Sfinx Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 (endret) Hei, Mistenker sterkt at jeg har et begynnende turbohavari på gang i min 05 D3, 270 000km. Turbo har aldri vært byttet før, så det er vel snart på tide. Så stålsett dere godt for denne skrikelyden: https://www.youtube.com/watch?v=zoH3UA8nwhI Lyden er betydelig verre når motor er kald. Og lyden er kun tilstede der turbotrykket vokser, gjennom hele rangen (fra litt under 2000rpm). Har sjekket etter lekkasjer, men finner ingen åpenbare. Heller ikke eksoslekkasje. Mistanke blir styrket når jeg i tillegg finner eksosen svært fet og oljete:Motor bruker ikke olje. Det ryker heller ikke fra eksos og effekten i motoren er helt fin. Kjørte den opp til PS Servicesenter på Hamar i går ettermiddag og de var med på en testtur. De kunne bekrefte at det kom fra turbo, men vil gjerne ha bilen når motor er kald. I tillegg så ville de demontere en del varmeskjold og dempeskjold for å få lyden bedre frem samtidig som de kunne se litt rundt EGR om det kunne være noen lekkasjer et sted (jeg har blendet EGR, 70 000km siden). Så bilen blir levert PS på mandag, slik at de kan se på den på tirsdag. Blir "spennende" !!! Hjem etter landstreffet på Karmøy i fjor, så røk IC slangen (den lange) i Drammen, mens jeg hadde campingvogn på slep. Kjørte hjem til Eidsvoll, så det kan jo være at turbo fikk ekstra juling på den turen der. Selv med modifisert slange et stykke. De ble byttet i fjor høst (unntatt den minste) med silikon slanger. Endret 4. mars 2016 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Til dere andre D3 eiere, er soten fra eksosen deres tørr og fin? Eller er den fet og oljete? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Til dere andre D3 eiere, er soten fra eksosen deres tørr og fin? Eller er den fet og oljete? Skal prøve sjekke det neste gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Bør vel i tilfelle ligge endel avsetninger i enden av eksosrørene da. Skal sjekke min også. 05 mod men "bare" kjørt 197k Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Noen som har tatt fingeren i eksospotta i det siste eller ? Samme som hos meg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Svart men ganske så tørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 7. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2016 Du har TDV8, Tore? Tydelig forskjell fra min hvert fall. Tar gjerne imot noen flere stikkprøver også! Får dommen i morgen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Vist du finner olje i eksosen så er det bare spørsmål om tid før oljen finner vegen andre veg å da går motoren løpsk å det er ikkje kult. Da går motoren på max turtall+ mva og litt til... til den havarerer.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Ja da kan jeg oppsummere om at de hadde funnnet en lekkasje på ene slangen inn mot IC. Her var ene braketten defekt og vibrasjoner gjorde at det ble glipe i slangen. De hadde vært borti dette før. Helt utrolig at det forårsaket en så jævlig lyd ! Samtidig så fikk jeg byttet et strammehjul på reim i front der det var litt slitasje på lageret. Da får vel turbo og motor leve noen kilometer til da ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 jeg stakk fingeren inn i eksosen på en tilsvarende bil som din idag, med 160000km på telleren. Der var det tørt og kun vanlig sot som på fingrene til Tore over her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 8. mars 2016 Del Skrevet 8. mars 2016 Jeg kjørte bak kona da slangen fra ic sprakk. Ikke rart det blir litt ekstra fet eksos - jeg så bare baklysene gjennom all svartrøyken... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 8. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2016 Ja jeg hadde også svart røyk når IC slangen hadde sprekk i fjor. Men nå var det ingen røyk i det hele tatt! Må uansett inspisere dette nøyere når jeg får tilbake bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 11. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2016 Jepp, da er bilen tilbake trygt på tunet ! Det var altså ladetrykksrøret til turboen som var blitt defekt. Altså denne: http://www.brit-car.co.uk/product.php/127250/0/hose_assyGanske interessant. De har vært borti dette på flere også, så ikke helt uvanlig visst nok. Det var denne som gjorde at lyden ble så jævlig som dere hører i videoen. Men da har jeg faktisk nye rør og slanger (silikon) hele veien til turbo. Burde det holde en stund igjen hvert fall ! Snart som ny denne bilen nå !!! Det var jæææækli trangt sa de og det skjønner jeg da. Brukte 7 timer (ink bytte noen strammer for multireima). Måtte til og med av med servopumpa for å komme til inni der. Glad jeg ikke bega meg ut på denne jobben selv !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
freelange Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Hvor mye koster det å bytte turbo på de her? Hvis man kjøper del fra UK, og setter bilen på verksted? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trs1750 Skrevet 14. mars 2016 Del Skrevet 14. mars 2016 Jepp, da er bilen tilbake trygt på tunet ! Det var altså ladetrykksrøret til turboen som var blitt defekt. Altså denne: http://www.brit-car.co.uk/product.php/127250/0/hose_assy Ganske interessant. De har vært borti dette på flere også, så ikke helt uvanlig visst nok. Det var denne som gjorde at lyden ble så jævlig som dere hører i videoen. Men da har jeg faktisk nye rør og slanger (silikon) hele veien til turbo. Burde det holde en stund igjen hvert fall ! Snart som ny denne bilen nå !!! Det var jæææækli trangt sa de og det skjønner jeg da. Brukte 7 timer (ink bytte noen strammer for multireima). Måtte til og med av med servopumpa for å komme til inni der. Glad jeg ikke bega meg ut på denne jobben selv !! Byttet Turbo på -05 D3 i helga og kan bekrefte at det er trangt oppi / nedi der! Ser jo hvorfor flere heiser av hele karosseriet for turbo bytte. Jobben gikk egentlig greit, foruten bolter / muttere som var rustet fast eller i stykker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.