Jari Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Jeg har en BT kompressor, 17-670 5,5 Hk 150L tank, 400 volt 3 fas. 2005 modell. Svært lite brukt og ser nesten ut som ny enda. Har utgått på BT med 150L tank fåes kun med 90L Ønsker først og fremst å bytte den i en tlsvarende 230 volt utgave men kan også selges. Jeg aner ikke hva nypris var men tilsvarende 90L koster idag 12000 kr. Ønsker 8000 kr pga. tilstand Flere bilder kommer i kveld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Fristende, men litt mer enn jeg er villig til å gi akkurat nå. Men: Hvorfor ikke bare koble den om til 230v hvis det er det du trenger? Det er 90% sannsynlighet for at den har en 230/400V motor, selv om det bare står 400V på produsenten sitt sklit. 230V hvis motoren er koblet i trekant, og 400V stjerne. Dette kobler du lett om i boksen på selve elektromotoren. Og så må du selvfølgelig bytte kontakten... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Noen som kan utdype dette nærmere? Har både el.portåpner og takwinch i 400volt liggende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Det er 90% sannsynlighet for at den har en 230/400V motor, selv om det bare står 400V på produsenten sitt sklit. 230V hvis motoren er koblet i trekant, og 400V stjerne. Dette kobler du lett om i boksen på selve elektromotoren. Nja, basert på mine 15 år innen elektromotor, vil jeg påstå det er 90% sannsynlig at motoren er 400/690V, siden dette er " europeisk standard". En kjapp inspeksjon av koblingsbrettet vil kjapt avsløre dette, er motoren koblet i 400VD så er det natta for 230V kjøring, mens er den koblet i 400VY er det bare å laske om. Konklusjon: åpner du koblingsboksen og tar et bilde av koblingsblikkene, tipper jeg vi kan svare på om du kan laske om ( bygge om høres litt vel pretensiøst ut ) motoren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 De aller fleste asynkron motorer som selges har 230/400V vikling. i alle fall om vi snakker normale størrelser for privatbrukeren. Motoren består av tre separate viklinger. Når du kobler disse i en såkalt "trekant" så kobler du i realiteten en vikling mellom to av fasene. Når du kobler i det vi kaller stjerne så kobler du i realiteten den ene enden av viklingene sammen i et felles punkt. Da går strømmen gjennom to viklinger på sin ferd fra en fas i strømnettet til den neste. Virkningsgraden på 3fas er ikke 100% sammenlignet med 1fas. Den regnes vanligvis som roten av 3. 230*Sqrt(3) = 398.37 altså tilnærmet 400V Samme effekten er det man bruker for å hente 230V ut fra et 400V anlegg. Da bruker de senteret i stjernen som den 4'de fasen (N) (nøytralleder) noe som gir deg 230V 1fas. Vær imidlertid oppmerksom på at styresystemene gjerne er bygget litt forskjellig for 400V og 230V, nettopp forde 400V kan gi 230V 1fas mot N. Så selv om motoren lett kan kobles om så kan det være litt større utfordringer knyttet til styringen. For kompressor med pressostat, og sannsynligvis også den taksvinjen er dette rett frem. Men for en portåpner kan det muligens by på litt utfordringer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Nja, basert på mine 15 år innen elektromotor, vil jeg påstå det er 90% sannsynlig at motoren er 400/690V, siden dette er " europeisk standard". En kjapp inspeksjon av koblingsbrettet vil kjapt avsløre dette, er motoren koblet i 400VD så er det natta for 230V kjøring, mens er den koblet i 400VY er det bare å laske om. Konklusjon: åpner du koblingsboksen og tar et bilde av koblingsblikkene, tipper jeg vi kan svare på om du kan laske om ( bygge om høres litt vel pretensiøst ut ) motoren... På litt større motorer og motorer beregnet på industri er jeg tilbøyelig til å være enig med deg JokerS30. Men ikke for "småmotorer" som dette solgt for det private markedet. Er forresten 75% sikker på at den kompressoren er laget v ABAC i Italia. Jeg har koblet om flere av de fra 3 til 7,5kw og de har vært 230/400v alle sammen. Koster uansett bare fire skruer og et bilde for å avklare det. Det er heller ikke usansynlig at det står klart beskrevet under lokket på motoren heller Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiopet Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Hm. Plutselig aner jeg at 3 fas kompressoren (150 liter tank) jeg har hatt stående i 5 år, kanskje kan brukes allikevel. Har irritert meg lenge nok på 15 liter'n som skriker bare jeg skal fylle luft i dekka Har ikke tatt meg råd til elektrikker enda De gutta der skal jo ha gull, ikke penger for det de gjør. På tide å gjøre et oppgraderings forsøk på kompressor fronten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Bytte med en flaske brennevin; folk jobber meningsløst mye for en flaske eller kartong taxfree sigaretter:-) Elektromotorer er heller ikke dyrt så skulle det være en 400/690 motor er det ikke all verdens kostnad å bytte . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 Elektromotorer er heller ikke dyrt så skulle det være en 400/690 motor er det ikke all verdens kostnad å bytte . Både Biltema og Jula har et ganske OK utvalg i standardiserte elektromotorer, så det er som regel mulig få til noe til en hyggelig pris.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 tror ingen av dem selger trefasmotorer lengre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 En 4-5KW 3fas motor må da være mulig å få på Finn eller lignende steder.Eller her på forumet kanskje? Bare husk at en 4KW motor eller mere trenger minst 16A sikrig med C karakteristikk (treg sikring på godt norsk). En 7,5KW må ha minst 20A, men helst 25A... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 23. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2016 Har 16A 3fas i huset, må legge opp i garasjen og da går det kanskje å øke litt. Sjekket opp motor på Moe & Co og der selger de 230/400 volt motorer så jeg sjekket opp skiltet på motoren idag og det står kun 400 volt, men jeg skrur av lokket i morgen og tar bilde. Ny motor koster forøvrig 3690;- der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 23. februar 2016 Del Skrevet 23. februar 2016 (endret) Sjekk med Teknimek as i Fredriktad og hils fra meg, så får dere garantert et godt tilbud på motor som passer. 3700 hørtes dyrt for en så liten motor. Endret 23. februar 2016 av Klusenhusen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Ligger en 4kw 220-motor på finn til 800kr; med rett turtall. Tung og solid østeuropisk komunistkvalitet. http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=70451761 Har handlet fra denne karen et par ganger; han har igrunnen det meste av motorer; http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59109411 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Må nok ut å handle, kan jo ikke lese heller. JokerS30 hadde rett. Takk for tips og info dere andre også. Fortsatt tilsalgs inntil den virker på 230V i Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Synes også 3700 høres mye ut. Det er nok villedende utsalgspris / "ut til kunde uten rabatt". Noe som i Norge fort betyr 2~3 gangern på riktig pris Sjekk for øvrig turtallet på selve motoren før du kjøper. Ser det står 1400rpm på skiltet på kompressoren, men det kan være målt på kompressorblokka, og ikke på motoren. Veldig dumt å ende opp med en kompressor som bare går på halv fart...! Der kom jo svaret på både det ene og det andre Endret 24. februar 2016 av Odd_flock Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Det der er en 2polig motor, ca 3000rpm. Altså rundt 2850 i realiteten. Jeg skal rote litt neddi undergrunnen min, mulig jeg har en sånn stående.... et lurt sted.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Noen som kan utdype dette nærmere? Har både el.portåpner og takwinch i 400volt liggende. Denne lå inne i lokket, er kanskje samme på 230 - 400 V BT komp. motor.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jari Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Det der er en 2polig motor, ca 3000rpm. Altså rundt 2850 i realiteten. Jeg skal rote litt neddi undergrunnen min, mulig jeg har en sånn stående.... et lurt sted.. Glemte denne. Ja takk, kjøper gjerne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Omkobling fra 230V til 400V og omvendt er svært enkelt! De blå rektanglene er lasker som sitter på klemmebrettet og som kan løsnes og flyttes. Anbefaler å ta ut støpselet før du kobler. Hvis motoren går feil vei etter kobling, bytter du bare om på to faser, feks L1 og L2. Grei skuring og noe alle Land rover folk må kunne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 25. mars 2016 Del Skrevet 25. mars 2016 (endret) De aller fleste asynkron motorer som selges har 230/400V vikling. i alle fall om vi snakker normale størrelser for privatbrukeren. Motoren består av tre separate viklinger. Når du kobler disse i en såkalt "trekant" så kobler du i realiteten en vikling mellom to av fasene. Når du kobler i det vi kaller stjerne så kobler du i realiteten den ene enden av viklingene sammen i et felles punkt. Da går strømmen gjennom to viklinger på sin ferd fra en fas i strømnettet til den neste. Virkningsgraden på 3fas er ikke 100% sammenlignet med 1fas. Den regnes vanligvis som roten av 3. 230*Sqrt(3) = 398.37 altså tilnærmet 400V Samme effekten er det man bruker for å hente 230V ut fra et 400V anlegg. Da bruker de senteret i stjernen som den 4'de fasen (N) (nøytralleder) noe som gir deg 230V 1fas. Vær imidlertid oppmerksom på at styresystemene gjerne er bygget litt forskjellig for 400V og 230V, nettopp forde 400V kan gi 230V 1fas mot N. Så selv om motoren lett kan kobles om så kan det være litt større utfordringer knyttet til styringen. For kompressor med pressostat, og sannsynligvis også den taksvinjen er dette rett frem. Men for en portåpner kan det muligens by på litt utfordringer. For dette er jo barnelærdom, Endret 25. mars 2016 av ragnarsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.