Kaarejohan Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 (endret) Hei, Har en 2006 MY Discovery 3 som går ujevnt på tomgang ved kaldstart. Dette bedrer seg om jeg bruker DEFA motorvarmer. Merker likevel at den jager litt ved jevn gasspådrag ved varm motor også. EGR-ventiler er blendet. At den går ujevnt i flere minutter på tomgang ved kaldstart kan det ha med glødeplugger å gjøre? Har sett på dysene med IIDTool også. Det er en dyse som peker seg ut (se vedlegg). Kan dyse 1 være moden for utskifting? Har prøvd et par runder med BG244 på tanken også, hjalp kanskje litt men er fortsatt ikke fornøyd. Er det noen tanker på hva som burde vært undersøkt? Takk for innspill! Endret 3. februar 2016 av Kaarejohan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Det er ikke et ekstremt avvik, så vidt jeg husker, men tydelig at én dyse ikke er helt frisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Jeg synes ikke det er så unormal verdi på dysen og burde ikke gi disse symptomene som du opplever. Når ble dieselfilter sist skiftet? Har du kjørt med lite diesel på tanken i den kuldeperioden vi har hatt? Kam være mye kondens med væromslag og derav vann i dieselfilter. Nå skal jo filteret si ifra hvis det er høyt vanninnhold. Men likevel, ville fått lest ut feilkoder! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Det lå inne en feilkode på når jeg koblet til diagnose før jul: P029A - Cylinder 1 - Fuel Trim at Max Limit, men denne har ikke kommet tilbake etter bruk av BG244. Nå ligger det inne feilkoder på EGR, men det er vel å forvente siden de er blendet... (P0404-00, P1335-00 og P140A) Dieselfilteret ble skiftet på service i Mai. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Ja, helt riktig at du får feilkoder på EGR når de er blendet. Har bilen vært blendet lenge? Har du f.eks sjekket MAP sensor om den er stygg? Sitter oppe på innsuget, festet med en liten skrue. Hva mener du med at bilen jager med jevnt pådrag? Altså om du ligger jevnt i 80-90 på varm motor så lugger det litt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 4. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. februar 2016 De ble blendet i sommer. Sjekket også MAP sensor, og synes den ikke var så ille i forhold til bilder jeg har sett. Den har veldig lite krefter sammenlignet med min MY08, og må trykke gasspedal hardt for at noe skal skje. Da stiger turtall før det raskt detter ned igjen. Begynner å frykte at det er problemer med den ene dysen. Synes dette virker likt som oppførselen jeg har: http://www.disco3.co.uk/forum/topic74729-15.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 Var akkurat på service nå. De mente at årsaken til treg respons var at jeg hadde latt elektrisk EGR-konnektorene stå i ved blending. I følge oppskrift til BAS skal man koble de til. Har verkstedet rett? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Etter hva jeg sjekket opp var det ett fett om de sto i eller ikke. Du ordnet vel med den platen i innsuget samtidig som du blendet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Hvordan er MAF verdien? Og slanger til intercooler er hele? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 19. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2017 (endret) Ja den platen er borte. Jeg trodde heller ikke at det skulle ha noe å si. Heller litt mot at forrige verksted som byttet drivstofffilter kan ha klønet med tilkoblingene. Nå går den fint på tomgang, og har jevnere akselerasjon. Kan jo prøve å koble EGR konnektoren inn igjen og se om det utgjør noen forskjell. MAF virker grei. Har faktisk byttelånt fra en annen D3 også. Endret 19. mai 2017 av Kaarejohan Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 19. mai 2017 Del Skrevet 19. mai 2017 Har du sjekket med IID toolen om det faktisk kommer signaler fra MAF? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 20. mai 2017 Del Skrevet 20. mai 2017 Det er helt normalt med ugjevn gange og ugjevt turtall ved kaldstart. Ugjevn tommgang kan en ha selv ved halv varm motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaarejohan Skrevet 22. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2017 Jeg har fortsatt problemer med at bilen ikke går ordentlig. Batterilampen kommer på under oppstart nesten som om den holder på å stoppe. Ellers går den ganske ujevnt første minuttene og har ikke krefter. Går seg til etterhvert. Jeg har tatt ut dysebalansene ved start. På slutten etter kjøreturen stabiliserer de seg. Ser ut som dyse nr. 5 er verst, ligger helt på grensen til når motor ECU logger feil (600). 3 og 5 ligger etter hverandre i rekkefølgen slik at de kan nok påvirke hverandre. Ved kaldstart går dysebalansen ned til 600 for dyse 5. Etter en 7 minutter kjøretur har dysebalansen stabilisert seg på ca. 850. Dieselfilter er nytt, MAF gir fornuftige verdier, til og med byttet MAF, glødeplugger er nye fjor. Kan det ha med at pumpen fra tanken ikke leverer nok? Er det enkelt å måle med trykkmåler fra Biltema f.eks? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.