Perlan Skrevet 18. februar 2016 Del Skrevet 18. februar 2016 Jeg opplever at tomgangen på min 05 modell FL1 med bensinmotor varierer når motoren blir varm. Kaldstart er strøken, turtallet holder seg stabilt på Ca. 1000 rpm inntil motoren begynner å få litt arbeidstemperatur. Da faller turtall til Ca 800 rpm, og motoren begynner å jage ved at turtall faller ned mot 600 rpm og "henter seg inn" ved å stige til 900-1000 rpm før den faller tilbake til normal. I kaldt, vått vær fusket motoren ved gasspådrag fra lavt turtall - spesielt med litt belastning som f.eks. motbakke. Diagnose viste feil tenning på syl 4, samt feil luft/bensinblanding. Byttet en coil og rengjort kontaktpunkter på pluggledninge, byttet plugger, kjølevannstemp føler, samt begge følere som sitter på injection (en ved spjeldet og en på motsatt side av denne) og en føler som sitter på toppen ved syl 4. Eneste forskjell er at jeg ikke har opplevd fusking under kjøring (har ikke kjørt i regn heller) Jeg begynner å gå tom for ideer nå og håper at noen av dere med mye erfaring med disse bilene kan komme med ideer om hva som er galt? Det er jo en enkel motor... Motoren er byttemotor som etter dokumentasjonen å dømme kun har gått Ca. 20.000km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Jeg ville sjekket disse: Coil hvor det kan være irring der pluggledning går inn i denne (2 colier på denne). Vanntemperaturmåler Gassensor kan være feil Rengjøring av gasspjeld Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henningo2 Skrevet 20. februar 2016 Del Skrevet 20. februar 2016 Hei, vet ikke om jeg har svaret for deg. Men ved topp pak-bytte var det mye karbon i syl. 1 og 4. På min Nearly free bee. Har du hatt en dårlig pakning ved innsug man. Og den lekker inn, så må glycol også forbrennes. Restene setter seg (karbon) Mindre volum, mere gynging på veiv/motstand. Har bilen gjort mange km med dette problemet, og med låsing av starter ved for mye komp., kan stempelet i cyl 4 lene seg, og slippe inn/ut olje. Ut over det, så kan en titt/rens av IAC ventilen gjøre godt. Dårlig (nær død bensin pumpe) har noen av de samme samt. MVH Henningo2 Symptomene :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perlan Skrevet 21. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2016 Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg har sjekket coliler - ser bra bra ut. Vanntemp-måler er skiftet, fremdeles ujevn gange. Skal forsøke å rense gass-spjeld, og tar gjerne imot tips til hvordan? Likeledes er jeg usikker på hvor gass-sensor sitter (er det sensoren som sitter like etter spjeldhuset?) og hva IAC ventil er - fortell gjerne også hvor sistnevnte sitter. Når jeg har lokalisert disse - noe spesielt å være oppmerksom på ved rens? Takknemlig for tilbakemelding. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.