Gå til innhold

Høyspent kabel nær bolighuset?


LandRover

Anbefalte innlegg

Vi har sett på et hus/hytte på sørvestlandet som vi liker godt dog finnes det en høyspent kabel og mast nær huset. Tomt er ca 1000 kvm. Det har blitt skrevet mye om det er helsefarlig eller ikke. Har det f. eks betydning hvor mye strøm som kablene fører? Jeg vet foreløpig ikke hvor sterk strømmen er.

 

 

Er det bare å løpe og kjøpe eller?

 

lr5.jpg

Endret av LandRover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenning og ikke minst strømstyrke har mye å si for hvor mye stråling det er fra slike linjer. Har selv vurdert eiendommer med beliggenhet for nære høgspentlinjer. Nå ser det ikke ut som den linjen er større en 24 kv, strømstyrken er nok ikke spesielt stor heller. Har selv kjøpt en en landlig eiendom med en slik linje relativt nært eiendommen, denne linjen forsyner kun mitt hus og tre andre gårder m strøm, uten at det har bekymret meg. Men en større linje fra 50 kv og oppover hadde jeg nok ikke bosatt meg nære. Les litt på nettet, finnes mye å lese... lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som en trafo.

 

Vil tippe det er 10-15Kv og ned til 230 eller 400 V.

 

Det finnes mye info om dette på nett.

Mye synsing og tull og.

 

Det finnes et båndlagt område rundt mast og linjer som setter begrensinger på hva du får sette opp der.

 

Les infoen og gjør deg opp en mening.

 

Er dumt å kjøpe huset, og etterpå skulle ønske at den skulle vært vekk.

 

Hadde en lærer på elektro som hadde høyspent som nabo. Han mente det var mer stråling i en elektrisk barbermaskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lite greie på hva som er høyspentmaster. Jeg har bodd i området for en del år siden og slik mast ser en sjelden. Etter som dere skriver så har jeg tydeligvis vært litt overspent og trodd på det verste.

 

Takk for svar! Det er beroligende å lese at styrken er mye lavere en jeg innbilte meg.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1457283799614-1762674037.jpg

 

Denne krysser tomten min. Er overhodet ikke bekymret. Kan bare ikke bygge noe under den i forhold til om noe skulle falle ned. Må også passe på at ikke trær gror for høyt. Nå har jeg felt trær for noen år og har ved de neste 5-10 årene :)

 

Naboene har blitt gamle uten varige mén. Fagfolk hevder det er ufarlig og når sant skal sies så er det mer stråling på jobb og den er da godt under årlig begrensning på 1(?) Millirad.

 

Personlig er jeg mer bekymret for mobiltelefon og wifien. Sover fortsatt godt om natten

 

?

 

Løp og kjøp sier nå jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber litt med dette.

 

Når det gjelder faren ved å bo under høyspentlinjer så er det eneste man har funnet en liten overrepresentasjon av barneleukemi. Men her er det statistiske grunnlaget så lite at det er umulig å si om det er en sammenheng eller ikke.

 

Linjen der her er avbildet er en 22kv fordelingslinje. Disse går på kryss og tvers i alle byer, men da under bakken.

 

Det er riktig som det sies over at det her er en trafomast det er snakk om. Så her endres spenningen ned til 230v som du bruker i huset. Typisk 1 trafo for 5-50 boenheter i bebygd strøk.

 

Har drevet og målt elektromagnetisk stråling og. Mange som var bekymret over at de bodde nær høyspent. Fant ganske mange som hadde relativt høye verdier ved hodeputa. ...... dro ur klokkeradioen så ble det normale verdier :)

 

Linja som Arnulf viser er en 132kv linje som er en av hovedmatingene til hønefoss. Det er helt andre verdier enn dem til ts. Likefullt hadde jeg sovet godt hos Arnulf :) gamle enleder varmekabler i kjellergulv ville bekymret meg mer.

 

Min personlige mening er at dette er HELT trygt.

 

Send en pm med tlf nr dersom du ønsker mere info.

 

Vebjørn

Fagansvarlig for det lokale eltilsyn og driftsledervakt for nettselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det der er en vanlig lokal distribusjonslinje, enten 11 eller 22 KV (KV=tusen volt). Dette er det "siste trinnet" før man har en trafo som du ser oppe i stolpen på bildet over til 230V (alternativt 400V)som du har i stikkontakta di hjemme. Disse høyspentlinjene (som før ble kalt mellomspent) går fram til alle boligfelter eller bebyggelser i landet. Hadde disse vært farlige så hadde vi meket det for LENGE siden. Faren for skader fra å stikke nesa i stikkontakten er nok større.

