Gå til innhold

Hvordan er eeeeeegentlig Freelander gen1?


Tommy1983

Anbefalte innlegg

 

Det finnes billigere måter å støte fra seg folk. Rape ved bordet, fise i gangen, ufint prat, lortete bukser osv.

 

Fra spøk til alvor.

En ting er å ha en selv, en annen ting å ha ansvaret for en bil andre bruker.

Jeg ville aldri kjøpt en sånn bil med ansvar for vedlikehold om noen andre kjørte den. Til det er det for mye rare ting med den. Bakvindu som fryser og hindrer åpning av bakdør, lekkasje med fukt inni bilen som igjen vil gi dugg på vinduene. Svakt varmeapparat som ikke tar dugg, evig frykt for toppakning osv.

 

Skulle jeg hatt den selv stiller det seg annerledes.

 

Prismessig ligger de på nivå med solide Honda og Suzuki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såså Rolf.. Bilen er en Land Rover med alt det medfører, men den mangler sjarmen som en "ekte" LR har.

 

Vår 2006 td4 surra jevnt og fint helt til turboslagen sprakk, Før det var det lite problemer med den. Bakruta slutta å virke pga av en wire som røyk, og sentrallåsen er en smule ustabil. Bortsett fra dette er det en behagelig og lettkjørt bil spør du meg. Nå skal det nevnes at det er BMW som står bak motoren på denne, og at den har montert automatgir..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge det er snakk om en diesel etter 2001. så har du egentlig ikke så mye å bekymre deg om. joda. wirene til vinduene ryker . koster ikke mange kronene å kjøpe ,ei tar det lang tid å bytte heller. vår gamle 2006 modell. rusla 287k før vi solgte den.og kjøpte en fr2 istedet. hadde en episode med dieselpumpa baki som røyk. og det var det eneste som skjedde med den. untatt normale slitedeler selvsagt.Nå er det slik med biler uansett modell eller merke,alt avhenger av hvordan bilen har levd. med henhold til vedlikehold og stell. Bensin derimot hadde jeg skydd som pesten . konstruksjonen av hele motoren innbyr jo til topphavari.

Endret av mikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona kjører en 2004 TD4 aut. - og jeg mekker. Makan til undervurdert bil skal du lete lenger etter!

Dette er en fantastisk bil i sin klasse - på alle mulige måter.

 

Pen å se på (facelift), komfortabel og rimelig sporty å kjøre og velkjent LR-fremkommelighet. Billige og lett tilgjengelige deler.

 

Jeg valgte å styre unna bensin grunnet åpenbare utfordringer med denne motoren. Freelander 1 har noen særegenheter, men ingenting som virker uoverkommelig...

 

…og viktigst: Den FØLES faktisk som en Land Rover selv om den ikke er like stor og tung som sine nærmeste.

 

Ga 50' for vår for 2 år siden. DET vil jeg den dag i dag karakterisere som et røverkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvet du hva som ble endret/forbedret etter 2001?

Utvekslinga i fordelingskassa vart endra ein smule. Før den tid var det for stor skilnad i farten mellom framhjul og bakhjul slik at viskosekoplinga etterkvart stivna permanent med påfølgande havari i diffar og kasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Freelander - ellers vil du som dedikert mekaniker måtte skru på en sjelløs og trist riskoker, og hvem vil vel det?

 

Deler får du i samme forsendelse som til din egen bil fra samme nettbutikk til de vanlige, rimelige prisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 1998 Freelander1 diesel i en del år. Bilen ble kjøpt inn da vi hadde behov for 4x4 og plass til 3 barneseter, Freelander var da den eneste vi hadde råd til som klarte å levere 3punktsbelter til alle innenfor budsjett (150k dengang).

Vi kjørte MYE med denne, og var i skogen og imponerte folk flere ganger. Hvem husker vel ikke turen til Madsenmyra? :D

Lite trøbbel og helt klart den bilen jeg har hatt som har gått billigst på mila. 0,65 i årssnitt er meget bra :)

Bilen var ikke ny da vi kjøpte den, så litt deler gikk det. Bakdiff, VCU, og en cluch+Slave/master var vel det eneste som lagde trøbbel på 4.5år.

Det jeg savnet på min var AC, cruisecontroll og automat. Alt dette finnes på nyere modeller.

Litt lite bagasjerom, men med rett barnevogn fikk vi da med det som var nødvendig.

Det "dårlige" varmeapparatet kan bli mye bedre med litt kobling av kjølevannslanger til info, IRD og varmeapp er koblet i paralell, ikke gunstig. Jeg koblet disse i serie, og bilen ble plutselig fortere varm, og MYE varmere.

Vi har vurdert Freelander flere ganger, men ender som regel på Disco da behovet for lavserie er tilstede nå og da.

