Gå til innhold

L322 diagnose utstyr, HDC inactive, airsuspension inactive


Jon Unstad

Anbefalte innlegg

Hallo karer,

 

Har en L322 TD6 2003 mod, hvor det vises HDC inactive samt airsuspension inactive i displayet. Er det noen forumister i Lillehammer Gudbrandsdal området som har diagnose utstyr til denne bilen.

 

Eller noen som har en ide om hva/hvor jeg skal lete. I forhold til airsuspension inactive er det vel muligens bytte av kompressor som er løsningen?

 

 

 

 

 

Hilsen Jon Unstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Her er det garantert dårlig batteri som er årsaken. Jeg har hatt dette flere ganger, særlig med mye småkjøring.. Har nå montert Defa 1204 for å være på den sikre sida.

 

Kan dessverre ikke hjelpe med diagnoseutstyr da mitt er kobla til bilens vin. Men om du får lada opp batteriet først, så kan muligens et lokalt ikke-lr verksted fjerne feilkodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill folkens. Toppladet batteri, fortsatt samme feilkoder. Går til innkjøp av nytt batteri i morgen, samt svinger innom verksted for å forsøke å slette feilkodene.

Ser også behovet for eget diagnose utstyr, har fra før Nanocom til P38, samt RSW solutions.

 

Hva anbefales til L322? RSW solutions har (MKIII All Comms) noen som har erfaring med denne? eller så er det GAP IID Tool med bluetooth. Utfører de det samme? Er noe forskjell i pris. Hva benytter RR folket seg av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du må få slettet feilkoden. Vri på rattet osv fungerer bare i en håndfull av tilfellene, og er langt fra noen garanti for at det er gjort.

Så gjør det før du kjøper nytt batteri, da det er langt fra sikkert at det er noe galt med batteriet ditt! Jeg hadde det på min bil.

 

Feilkoden forsvant først. Men kom tilbake etter en liten stund. Da var det bare å innse at kompressor måtte byttes. Men jeg fikk tak i en brukt en gjennom Sandberg Auto. betalte 2200 for kompressoren. Den er veldig lett å bytte selv. Du kan eventuelt få tak i en billig overhalt en fra england!

 

Grunnen til at en del av dem går er at det samler seg fuktighet i reservehjulsbrønnen

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Jeg har hatt bilen inne for sletting av feilkoder. kode viser feil på steering angle sensor. Fikk slettet koder, bil oppførte seg eksemplarisk i noen minutter for så å vise HDC inactive og air suspension inactive. Ny måling viser fortsatt steering angle sensor. Noen som kjenner til problemet eller har byttet denne?

 

Batteri er byttet i desember, og er ikke feilkilden, samt kompressor fungerer utmerket når bilen var "feilfri" tidligere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

steering angle sensor kan kalibreres opp igjen med diagnose. får du steering anglesensor feil så skal vel også abs /brake lampen lyse.

 

steering angle sensor sitter på rattstammen hvis du må bytte den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Alltid ok å kunne presentere en løsning på problemet. Som du skriver jope lyste abs/brake lampen samt DSC lampen. Forsøkte først etter å ha slettet feilkode å rekalibrere steering angle sensor uten suksess. Ble derimot suksess når jeg byttet steering angle sensor, noe som var en enkel jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...