok seg bryet med å lage et verktøy. Kan andre ting ta skade av at hubben ikke er i senter? F.eks vibrasjoner igjennom aksling som knekker lager raskere enn tenkt siden opplagring inne/ute er ute av senter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...