JEHS Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Har byttet ABS følere på bilen min, var ikke noe galt med de gamle, men verkstedet måtte ta de ut for å komme til noe annet. Uansett, da gikk de til h... og nye ble kjøpt. Begge sider foran har fått nye, men nå får jeg "open circuit" på den på høyre side. Noen som har fått samme feil i forbindelse med bytte? Har sjekket at ledningen er skikkelig i kontakten i motorrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Kanskje du kan prøve å kryssbytte de for å se om feilen flytter side, gjør den - er det feil på sensoren, selv om den er ny. ( kanskje uvørent behandlet under montering? ) Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEHS Skrevet 5. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2016 Kanskje du kan prøve å kryssbytte de for å se om feilen flytter side, gjør den - er det feil på sensoren, selv om den er ny. ( kanskje uvørent behandlet under montering? ) Mvh Brage Ja det er jo mulig. Er dette en vanlig beskjed ved defekt sensor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JEHS Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Er det noen spesiell måte sensorene skal monteres på? Noen ganger jeg kjører virker ABS, og noen ganger ikke..... Men lampene slukker ikke selv om ABS funker.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Guttormsen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Det er viktig at abs sensoren monteres riktig. Den skal ligge ganske nære kransen på akslingen. Ved for mye rust og møkk i kransen vil ikke sensoren gi riktig informasjon. Det samme gjelder ved dårlige hjullagere da sensoren ligger så nærme at et defekt lager kan føre til falske signaler eller i værste fall at sensoren gnages i stykker mot kransen. Det hender jo en gang iblant at helt nye deler er feil og da er det ikke lett og feilsøke.... Og dyre delere har man gjerne ikke liggende flere av heller ! For og sjekke en abs sensor ordentlig må du ha et oscilloskop. Da får man se kurveformer og spenninge de ligger overlagret på. En abs sensor er i utgangspunktet en liten elektromagnet som det ligger en spenning over. Hver gang en tann passerer får man en liten elektrisk overladning på den spenningen som ligger over sensoren. Den forsterkes og filtreres ved inngangen på ABS ecu. ABS ecu måler etter en viss motstand i sensor kretsen og kommer da med open loop ved for høy motstand. Det er ikke uvanlig at det er feil i ledningsmatten mellom sensor kontakten og ecu heller.(eller i selve kontakten mot sensor) Det at lampene ikke slukker viser bare at den tror det er noe feil fortsatt. Det er ikke alle feil som tilsier at den skal skru av ABS helt. Jeg mener og ha sett en tabell noe sted som sier noe om hvilke feil som gir "hard fault" uten at jeg husker helt nå. Sjekk ihvertfall i Rave. Det står veldig mye om ABS der og feilsøkning på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Dersom ABS virker så leser ECU hjulrotasjon på alle sensorer. Sannsynlig feil er lavt trykk/feil avlesing. Ta av kontakt på trykkbryter når tenning står på, pump på bremsepedal noen ganger, sett på kontakt og kjør slik at hastighet overstiger 25 km Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.