Gå til innhold

Defender 110 Pick Up


kaa

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har vært delaktig på forumet. Egentlig blitt veldig glad i Pu´en min, den brukes aktivt hver dag og funker som den skal. Torsdag har den EU kontroll, så håper ikke det er de store tingene som blir funnet. 

For noen dager siden kom jeg over noen deler som jeg endte opp med  å kjøpe. Ramme med motor, gear, akslinger og eksos på. Så nå er det full demontering i garasjen for å få en bedre status på delene, men så langt tror jeg at jeg har gjort en god deal. Jeg har en liten ulyd rundt gearkassen, mulig det er utløserlagret, men ikke helt sikker. Så etterhvert blir det skifte av motor og gear og akslinger, da det er svært lav km på delene jeg fikk kjøpt. Delene har bare vært på veien 2 år. I tillegg var det med aircondition på de nye delene. Så var ikke kupeen liten fra før, så blir den enda mindre nå. Sysler med ideer å forlenge kupeen litt, bare for å få bedre sittestilling. Tanken er at vi skal på langtur til neste år og da er det jo kurant å sitte brukbart. Noen som har erfaring med xmoortrim elite sports seats? Tenker å kjøpe slike å montere for bedre komfort. Samt å fjerne midtsetet å sette inn en cubby box for å ha en plass å legge ting. Ellers lager jeg lokk til planet og blir å montere el motorer for heving senking av det. Legger ved noen bilder av demonteringen, et salig kaos i garasjen, men det blir bedre når jeg får rammen ut og ryddet litt.  

IMG_5333.JPG

IMG_5332.JPG

IMG_5331.JPG

IMG_5330.JPG

IMG_5329.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på det blir en bra bil når alt blir ferdig, Eu kontroll var i hvert fall en drøm å være på idag. Null feil, så jeg var godt fornøyd da jeg dro fra verkstedet. Var litt siste liten mekking i går kveld, men det er glemt når kontrollen gikk så greit. :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, sveinikr@hotmail.com skrev:

Hvor får du tak i disse donorbilene dine?

I enkelte situasjoner må jeg være født med gullhår i ræva :) Er vel ikke annet enn flaks. Siste understellet fikk jeg tak i etter en topptur i vinter, der vi mistet bilnøkkelen på fjellet, så NAF kom å åpnet bilen vi brukte. Så hadde jeg hørt noen rykter at mannen i NAF hadde stående en motor til enn Defender, så da fikk jeg etablert kontakt, så viste det seg at han hadde litt mere, etter noen tlf i ettertid og litt frem og tilbake fikk jeg kjøpe delene av han. Lang historie kort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn endel bilder under prosessen fra start til nå. Alle kommer nok ikke i 100% riktig rekkefølge, men sånn høvelig rett.

Takk for fine ord, jeg er snart igang med neste del av bygget. Enjoy :)

