Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
Kristian Kvart

Defender - OD eller utveksling?

Recommended Posts

Har en 99 modell Def 90 med Td5, og ser det blir litt kjøring i 80 soner og på motorvei. Når det nå er 110 soner noen steder etterhvert blir det jo litt slitsomt.

1) Ser Ashcroft leverer utveksling på 1.222 til transfer kassa, er dette et kurant alternativ til OD? (Er jo betraktelig billigere)

2) Er det vanskelig å bytte eller mulig for en som ikke har satt sine bein i en girkasse før ?

3) Erfaringer og anbefalinger generelt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Og speedometer fungerer fortsatt med D1 transfer?

Ser at Ashcroft sin løsning ikke påvirker speedometer visning.

Glemte vel også å si at jeg kjører på 265/75 -16 og har original mapping på motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så 1.222 utveksling på overføringskassa er et godt alternativ til overdrive?

(Skjønner jo at bilen blir mer langbeint på alle gir i høy, men jeg har jo 5 gir å ta av og regner ikke med at 1. blir et problem. )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg monterte D1 transfer i min td5. Du får litt misvisende speedometer, men ikke mer enn at det er greit at ungene i baksetet tror du kjører litt saktere enn du gjør :-). Og det kan fikses med å flytte over drevet som Rolf skriver.

 

I daglig bruk er dette et veldig bra oppsett. Tredjegiret blir mer fleksibelt og du trenger ikke 5. Før du er på motorveien. Eneste problemet er at førstegiret blir litt høyt for bakkestart med tung henger. Da må du rett og slett starte i lavserie

 

Så hvis du, som jeg, har 90% vanlig kjøring og ikke med henger, så er det bare å bytte transfer og spare pengene til overdrive mener jeg.

 

Edith: autokorrekturkorrigering

Edited by kulien

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spiller det forresten noen rolle hva slags motor og girkasse D1 fordelingskassa sitter på?

300 TDi, V8, automat, manuell ...?

Du har transferboks som passer på bilen som står hos Reidar. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såpass ja? Det er jo genialt, da får jeg gå i forhandlinger med guttungen. Da ser jo dette ut til å bli enklere enn jeg trodde ?. Nå er motoren ute av delebilen så da er det bare å få lånt seg henger og hentet hjem bilen fra Skreia.

Edited by Kristian Kvart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har tipsa han om gullet han har på lager. :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Td5 har en funksjon som gjør den mindre brå på gasspedalen når den står i lav.

Den bryteren sitter på transferboks, og det er bare boksene til Defender TD5 som har dette.

Hvis du fortsatt ønsker funksjonen må du legge en ledning inn i bilen, og sette på en bryter. Så må du betjene denne når du bruker høy/lav funksjonen på girkassa. ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, jeg bytta til Disco 2 fordelerkasse på min. Angrer ikke på det! :) ligger en del bilder i tråden som, Rolf så godt husker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...