Gå til innhold

Begynnende turbohavari D3


Sfinx

Anbefalte innlegg

Hei,

Mistenker sterkt at jeg har et begynnende turbohavari på gang i min 05 D3, 270 000km. Turbo har aldri vært byttet før, så det er vel snart på tide.

Så stålsett dere godt for denne skrikelyden: https://www.youtube.com/watch?v=zoH3UA8nwhI

 

Lyden er betydelig verre når motor er kald. Og lyden er kun tilstede der turbotrykket vokser, gjennom hele rangen (fra litt under 2000rpm). Har sjekket etter lekkasjer, men finner ingen åpenbare. Heller ikke eksoslekkasje. Mistanke blir styrket når jeg i tillegg finner eksosen svært fet og oljete:

D3 eksos.jpg

Motor bruker ikke olje. Det ryker heller ikke fra eksos og effekten i motoren er helt fin.

 

Kjørte den opp til PS Servicesenter på Hamar i går ettermiddag og de var med på en testtur. De kunne bekrefte at det kom fra turbo, men vil gjerne ha bilen når motor er kald. I tillegg så ville de demontere en del varmeskjold og dempeskjold for å få lyden bedre frem samtidig som de kunne se litt rundt EGR om det kunne være noen lekkasjer et sted (jeg har blendet EGR, 70 000km siden).

 

Så bilen blir levert PS på mandag, slik at de kan se på den på tirsdag. Blir "spennende" :blink::blink: !!!

 

Hjem etter landstreffet på Karmøy i fjor, så røk IC slangen (den lange) i Drammen, mens jeg hadde campingvogn på slep. Kjørte hjem til Eidsvoll, så det kan jo være at turbo fikk ekstra juling på den turen der. Selv med modifisert slange et stykke. De ble byttet i fjor høst (unntatt den minste) med silikon slanger.

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere andre D3 eiere, er soten fra eksosen deres tørr og fin? Eller er den fet og oljete?

Skal prøve sjekke det neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du finner olje i eksosen så er det bare spørsmål om tid før oljen finner vegen andre veg å da går motoren løpsk å det er ikkje kult. Da går motoren på max turtall+ mva og litt til... til den havarerer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da kan jeg oppsummere om at de hadde funnnet en lekkasje på ene slangen inn mot IC. Her var ene braketten defekt og vibrasjoner gjorde at det ble glipe i slangen. De hadde vært borti dette før. Helt utrolig at det forårsaket en så jævlig lyd :o!

 

Samtidig så fikk jeg byttet et strammehjul på reim i front der det var litt slitasje på lageret.

 

Da får vel turbo og motor leve noen kilometer til da ;)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bak kona da slangen fra ic sprakk. Ikke rart det blir litt ekstra fet eksos - jeg så bare baklysene gjennom all svartrøyken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hadde også svart røyk når IC slangen hadde sprekk i fjor. Men nå var det ingen røyk i det hele tatt! Må uansett inspisere dette nøyere når jeg får tilbake bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er bilen tilbake trygt på tunet :)!

 

Det var altså ladetrykksrøret til turboen som var blitt defekt. Altså denne: http://www.brit-car.co.uk/product.php/127250/0/hose_assy
Ganske interessant. De har vært borti dette på flere også, så ikke helt uvanlig visst nok. Det var denne som gjorde at lyden ble så jævlig som dere hører i videoen. Men da har jeg faktisk nye rør og slanger (silikon) hele veien til turbo. Burde det holde en stund igjen hvert fall :D ! Snart som ny denne bilen nå :lol::lol: !!!

 

Det var jæææækli trangt sa de og det skjønner jeg da. Brukte 7 timer (ink bytte noen strammer for multireima). Måtte til og med av med servopumpa for å komme til inni der. Glad jeg ikke bega meg ut på denne jobben selv :blink: !!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da er bilen tilbake trygt på tunet :)!

 

Det var altså ladetrykksrøret til turboen som var blitt defekt. Altså denne: http://www.brit-car.co.uk/product.php/127250/0/hose_assy

Ganske interessant. De har vært borti dette på flere også, så ikke helt uvanlig visst nok. Det var denne som gjorde at lyden ble så jævlig som dere hører i videoen. Men da har jeg faktisk nye rør og slanger (silikon) hele veien til turbo. Burde det holde en stund igjen hvert fall :D ! Snart som ny denne bilen nå :lol::lol: !!!

 

Det var jæææækli trangt sa de og det skjønner jeg da. Brukte 7 timer (ink bytte noen strammer for multireima). Måtte til og med av med servopumpa for å komme til inni der. Glad jeg ikke bega meg ut på denne jobben selv :blink: !!

 

 

 

Byttet Turbo på -05 D3 i helga og kan bekrefte at det er trangt oppi / nedi der! Ser jo hvorfor flere heiser av hele karosseriet for turbo bytte.

Jobben gikk egentlig greit, foruten bolter / muttere som var rustet fast eller i stykker. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...