Tommy1983 Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Hvordan er denne bilen egentlig. ser etter billig 4x4 til min mor. Og jeg som står for alt vedlikehold. Jeg har sjøl 1998 Disco1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Er det til svigermor kanskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Det finnes billigere måter å støte fra seg folk. Rape ved bordet, fise i gangen, ufint prat, lortete bukser osv. Fra spøk til alvor. En ting er å ha en selv, en annen ting å ha ansvaret for en bil andre bruker. Jeg ville aldri kjøpt en sånn bil med ansvar for vedlikehold om noen andre kjørte den. Til det er det for mye rare ting med den. Bakvindu som fryser og hindrer åpning av bakdør, lekkasje med fukt inni bilen som igjen vil gi dugg på vinduene. Svakt varmeapparat som ikke tar dugg, evig frykt for toppakning osv. Skulle jeg hatt den selv stiller det seg annerledes. Prismessig ligger de på nivå med solide Honda og Suzuki. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guskur Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Såså Rolf.. Bilen er en Land Rover med alt det medfører, men den mangler sjarmen som en "ekte" LR har. Vår 2006 td4 surra jevnt og fint helt til turboslagen sprakk, Før det var det lite problemer med den. Bakruta slutta å virke pga av en wire som røyk, og sentrallåsen er en smule ustabil. Bortsett fra dette er det en behagelig og lettkjørt bil spør du meg. Nå skal det nevnes at det er BMW som står bak motoren på denne, og at den har montert automatgir.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Er ikkje perkinsmotoren bra då? Og drivlinja etter 2001. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikke Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 (endret) Sålenge det er snakk om en diesel etter 2001. så har du egentlig ikke så mye å bekymre deg om. joda. wirene til vinduene ryker . koster ikke mange kronene å kjøpe ,ei tar det lang tid å bytte heller. vår gamle 2006 modell. rusla 287k før vi solgte den.og kjøpte en fr2 istedet. hadde en episode med dieselpumpa baki som røyk. og det var det eneste som skjedde med den. untatt normale slitedeler selvsagt.Nå er det slik med biler uansett modell eller merke,alt avhenger av hvordan bilen har levd. med henhold til vedlikehold og stell. Bensin derimot hadde jeg skydd som pesten . konstruksjonen av hele motoren innbyr jo til topphavari. Endret 12. mars 2016 av mikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RR-CLASSIC Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Er ikkje perkinsmotoren bra då? Og drivlinja etter 2001. Hvet du hva som ble endret/forbedret etter 2001? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Kona kjører en 2004 TD4 aut. - og jeg mekker. Makan til undervurdert bil skal du lete lenger etter! Dette er en fantastisk bil i sin klasse - på alle mulige måter. Pen å se på (facelift), komfortabel og rimelig sporty å kjøre og velkjent LR-fremkommelighet. Billige og lett tilgjengelige deler. Jeg valgte å styre unna bensin grunnet åpenbare utfordringer med denne motoren. Freelander 1 har noen særegenheter, men ingenting som virker uoverkommelig... …og viktigst: Den FØLES faktisk som en Land Rover selv om den ikke er like stor og tung som sine nærmeste. Ga 50' for vår for 2 år siden. DET vil jeg den dag i dag karakterisere som et røverkjøp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Kjøp en Honda CR-V til henne i stedet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
radovan Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Hvet du hva som ble endret/forbedret etter 2001? Utvekslinga i fordelingskassa vart endra ein smule. Før den tid var det for stor skilnad i farten mellom framhjul og bakhjul slik at viskosekoplinga etterkvart stivna permanent med påfølgande havari i diffar og kasser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ahok Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Kjøp Freelander - ellers vil du som dedikert mekaniker måtte skru på en sjelløs og trist riskoker, og hvem vil vel det? Deler får du i samme forsendelse som til din egen bil fra samme nettbutikk til de vanlige, rimelige prisene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Jeg hadde 1998 Freelander1 diesel i en del år. Bilen ble kjøpt inn da vi hadde behov for 4x4 og plass til 3 barneseter, Freelander var da den eneste vi hadde råd til som klarte å levere 3punktsbelter til alle innenfor budsjett (150k dengang). Vi kjørte MYE med denne, og var i skogen og imponerte folk flere ganger. Hvem husker vel ikke turen til Madsenmyra? Lite trøbbel og helt klart den bilen jeg har hatt som har gått billigst på mila. 0,65 i årssnitt er meget bra Bilen var ikke ny da vi kjøpte den, så litt deler gikk det. Bakdiff, VCU, og en cluch+Slave/master var vel det eneste som lagde trøbbel på 4.5år. Det jeg savnet på min var AC, cruisecontroll og automat. Alt dette finnes på nyere modeller. Litt lite bagasjerom, men med rett barnevogn fikk vi da med det som var nødvendig. Det "dårlige" varmeapparatet kan bli mye bedre med litt kobling av kjølevannslanger til info, IRD og varmeapp er koblet i paralell, ikke gunstig. Jeg koblet disse i serie, og bilen ble plutselig fortere varm, og MYE varmere. Vi har vurdert Freelander flere ganger, men ender som regel på Disco da behovet for lavserie er tilstede nå og da. Men Freelander2 er en het kandidat nå om dagen i mine øyne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freelange Skrevet 12. mars 2016 Del Skrevet 12. mars 2016 Beste bil i verden, mtp mengde bil for pengene, utseende, fremkommelighet, pålitelighet etc. Finnes ingen 15-16 år gammel bil uten noe rusk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 (endret) Jeg sparker liv i denne igjen. I stede for å lage en ny tråd. Discoen er i sårt behov av litt oppgraderinger og fiks. Såpass mye at jeg ser at jeg trenger å oppgradere back-upbilen til en som er litt lettere å leve med mens Discoen er under utbedring . Back-upbilen er i dag en '99 Yota Yaris Så mye skal det ikke til for å kalle det en oppgradering men tanken om en gammel Freelander meldt seg. Så vidt jeg kan se så har Td4-motoren registerkjede. Medfører det riktighet? 