Gå til innhold

Kjøpe Freelander, kostnader ved motorrep.


RR-CLASSIC

Anbefalte innlegg

Hei forum.

Leker litt med tanken å kjøpe Freelander 1.8 bensiner til dattera mi som blir 18 i sommer.

Kjøpte en 96 mod Opel Corsa til øvelseskjøringsbil, men den er så stygg at hun skjemmest å bli sett iden :-).

Forstår henne godt, hun som har vert Land Rover fan siden hun var 11-12 år, og har promotert LR's fortreffelighet overfor kompisene i mange år. Klart hun må få en orntlig bil.

Nåja, uansett har jeg forstått at det kan være en liten sjangse at det kan muligens oppstå litt problemer over tid med disse motorene. Spørsmålet mitt er derfor hvor mye jeg trenger å investere i deler når/hvis/dersom topp problemer skulle oppstå. Har forstått at det er viktig at jobben blir gjort rett, mye tips her inne.

Skrur selvfølgelig selv, ellers hadde biltypen ikke vert vurdert.

Mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel =Djevelens drivstoff!

Neida, kunne sikkert ha hvert diesel også, men da blir bilen dobbelt så dyr for samme årsmodell. Vil helst ha facelift utgave.

Litt flere å velge blandt bensinbilene også. Dessuten er vel ikke dieselmotorene helt feilfrie heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel =Djevelens drivstoff!

Neida, kunne sikkert ha hvert diesel også, men da blir bilen dobbelt så dyr for samme årsmodell. Vil helst ha facelift utgave.

Litt flere å velge blandt bensinbilene også. Dessuten er vel ikke dieselmotorene helt feilfrie heller.

Å reparere et toppakningsbrudd på en Freelander bensin som ikke har vært kjørt tørr og blitt overopphetet, koster det som en toppakning koster. Pakningen som blir montert i N-seriemotorene i dag er videreutviklet og skal være den endelige løsningen på problemet med toppakningslekkasjene som oppstod på de tidligere 1,8-litersmotorene. Jeg monterte slike pakninger i begge de bilene jeg har som har K-motor for tre år siden, og de har vært helt bekymringsfri. Konstruksjonen er forskjellig fra både de originale elastomeric- og Land Rovers MLS-pakninger. Jeg betalte ca 600 kroner for dem fra Southlake Minis i England, men med dagens kurs koster de kanskje bortimot en tusenlapp.

Å kjøpe en bil med toppakningslekkasje kan være risikabelt, for man vet ikke om den har vært kjørt for varm og tatt skade. Men å kjøpe en bil som er OK, og som eventuelt begynner å lekke senere, er lite å bekymre seg over for en som kan skru litt.

Jeg har en nabo som har Freelander med TD4-motor. Bilen har kostet ham mange flere timer og kroner en min miljøvennlige bensinbil, selv om han også gjør alle reparasjoner og vedlikehold selv. Spør en som har skiftet termostat eller vannpumpe på en TD4, da blir en toppakning på en K-motor en enkel affære.

 

Bilen på bildet kunne kanskje falle i smak hos en 18-åring? Den har N-serietoppakning, km. stand 96.000 og nyoverhalt VCU. Det er en Open Air fra 2000, med full body styling, sidebars, kufanger med 1000-metere og grøftelys, grått skinninteriør og hengerfeste. Fargen er Blenheim Silver Metallic. Hjulene på bildet har den dessverre ikke lenger, for det var noen karer fra Litauen som var på nattlig besøk som syntes at de var så fine at de tok dem med seg. På en måte like greit, for hjulene var bedre å se på enn å kjøre med. Bilen har 17" vinterhjul og 15" sommerhjul. Send meg en PM hvis du vil vite mer om bilen, eller om Freelandere og K-motorbiler generelt.

IMG_9388.JPG

IMG_5624.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få lov å kommentere at det er hyggelig å lese at noen har litt positivt å si om en FL1 med bensinmotor! Kjøpte en selv for et par uker siden, -05 modell med 120Kkm på telleren og byttemotor gått 20Kkm, litt skrujobb men veldig fornøyd! Unnagjort 40 mil på ferietur i dag og mener at dette må være utrolig mye bil for pengene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en FL1 2,5 V6 automat 2002 160 000 km, EU til 2018, mange- veldig mange deler skiftet, også VCU. Meget god teknisk stand. Selges for 45000,- ferdig prutet.

jo takk for tilbud, men som sagt har jeg gjort avtale om kjøp av 2004 mod. Så hvis ikke selger prøver og lure meg blir det den på Torsdag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Kristiansund da:-)

Takkogtakk:-)

Fin by, hadde desverre ikke tid å utforske den denne gangen.

Bilder?

æh.....øeh....joa, tok et bilde! :-)

Ja og bilen var fin den, litt friexshost og litt ustabil starter samt div småfeil. Men stabil temp på motoren, stødig og fin, ingen ulyder fra drivverk og oppheng. Kjørte nesten 70 mil, og den funka perfekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...