Men Freelander2 er en het kandidat nå om dagen i mine øyne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg sparker liv i denne igjen. I stede for å lage en ny tråd.

 

Discoen er i sårt behov av litt oppgraderinger og fiks. Såpass mye at jeg ser at jeg trenger å oppgradere back-upbilen til en som er litt lettere å leve med mens Discoen er under utbedring . Back-upbilen er i dag en '99 Yota Yaris:blink: Så mye skal det ikke til for å kalle det en oppgradering:D men tanken om en gammel Freelander meldt seg.

Så vidt jeg kan se så har Td4-motoren registerkjede. Medfører det riktighet?

2004-modeller, kan jeg forvente at det er Isofix i baksetet på de?

Er det noen spesielle steder på bilen en skal være spesielt obs på rust? Og hvordan er de på rustfroneten generelt?

Ut over ting som jeg lest i denne tråden, er det noen spesielle fallgruver? Noe jeg bør være spesielt obs på?

 

Edit: Også lurer jeg på originalstereo, er den bare å røske ut og erstatte, eller henger den sammen med andre systemer i bilen?

Endret av Myhre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 12.3.2016 den 10.37, Ahok skrev:

Kjøp Freelander - ellers vil du som dedikert mekaniker måtte skru på en sjelløs og trist riskoker, og hvem vil vel det?

:D Mulig jeg har hatt flaks. Min 99 mod 1,8 har vært en trofast sliter, med snart 300000 km på telleren. Kjøpt i 05, med 60000 kjørte km. Toppakningen røyk jo naturligvis på 100(det gjør vel alle). Bytta VCU  ganske tidlig da det var mye snakk om at det var en svakhet.  Nå har den "nye" gått 200, så det tror jeg egentlig var unødvendig. På plussiden: Lettskrudd, billige deler ganske behagelig å kjøre, framkommelighet laangt over sammenlignbare biler. På minussiden: Dårlig varmeapparat, spiser bremsekomponenter, endeledd og "raklestag". I tillegg gir Mr Lucas seg til kjenne rett som det er. I sum er det dog definitivt den billigste bilen som har vært innom i heimen hos oss. ( Kona er frankofil og yngste dattera har BMW og de er MYE dyrere å holde i gang enn Hippoen. Rust er ikke no stort problem, steinsprut tar lakken på kanalene og saltet kverker krybba til tanken. Det er punktene å se etter.

Den er som sine større søsken: Skjelden helt i orden, men aldri helt defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, trondshj skrev:

Og for å skape litt forvirring rundt registeret, om det er "samme" TD4 som sitter i FL2 så er det kjede ja... :)


Er ikke samme motor i Freelander1 td4 og Freelander2 td4 ;)
Fl1 td4 = BMW

Fl2 td4= PSA/Ford/LR/Jaguar

Men er kjede på begge da :)

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/19/2017 den 22.46, YMK skrev:


Er ikke samme motor i Freelander1 td4 og Freelander2 td4 ;)
Fl1 td4 = BMW

Fl2 td4= PSA/Ford/LR/Jaguar

Men er kjede på begge da :)

Hei, 

 

Nei, Det er registerreim på PSA motoren i FL2 TD4. :D:D 

 

Endret av Mr Rover 75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mr Rover 75 skrev:

Hei, 

 

Nei, Det er registerreim på PSA motoren i FL2 TD4. :D:D 

 

Det har du helt rett i blush Har jo byttet reim på min............ 

Æ går skylde på at æ ikkje var påkoblet

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..kjørt noen 1st GEN og kverka tre motorer.. selvfølgelig kjøling eller mangel på sådan..tok kontakt med Engine Professionals i Cardiff og fikk en RECONDITIONED for 18K ..innsatt testa og som ny !! ...starta på første kick. Har moda kjøleanlegg ..frakobla vifter fra ECU styring med manuelle switcher og 2 kjølevæske indik i tillegg til ECU water temp automatikk..(starter vifter på 108 C ut av blokka og da er topppakning allerede blåst) ..så nå går viftene på ved 90-95 temp før termostat. Temp følern i dash borda er bare tøys...registrerer ikke temp endring før du når 104 C og da kan du parkere (=erfaring og testing). Monterte nivå vakt på exp tank så nå rusler dette knirkefritt. 6 turer med full last og henger i vestlandstunneller (bratte - lange med mye dårlig oksygen = dårlig forbrenning = høy temp) samt Hardangervidda svir uten forsterka kjøling...venter på 2 viftestyrings enheter for trinnfri styring av vifter fra Kina..da e -98 Gen 1 på veien igjen ... Cardiff gutta kan sine saker - fixer stort sett alle motorer !! 

 

https://www.engineprofessionals.com/

MOTOR 1.JPG

ENGINE II.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...