2004-modeller, kan jeg forvente at det er Isofix i baksetet på de? Er det noen spesielle steder på bilen en skal være spesielt obs på rust? Og hvordan er de på rustfroneten generelt? Ut over ting som jeg lest i denne tråden, er det noen spesielle fallgruver? Noe jeg bør være spesielt obs på? Edit: Også lurer jeg på originalstereo, er den bare å røske ut og erstatte, eller henger den sammen med andre systemer i bilen? Endret 11. september 2017 av Myhre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kai Kristoffersen Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Godt fornøyd med FL1. Kjøpte en og gjorde i stand til jentungen. Nå star den dessverre parkert grunnet for mange biler og student som har flytta langt...... Link til Finn Den ligger også under "selges" på forum Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PaalSL Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Tror ikke Fl1 har isofix. Var ikke det på 2006 modellen vi hadde. Utover det var det et hyggelig bilhold uten noen negative overraskelser. Byttet ut da den ble for liten for oss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WildRover Skrevet 11. september 2017 Del Skrevet 11. september 2017 Radioen er det bare å bytte ut ja, men du må ha din-ramme til den nye (300,- på bilradiospesialisten). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 12. september 2017 Del Skrevet 12. september 2017 Takk for svar så langt. Kom gjerne med fler innspill/svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
unionjack Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 På 12.3.2016 den 10.37, Ahok skrev: Kjøp Freelander - ellers vil du som dedikert mekaniker måtte skru på en sjelløs og trist riskoker, og hvem vil vel det? Mulig jeg har hatt flaks. Min 99 mod 1,8 har vært en trofast sliter, med snart 300000 km på telleren. Kjøpt i 05, med 60000 kjørte km. Toppakningen røyk jo naturligvis på 100(det gjør vel alle). Bytta VCU ganske tidlig da det var mye snakk om at det var en svakhet. Nå har den "nye" gått 200, så det tror jeg egentlig var unødvendig. På plussiden: Lettskrudd, billige deler ganske behagelig å kjøre, framkommelighet laangt over sammenlignbare biler. På minussiden: Dårlig varmeapparat, spiser bremsekomponenter, endeledd og "raklestag". I tillegg gir Mr Lucas seg til kjenne rett som det er. I sum er det dog definitivt den billigste bilen som har vært innom i heimen hos oss. ( Kona er frankofil og yngste dattera har BMW og de er MYE dyrere å holde i gang enn Hippoen. Rust er ikke no stort problem, steinsprut tar lakken på kanalene og saltet kverker krybba til tanken. Det er punktene å se etter. Den er som sine større søsken: Skjelden helt i orden, men aldri helt defekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 6 hours ago, unionjack said: Den er som sine større søsken: Skjelden helt i orden, men aldri helt defekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 Og for å skape litt forvirring rundt registeret, om det er "samme" TD4 som sitter i FL2 så er det kjede ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. oktober 2017 Del Skrevet 19. oktober 2017 (endret) 1 time siden, trondshj skrev: Og for å skape litt forvirring rundt registeret, om det er "samme" TD4 som sitter i FL2 så er det kjede ja... Er ikke samme motor i Freelander1 td4 og Freelander2 td4 Fl1 td4 = BMW Fl2 td4= PSA/Ford/LR/Jaguar Men er kjede på begge da Endret 19. oktober 2017 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mr Rover 75 Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) På 10/19/2017 den 22.46, YMK skrev: Er ikke samme motor i Freelander1 td4 og Freelander2 td4 Fl1 td4 = BMW Fl2 td4= PSA/Ford/LR/Jaguar Men er kjede på begge da Hei, Nei, Det er registerreim på PSA motoren i FL2 TD4. Endret 25. oktober 2017 av Mr Rover 75 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 25. oktober 2017 Del Skrevet 25. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Mr Rover 75 skrev: Hei, Nei, Det er registerreim på PSA motoren i FL2 TD4. Det har du helt rett i Har jo byttet reim på min............ Æ går skylde på at æ ikkje var påkoblet Endret 25. oktober 2017 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morten6984 Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Tja..kjørt noen 1st GEN og kverka tre motorer.. selvfølgelig kjøling eller mangel på sådan..tok kontakt med Engine Professionals i Cardiff og fikk en RECONDITIONED for 18K ..innsatt testa og som ny !! ...starta på første kick. Har moda kjøleanlegg ..frakobla vifter fra ECU styring med manuelle switcher og 2 kjølevæske indik i tillegg til ECU water temp automatikk..(starter vifter på 108 C ut av blokka og da er topppakning allerede blåst) ..så nå går viftene på ved 90-95 temp før termostat. Temp følern i dash borda er bare tøys...registrerer ikke temp endring før du når 104 C og da kan du parkere (=erfaring og testing). Monterte nivå vakt på exp tank så nå rusler dette knirkefritt. 6 turer med full last og henger i vestlandstunneller (bratte - lange med mye dårlig oksygen = dårlig forbrenning = høy temp) samt Hardangervidda svir uten forsterka kjøling...venter på 2 viftestyrings enheter for trinnfri styring av vifter fra Kina..da e -98 Gen 1 på veien igjen ... Cardiff gutta kan sine saker - fixer stort sett alle motorer !! https://www.engineprofessionals.com/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.