 

Høyspentlinjer er etter min mening fullstendig ufarlig. En slik linje stråler jo teknisk sett ikke, men det har et elektromagnetisk felt. (Har hørt om folk som bor under høyspent som har lagt noen runder kabel i takrenna rundt huset for å mate julebelysningen gratis, men da må du nok bo slik som Arnulf over, rett under en 132 KV eller 300 KV linje.) Her er det mye synsing uten faglig hold ute og flyter på nettet. Dette har vært undersøkt nøye av flere instanser, og ingen sammenheng mellom elektrisk felt og plager har blitt påvist.

 

Den største risikoen her er nok den gangen noen klatrer opp i masta og leker lyspære. DET er usunt, Uten noen form for tvil.

 

-Camarogeddon

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det du som ringer og ber om felling av trær? ☺

 

Jobber litt med dette.

 

Når det gjelder faren ved å bo under høyspentlinjer så er det eneste man har funnet en liten overrepresentasjon av barneleukemi. Men her er det statistiske grunnlaget så lite at det er umulig å si om det er en sammenheng eller ikke.

 

Linjen der her er avbildet er en 22kv fordelingslinje. Disse går på kryss og tvers i alle byer, men da under bakken.

 

Det er riktig som det sies over at det her er en trafomast det er snakk om. Så her endres spenningen ned til 230v som du bruker i huset. Typisk 1 trafo for 5-50 boenheter i bebygd strøk.

 

Har drevet og målt elektromagnetisk stråling og. Mange som var bekymret over at de bodde nær høyspent. Fant ganske mange som hadde relativt høye verdier ved hodeputa. ...... dro ur klokkeradioen så ble det normale verdier :)

 

Linja som Arnulf viser er en 132kv linje som er en av hovedmatingene til hønefoss. Det er helt andre verdier enn dem til ts. Likefullt hadde jeg sovet godt hos Arnulf :) gamle enleder varmekabler i kjellergulv ville bekymret meg mer.

 

Min personlige mening er at dette er HELT trygt.

 

Send en pm med tlf nr dersom du ønsker mere info.

 

Vebjørn

Fagansvarlig for det lokale eltilsyn og driftsledervakt for nettselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder høyden på trærne et det nettselskapet sitt ansvar.

Er det du som ringer og ber om felling av trær? ☺

 

 

Nei den linja der er EB sin. Ellers kunne jeg nok blandet meg litt:) men det er de som har ansvar for å felle trærne og skal rydde opp etter seg når det er i en hage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte en kar fra eb nett og ville ha ned noen trær. Virket fornuftig og jeg skulle allikevel felle dem.

 

De stod på min tomt. Felte selv, når jeg allikevel må fjerne dem selv. De bare feller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som har ansvar for å felle trærne og skal rydde opp etter seg når det er i en hage.

 

Hadde to karer her som hadde i oppdrag å rydde under linja inn til huset. Fikk på forhånd beskjed om at det ikke ville bli "Parkmessig rydding" eller hva det nå stod i brevet og det stemte. Det gikk hardt for seg med skader på et annet tre. Det ble ikke ryddet og jeg måtte bestikke dem med en blå lapp hver slik at stammene ble kappet og flyttet ut av innkjørselen. Jeg vil derfor anbefale å å sørge for felling selv eller gjøre en avtale om utførelse på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Tecpel gauss-måler for en drøy tusenlapp og sjekket en høyspentlinje sjøl før et huskjøp. Ikke proffutstyr, men den skal duge godt:

http://www.tecpel.net/EMF_Tester.html

 

Testet uten å få utslag, ringte e-verket, linja viste seg å være en reservelinje, og huset ble kjøpt. Men skjemmende for utsikten er det.

 

Videre testing viste at jeg måtte stå rett under store høyspentlinjer før det kom noen verdier i det hele tatt. Fant derimot veldig høy stråling fra gamle varmekabler i gulvet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en høyspentlinje rett over gårdsplassen. Ikke så veldig hyggelig da den falt ned, så kunne jeg velge ville jeg ikke hatt den i nærheten.

