Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
monkibisnez

Skrikemotor, td5 Disco II

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har en td5 disco som skriker helt forferdelig fra ca 2000 til 3000 rpm. Jeg tror det er manifolden. Noen som vet hva manifold er på norsk forøvrig.

 

 

Bilen ligger forøvrig til salgs på finn http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70932798

Tror jeg vil beholde den egentlig og heller ha en bil til. Varmeapparat og kjøling er fixa. Bare den forferdelige skrikingen så er bilen i tipptopp stand.

 

Noen med erfaring med bytte av manifold når den skriker, eller har løst problemet på en annen måte??
vennlig hilsen
Einar Marius

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk om det mangler mutter(e) eller er knukket bolt(er) forrest eller bakerst på eksosmanifolden. Sannsynligvis er det det. Den må av og planslipes. Noen bruker vinkelsliper og fjerner da "webbing'en" mellom rørene, men jeg har liten tro på dette. Bruk gjerne samme manifold, da den nå er litt mer "ferdigvridd".

 

Det heter manifold på norsk.

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+manifold&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen borrer også opp hullene 1mm og bruker dobbelt mutter... skal visst hjelpe :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forgreningsrør / forgreiningsrøyr er vel det norskeste om enn lite brukt. Manifold er et godt or da en forgrening ikke nødvendigvis har form av rør.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

ser ut til at det er denne delen på enden av manifolden, sprekker i den. Det er ihvertfall lekk i det område her, kommer eksos ut når jeg starter og det er der lyden kommer fra. Noen som vet hva delen heter og hvor jeg får tak i den?

 

Tips om løsning av manifold tas imot med takk også, fant ut at det er best med kald motor ihvertfall når man skal ta av kjøleslanger:-) Noe verktøy må jeg og investere i, hvis det ikke holder med å bytte den lille plata da.

 

mvh

Einar Marius

IMG_1075.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er der røret til EGR-ventilen er festet. Lag deg en pakning.

Tipper du vil slite med å løsne unbrakoskruen, ser ut til at den er ødelagt inni festet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er EGR blendelokk som er satt på.

Skru av og skift pakning, så er det tut og kjør igjen.

 

Min har knekte bolter og sitter midlertidig fast med tenger :D Har vist blitt midlertidig permanent i påvente av topp pakningskifte siden oktober i fjor.

IMG_0990.JPG

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...