IMG_0835.JPG

IMG_0850.JPG

IMG_1424.JPG

IMG_1429.JPG

IMG_1436.JPG

IMG_1492.JPG

IMG_1503.JPG

IMG_1505.JPG

IMG_1507.JPG

IMG_1652.JPG

IMG_1653.JPG

IMG_1654.JPG

IMG_1727.JPG

IMG_1729.JPG

IMG_1731.JPG

IMG_1741.JPG

IMG_1742.JPG

IMG_1747.JPG

IMG_1751.JPG

IMG_1766.JPG

IMG_1767.JPG

IMG_1770.JPG

IMG_1773.JPG

IMG_1778.JPG

IMG_1782.JPG

IMG_1783.JPG

IMG_1786.JPG

IMG_1792.JPG

IMG_2597.JPG

IMG_2860.JPG

IMG_2865.JPG

IMG_2868.JPG

IMG_2873.JPG

IMG_2875.JPG

IMG_2880.JPG

IMG_2885.JPG

IMG_2887.JPG

IMG_2888.JPG

IMG_2889.JPG

IMG_2892.JPG

IMG_2894.JPG

IMG_2895.JPG

IMG_3024.JPG

IMG_3026.JPG

IMG_3027.JPG

IMG_3096.JPG

IMG_3126.JPG

IMG_3218.JPG

IMG_3222.JPG

IMG_3227.JPG

IMG_3228.JPG

IMG_3414.JPG

IMG_3699.JPG

IMG_3700.JPG

IMG_3721.JPG

IMG_3762.JPG

IMG_3770.JPG

IMG_3827.JPG

IMG_3828.JPG

IMG_3832.JPG

IMG_3845.JPG

IMG_4009.JPG

IMG_4507.JPG

IMG_4508.JPG

IMG_4531.JPG

IMG_4545.JPG

Endret av kaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Long time, no update. Nesten så jeg ikke tør å si det, men vinterparkerte bilen i garasjen, da ble det galskap. Jeg og kona bestemte oss for å kjøre til England som årets sommerferie tur i 2019. Da tenke jeg, noen modifikasjoner var på sin plass. 3 og en halv måned til avreise, bilen står nå fullstendig i atomer i garasjen. Det ene tok det andre og tilslutt vare det bare ramme pickup plan og torpedovegg igjen. Akslinger og stag blitt sandblåst og lakkert, nye dempere og fjærer, samt alle lager og tetninger byttes. Fordelingskassen fikk nytt 5 gear med annen utveksling, ny sump med større oljekapasitet og tempføler. Hadde stående en motor med svært lav km, i går fikk jeg en uhyggelig overraskelse der det viste seg at jeg måtte bytte rocker armene og ny kamaksling, Var bare å holde for øyene og dra kortet. Jeg har allerede kjøpt ny turbo og intercooler, så det motor blir betydelig oppgradert. Nytt interiør fra exmore trim, så det skal bli behagelig å kjøre langt. Kupeen har gått på steroider i vinter og vokst 10 cm, relativt mye jobb for å slite, men det utgjør mye i en liten kupe. Da ble det jo seff en takjobb også. Prøver å skal montere air condition i samme sleng, den må jeg innrømme er en liten usikkerhetsmoment med, men satser på at det blir :) Det blir veldig mange modifiseringer så nå er det bare å komme i mål til sommeren.  Skal prøve å følge opp tråden litt bedre med fremdriften mot sommeren. Jeg krysser fingrene :)

IMG_6368.JPG

IMG_6366.JPG

IMG_6360.JPG

IMG_6329.JPG

IMG_6306.JPG

IMG_6304.JPG

IMG_6303.JPG

IMG_6268.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen starter i Bodø Norge på langs til Larvik. Ferge til Hirtshals, videre til Calaise og toget over til England. Planen der er ikke satt enda. Litt besøk av familie og se oss rundt, innom et LR treff eller to. 

 

På 11.9.2018 den 11.36, Haakon Aune skrev:

Har KAA motor liggende med alt som hører til? 

Beklager, har ikke fått med meg spørsmålet for nå, men svaret er ja. Bare ta kontakt hvis det fremdeles er interresant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fanget opp denne tråden før nå!

Her har det blitt gjort et utrolig bra stykke arbeid, kjenner meg igjen med små modifikasjoner, som enner med at bilen er fullstendig demontert :huh: Rart det der....

 

Kos deg videre med prosjektet :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tiden går og defenderen består. Nye deler kommet på plass, og arbeidet går sakte med sikkert fremover. Ble en liten nedtur med motoren som idag er levert til en motor mekaniker for å få målt veiv og rådelager, bare for å forsikre meg at alt er i orden før den blir montert med ny kam og rocker-arm, og dertil ny turbo osv. Etter tips valgte jeg å gjøre det ettersom den var såpass demontert allerede. Er jo en grunn for at rullen på rocker-armen har fått en skade. Enten for lite olje, som kan komme av flere årsaker eller kan jo også være fabrikasjonsfeil. Så derfor grundig sjekk for full montering av motor. 

Akslingene er kommet på med nye tetninger, lager og skiver. Helgens jobb er å pusse opp bremse calipere foran og bak. Med nye rustfrie stempel og klosser. Så skal bli seende ganske bra ut. Har kommet et godt stykke med taket på bilen, begynner å ta form og litt kjærlighet med slipe papiret og sparkel er det klart for lakk. Det blir også et høydepunkt for prosjektet, for da kan jeg begynne med interiøret på bilen. Det blir også en liten storjobb, skal gjøre noen modifikasjoner med litt større stereo osv, så det blir smooth å kjøre på ferie med bilen.

Legger med noen bilder hvor jeg er kommet til nå.

Det minsker i dele esken, det er jo positivt, men enda litt esker som skal åpnes og monteres. 23 juni er enda langt unna :) Deadline day. Ferien starter 24 juni.

IMG_6459.JPG

 

 

IMG_6458.JPG

 

 

IMG_6457.JPG

 

 

IMG_6455.JPG

 

 

IMG_6454.JPG

 

 

IMG_6453.JPG

 

 

IMG_6451.JPG

 

 

IMG_6452.JPG

Endret av kaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...