Gå til innhold

Onboard Kompressor - noen erfaringer


joran

Anbefalte innlegg

Hva er mudbox?

 

Har satt inn en oppbevaringsbox fra MUD der det er et sånt deksel på venstre skjerm på siden av panseret

 

har viair med tank :)

 

Hadde noe sånt i tankene ja, litt rimeligere enn ARB

Blir fint å legge uttak innunder Mudboxen på forskjermen??

 

Jepp helt klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin ide med Mudboksen og uttak.

Jeg har en kompressor fra T-max som jeg har tenkt å montere fast "inni" h.forskjerm.

Alternativ b er å lage en kasse bak bakhjulet på v.side. Slik som lange seriebiler har.

Uttaket bør nok legges på samme sted.Men foreløpig ingen formening om løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt gjerne tenkt meg å montert kompressoren i motorrommet men tror det blir litt liten plass, miljøet under bilen tror jeg kun egner seg for lufttanken. Har også vurdert bak på pickupplanet men da blir avstanden frem til mudboksen litt lang synes jeg. Her må det tenkes :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg monterte en kompressor før Islandturen vår. Bland annet så krever hevetaket på camperen luft, og med mye varierende veier, er det fint kunne fylle selv. Jeg har også luft-hjelpefjører på bilen, så behovet var absolutt til stede


Med råd fra bland annet JOPE

Kompressoren er fin den, gir bra med luft, og har bra kapasitet med sine 150l/min og max 150psi men den bråker jo som et bombefly på fri eksos. Forståvidt greit det også, men det jeg ikke tenkte på, er at Kinamannen som har konstruert den, har laget sine egne fittings. Som igjen betyr t jeg aldri klarte å lage noen vettuge fittings som ble seende vettuge ut. Ved hjelp av noen slangesokler og litt kreativ tenking, klarte jeg å kappe den medfølgende slangen, lage en overgang til std. iso-fitings, så jeg kunne bruke enten fylleslange eller camper-løftesylindrene.


Nå vurderer jeg å montere en kompressor permanen i bilen, og vil gjerne ha enhetlig rørsystem, med trykkluftsrør helt fra manifolden og ut til tank. Er det noen som har peiling på hvor jeg kan finne fittings som passer ? Alternativet er å gjenge opp manifolden på kompressoren så den aksepterer std. luftfittings, men da må HELE kompressoren skrus i atomer, da man setter manifolden i midten, og bygger en kompressor på hver side, snedig nok...

 

Alternaitivet er å gå for en ARB, VIAIR eller andre som i det minste har std. gjengeanslutninger, men det føles litt teit bare for å få montert på slangenipler egentlig. 

Jeg har ikke dreiebenk til å lage mine egne fittings, og det er heller ikke lett å få andre til å hjelpe meg når jeg ikke veit hva gjengene er for noe rart...

 

DA2392(1).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 160 liter per minutt fra Smittybilt 2781 heter den. Veldig fornøyd.

http://www.smittybilt.com/product/index/32.htm

Det er ikke mange som leverer den luftmengden.

Er montert på høyreside i bagasjerom med qiuck disconnect fester.

En fin løsning fro RRp38 kombinert med EAS rescuekit, hvis luftfjæringen tar kvelden på ett uegnet sted. 

 

Brage

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

ja, jeg trodde også det, men Tess og Hydroscand prøvde alle kjente gjengetolker og konkluderte med at noe lignende hadde de ALDRI sett før..

 

Var det nok gods rundt så kunne det kanskje være et alternativ å gjenge opp til en eller annen standard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

 

Var det nok gods rundt så kunne det kanskje være et alternativ å gjenge opp til en eller annen standard?

Nippelen går ikke gjenge opp, manifolden lar seg KANSKJE gjenge, men da må det kraftig demontering til, og spørs litt åssen driten er satt sammen mht pakninger osv. Altså om jeg får det tett igjen...


Brage: kul installasjon. Jeg skal montere den bak baksetet i Taliban1, så  det blir nok sende omtrent sånn ut

21439320_10159225120465591_705148189_o.jpg

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. har 2 stk ARB kompressorer tilkoblet 1 tank med mulighet til å kjøre begge eller en og en..  ventilblokk fra ett gammelt trykkeri med flere uttak og muligheter på.. alt styrt fra bryterpanel over sikringsboks.. kompressorer og tank montert bak cubbyboks inne i bilen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på å kunne bruke en AC kompressor, for det er det jo plass og rom til i motorrommet, men hva trenger jeg av koblinger, ventiler styring ol.? kan jeg bruk hvilken som helst kompressor bare den passer i feste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...