Gå til innhold

D3, 2007 mod, hva er riktig Castrol olje?


EvenW

Anbefalte innlegg

Har lest mye på forum om olje og anbefaling. Se laaang tekst under, har klippet inn fra diverse innlegg..

 

Men spørsmålet mitt er, jeg har før brukt Castrol Edge Proffesional 5w-30, C1. Når skiftet olje nå har verksted fylt på Castrol Edge FST TI A5/B5 0w-30. Dette da ovenevnte 5w-30 olje er utgått, og da de konsulterte Castrol er 0w-30 erstatningsoljen og som de mener er bedre. Jeg er skeptisk til 0w-xx oljer.....

 

Har jeg fått korrekt olje? Blir litt i villrede....

 

Mvh

 

Even

 

 

FRA FORUM INNLEGG:

-Motoren i D3 er laget av Ford, og oljen bør være 5W-30 og forholde seg til WSS-M2C913-B/ WSS-M2C913-C. Castrol Magnatec som står i olje-anbefalingen fra LR, støtter WSS-M2C913-A/ WSS-M2C913-B/ WSS-M2C913-C/ WSS-M2C913-D.

 

-Fyll Castrol 5W-30 C1 olje som er anbefalt, men C1 er utgått så nå er det A1 som gjelder. A1 er jo litt misvisende i navnet da det er en A5/B5 olje.

 

-Jeg ser at oljevelgeren til Mobil mener at jeg skal fylle 0W-30. Jeg ser at den oljen støtter WSS-M2C913-A/ WSS-M2C913-B, men ikke C eller D, og jeg mener allikevel den er feil siden den er 0W-30.

 

-0W-30 gir mer tikke lyder i motor, spesielt ved oppstart.

 

-Bruk den anbefalte Castrol Edge Professional 5w-30 A5, eller alternativet Liqui Moly Special Tec F 5W-30

 

Landrover sier Castrol professional edge 5w-30

 

 

FRA CASTROL KUNDESERVICE:

 

Har byttet olje og fylt på Castrol Edge FST TI A5/B5, helsyntetisk 0W-30. Sendte Castrol service en e-post og de svarte som vist under...

 

Hei,

Du kan godt bruke den oljen du har fått anbefalt hos Mekonomen. Både 0w-30 og 5w30 fungerer på din bil. Se gjerne linken http://ew5.earlweb.c...ew=printpreview

 

Vennlig hilsen / Kind Regards

 

BP Castrol

Customer Service Norway

Phone: +47 815 58 00

 

 

Hei,

Som jeg kan se i vårt system for oljer har denne motor ett Ford krav som heter M2C913-B og de oljer som vi har som oppfyller det kravet er Magnatec A5 5W-30 som kjøpes hos Rekvisita forhandlere og ikke autoriserte verksteder. Motsvarigheten hos autoriserte verksteder er Magnatec Professional A5 5W-30.

Vedlegger en rapport over de oljer som vi har godkjent på denne bilen. Men sjekk gjerne i bilens håndbok, der skal det stå vilket krav som blir stilt til motrolje. API krav står ikke nevt i vårt system men begge disse oljer som vi har godkjent på denne bilen er API SL eller senere.

 

Land Rover, Discovery 3 L319, Discovery 2.7 TdV6, 2005-2009

Produsent: Land Rover Ltd., Solihull - West Midlands, United Kingdom

Stasjonstype: automatisk hjuldrift

Sylinderkapasitet: 2720 cc

Strømeffekt: 190 HP / 140 kW ved 4000 OPM

 

Motor 276DT - V6 2.7

Diesel, 4-slag, 6 cilinder, V, 4 ventiler/syl., Turbo-mellomkjøler, væskeavkjølt

Sylinderkapasitet: 2720 cc

Strømeffekt: 190 HP/140 kW ved 4000 OPM

Kapasitet

Fabrikkpåfylling: 6,8 liter

Servicepåfylling: 5,7 liter

 

Brukstype: Normal

Bytt 24000 km/12 måneder

 

OEM-anbefaling: Se nedenfor

Products Header

året rundt Castrol Magnatec Professional A5 5W-30

året rundt Castrol Magnatec 5W-30 A5

 

 

Brukstype: Severe

Bytt 12000 km/6 måneder

 

OEM-anbefaling

året rundt Ford M2C913-B SAE 5W-30

 

Products Header

året rundt Castrol Magnatec Professional A5 5W-30

året rundt Castrol Magnatec 5W-30 A5

Vennlig hilsen

BP Castrol

Customer Service Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var rart. Jeg ville ikke benyttet 0w-30 oljen på min, men holdt meg til 5w-30.

 

Nå skal jeg banne litt i oljekirka og si at jeg ikke tror det spiller så stor rolle om du bruker Magnatec eller Edge eller noe annet så lenge det er innafor spec.

 

Det viktigste er skiftintervaller ifht bruksmønster, men det blir en avsporing ifht ditt spørsmål.

 

Du kan jo ringe til PS Sercicesenter på Hamar og høre hva de sier. De har jo brukt Edgr professional 5w-30, så hvis den er utgått ville jeg hørt hva de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifter hver 12000,- dvs 2 ganger i året.

 

Snakket med verksted, og siden jeg ba om castrol edge 5w-30 (C1)skifter de nå vederlagsfritt til dette, dvs castrol edge 5w-30 C3, siden C1 var utgått, da jeg er skeptisk til 0w oljen.

 

Ilke lett å bli klok på alle disse bokstavene.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.. Edge 5w-30 C3 er jo ikke Ford spec på TDV6..

 

Da ville jeg heller ha brukt Magnatec 5w-30 A5 hvis jeg skulle brukt Castrol og ovennevnte var eneste alternativ.

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I instruksjonsboka din står det en Ford motorolje kode, f.eks wss-m2c-913a/b/c/d eller lignende. Det er det du skal forholde deg til.

Og har du ikke partikkel filter på din D3, så skal du ha overstående olje spek ( tror jeg...er noen år siden jeg hadde akkurat lik bil men...), og da ender du f.eks opp med Castrol Magnatec A5 5W30

Eks link http://billigbilpleie.no/product/castrol-magnatec-a1-5w30-1-ltr-522/

 

Forøvrig så synes jeg du er veldig fornuftig som bytter olje to ganger i året, og ved 12000km.

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, da forhører jeg meg om de kan erstatte med Castrol Magnatec A5 5W-30 istedet for.

 

Spørsmål for å forstå: hva er galt/forskjell med Edge 5w-30 C3 oljen i forhold til 5w-30 C1 som jeg da forstår er innenfor spec?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei

 

Kan da denne brukes?

MAGNATEC A1 5W-30, UNIVERSAL

 

Kvalitet / klasse ACEA A1 Kvalitet / klasse ACEA A5 Kvalitet / klasse ACEA B1 Kvalitet / klasse ACEA B5 Kvalitet / klasse API CF Kvalitet / klasse API SM Kvalitet / klasse Ford WSS-M2C913-A Kvalitet / klasse Ford WSS-M2C913-B Kvalitet / klasse Ford WSS-M2C913-C Kvalitet / klasse GF-4 Kvalitet / klasse ILSAC GF-4

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...