Det skal jeg være helt enig i. Jeg syns heller ikke det er spesielt pent. Så hadde nok unngått å kjøpe under hsp linje, men ikke fordi det er farlig stråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alle slags typer høyspentkabler i nærheten av huset mitt. Både av den typen til Landrover og av typen til Arnulf. De har aldri plaget meg bortsett fra at de ikke var så veldig pene. Men for er år siden gikk noen av mastene fra å være lite pene til å være særdeles skjemmende i en ellers stort det urørt natur. De største mastene ble utstyrt med svære signalgule reflekser fra topp til tå.

 

Ting kan desverre endre seg med årene så jeg vil aldri mer kjøpe hus/hytte i nærheten av kraftmaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig skremme noen, men jeg har tenkt en del over dette de siste årene, fordi jeg finner det litt merkelig:

 

Over veien for rekkehuset jeg vokste opp i, var det et annet rekkehus, hvor min bestevenn i barndommen bodde. Rett utenfor huset var det en stor høyspentmast. Jenta i naboleiligheten hans hadde problemer med synet og gikk ofte med lapp foran øyet. Hun døde senere av svulst på hjernen. I den andre enden av rekka, i endeleiligheten, bodde en annen jente. Hun døde av svulst på hjernen da hun var 16. Mange år senere, da jeg ikke lenger hadde kontakt med barndomsvennen min, fikk jeg vite at han var død. Av svulst på hjernen. Han var da 25.

 

Jeg sier ikke at det er en felles årsak, men at dette er rart. Folk kan nok være disponert for forskjellige ting, og årsakene kan selvfølgelig være mange. Jeg finner dette likevel pussig nok til at vi flyttet fra en blokkleilighet med høyspentmast utenfor, da vi fikk barn nummer to.

 

Husk at jeg her snakker om bolig. En hytte ville stilt seg annerledes ift. min skepsis. Jeg tror også den nevnte masten forsynte hele boligområdet, med minst 70 boenheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan si hva de vil. Noe foregår i nærheten av slike linjer...

Men hva er vanskeligere å bevise.

Jeg klarer ikke å bo i nærheten av slikt.

Har mine udokumenterte problemer som dukket opp uten at jeg tenkte over at strøm kanskje lager problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nødig skremme noen, men jeg har tenkt en del over dette de siste årene, fordi jeg finner det litt merkelig:

 

Over veien for rekkehuset jeg vokste opp i, var det et annet rekkehus, hvor min bestevenn i barndommen bodde. Rett utenfor huset var det en stor høyspentmast. Jenta i naboleiligheten hans hadde problemer med synet og gikk ofte med lapp foran øyet. Hun døde senere av svulst på hjernen. I den andre enden av rekka, i endeleiligheten, bodde en annen jente. Hun døde av svulst på hjernen da hun var 16. Mange år senere, da jeg ikke lenger hadde kontakt med barndomsvennen min, fikk jeg vite at han var død. Av svulst på hjernen. Han var da 25.

 

Jeg sier ikke at det er en felles årsak, men at dette er rart. Folk kan nok være disponert for forskjellige ting, og årsakene kan selvfølgelig være mange. Jeg finner dette likevel pussig nok til at vi flyttet fra en blokkleilighet med høyspentmast utenfor, da vi fikk barn nummer to.

 

Husk at jeg her snakker om bolig. En hytte ville stilt seg annerledes ift. min skepsis. Jeg tror også den nevnte masten forsynte hele boligområdet, med minst 70 boenheter.

Slike eksempler er det maaaaange av. Men begynner man å se større på det så har man slike opphopning andre steder og. Som skrevet over er det kun barneleukemi det kan være en overrepresentasjon av.

 

Har man sett på andre likheter med de som dette gjelder. Var det varmekabler på de rommene disse barna/ungdommene bodde på. Hvordan er grunnforholdene på stedet? Er det mange fedre som jobbet med det samme? Luftforurensning på stedet? Det kan være mang årsaker men høyspentlinjer er synlige og lett å skylde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fattern har jobbet i og med kraftstasjoner og fordelingstasjoner i en årrekke og er fremdeles sprek og rask i henhold til alderen . Blir 85 til sommeren .
Arbeidsplasser er Tokke i Dalen ,Sira Kvina , Flesaker og sist på kraftstasjonen ved Hellfossen . Han bor også rett ved siden av høyspent linje siden 1979 .
Er nok alt elektriske komponerer vi har i huset som jeg er skeptisk på . ikke høyspente ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...