Gå til innhold

Skrikemotor, td5 Disco II


monkibisnez

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har en td5 disco som skriker helt forferdelig fra ca 2000 til 3000 rpm. Jeg tror det er manifolden. Noen som vet hva manifold er på norsk forøvrig.

 

 

Bilen ligger forøvrig til salgs på finn http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70932798

Tror jeg vil beholde den egentlig og heller ha en bil til. Varmeapparat og kjøling er fixa. Bare den forferdelige skrikingen så er bilen i tipptopp stand.

 

Noen med erfaring med bytte av manifold når den skriker, eller har løst problemet på en annen måte??
vennlig hilsen
Einar Marius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det mangler mutter(e) eller er knukket bolt(er) forrest eller bakerst på eksosmanifolden. Sannsynligvis er det det. Den må av og planslipes. Noen bruker vinkelsliper og fjerner da "webbing'en" mellom rørene, men jeg har liten tro på dette. Bruk gjerne samme manifold, da den nå er litt mer "ferdigvridd".

 

Det heter manifold på norsk.

 

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+manifold&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

 

ser ut til at det er denne delen på enden av manifolden, sprekker i den. Det er ihvertfall lekk i det område her, kommer eksos ut når jeg starter og det er der lyden kommer fra. Noen som vet hva delen heter og hvor jeg får tak i den?

 

Tips om løsning av manifold tas imot med takk også, fant ut at det er best med kald motor ihvertfall når man skal ta av kjøleslanger:-) Noe verktøy må jeg og investere i, hvis det ikke holder med å bytte den lille plata da.

 

mvh

Einar Marius

IMG_1075.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EGR blendelokk som er satt på.

Skru av og skift pakning, så er det tut og kjør igjen.

 

Min har knekte bolter og sitter midlertidig fast med tenger :D Har vist blitt midlertidig permanent i påvente av topp pakningskifte siden oktober i fjor.

IMG_0990.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...