Gå til innhold

Bygge pickup av D1


K.H

Anbefalte innlegg

The whole story: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=38769&page=22#entry865384

 

Les og lær av Finn Arne. Tror du trenger en STOR dose pågangsmot for å gjennomføre dette. Men det er altså mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på saken i noen år, grunnet rust oppe på D-stolpen, og litt lenger nede. Har også alltid hatt lyst på pickup, men det har liksom ikke passet.

Fikk mere vann på mølla for noen år siden da vi fikk en Disco til i familien.

Men jeg regnet med at jeg måtte ha bilen inn til visning før ombygging startet, og og ville sveise litt rust først. Den fikk jeg ikke begynt på før jeg måtte, når kanalen på førersiden var så godt som borte.

Så var det å sveise opp førersiden, og fortsette på passasjersiden. Bien ble godkjent et halvt år på overtid i november 2014, så ble søknad om ombygging sendt i slutten av desember 2014.

I slutten av januar purret jeg på svar, og en uke senere fikk jeg beskjeden fra SFOOR om at de anså det som en mindre ombygging som de ikke trengte å se på. Dette var noe som trafikkstasjonen kunen ta på egenhånd.

Resten er historie, og kan sees på youtub:

 

Jeg kortet inn bilen ca 60 cm, tok taket og lagde bakvegg. Jeg synes det ser ganske mye bedre ut enn å flytte bakdøra inn. Da får du en utfordring med taket. Korter du inn like mye som meg har du også en utfordring med tank, tror ikke min løsning blir godkjent like enkelt en gang til.

 

Det finnes også kit å få kjøpt i England: http://www.ebay.co.uk/itm/131148023247

Her er flere bilder fra Longranger.net: http://longranger.net/?gallery=build

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

hva med D2 ?
Prosessen burde være den samme der ?

Jeg har i lengre tid leita etter en Defender HCPU TD5, men klarer ikke finne noen. D2 i litt passe skikk får man jo kastet etter seg, og et sånt longranger-kit er jo ikke avskrekkende kostbart heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å søke. Det kom noen endringer i kjøretøyforskriften i 1996, men det er vel mest på lys og støy, tror jeg, så det har ikke så mye å si. Det kom aldri opp under søkeprosessen, men vet jeg droppet ryggelys når bilen skulle godkjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Som sagt, skjer det ting: Riktignok sakte, men det skjer fortsatt ting:

 

"Svar på søknad om ombygging - LH XX XXX - Land Rover

Vi viser til din søknad om ombygging av Land Rover med kjennetegn LHXX XXX, som er
førstegangs registrert i Norge 20.12.2002.
Ombygging av kjøretøy reguleres av «Forskrift om godkjenning av bil og tilhenger til bil»
§ 17 og av «Kjøretøyforskriftens § 6.9, KF kapittel 7 og KTK (Krav til kjøretøy Kapittel 4)».
Etter ombygging skal kjøretøyet fortsatt tilfredsstille de krav som gjaldt ved førstegangs
registrering «Kjøretøyforskriften § 1-4 pkt. 2 og KTK kapittel 1 § 1-8.2».
Søknaden gjelder: Ombygging til pickup, ved bruk av et sett fra Long Ranger i UK.
Karosseri:
Ombygging med å bygge om karosseriet til en annen type, pickup i ditt tilfelle vil kunne
godkjennes dersom alt arbeid blir fagmessig utført, og kjøretøyet er trafikksikkert etter prøve
kjøring og vurdering av oss.. I følge samtale skulle du ikke gjøre noe med fronten av
kjøretøyet, så da forutsetter vi at sete og belte innfestninger blir uberørt. Før arbeidet starter
må kjøretøyet fremstilles for ID-kontroll og eventuell plombering, hos oss.
Det må ikke gjøres andre reparasjoner eller ombygginger i denne prosessen. Vi anser dette
som en stor ombygging og dersom det gjøres mer samtidig vil ditt kjøretøy bli regnet som et
oppbygget kjøretøy, med dertil dagens krav og avgifter som en ny bil.
Til orientering:
Dette svaret er gitt på bakgrunn av din forespørsel. Før vedtak kan fattes, må kjøretøyet
fremstilles for kontroll, hvor endelig godkjenning kan gis. Denne kontrollen kan bestilles på
tlf. 02030. Kjøretøyet må fremstilles på Risløkka trafikkstasjon, Om- og
Oppbyggingsgruppen. Husk å medbringe kvitteringer og andre aktuelle dokumenter til
kontrollen.
Med hilsen
Så spørs det da, hvordan kona tar det når jeg sager taket av den eneste bilen jeg har som faktisk fungerer 100% perfekt ! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...