Gå til innhold

D3 - Ujevn gange


Kaarejohan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en 2006 MY Discovery 3 som går ujevnt på tomgang ved kaldstart. Dette bedrer seg om jeg bruker DEFA motorvarmer. Merker likevel at den jager litt ved jevn gasspådrag ved varm motor også. EGR-ventiler er blendet.

 

At den går ujevnt i flere minutter på tomgang ved kaldstart kan det ha med glødeplugger å gjøre?

 

Har sett på dysene med IIDTool også. Det er en dyse som peker seg ut (se vedlegg). Kan dyse 1 være moden for utskifting? Har prøvd et par runder med BG244 på tanken også, hjalp kanskje litt men er fortsatt ikke fornøyd.

 

Er det noen tanker på hva som burde vært undersøkt?

 

Takk for innspill!

IMG_2485.PNG

Endret av Kaarejohan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så unormal verdi på dysen og burde ikke gi disse symptomene som du opplever.

 

Når ble dieselfilter sist skiftet? Har du kjørt med lite diesel på tanken i den kuldeperioden vi har hatt? Kam være mye kondens med væromslag og derav vann i dieselfilter. Nå skal jo filteret si ifra hvis det er høyt vanninnhold.

 

Men likevel, ville fått lest ut feilkoder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå inne en feilkode på når jeg koblet til diagnose før jul: P029A - Cylinder 1 - Fuel Trim at Max Limit, men denne har ikke kommet tilbake etter bruk av BG244. Nå ligger det inne feilkoder på EGR, men det er vel å forvente siden de er blendet... (P0404-00, P1335-00 og P140A)

 

Dieselfilteret ble skiftet på service i Mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt riktig at du får feilkoder på EGR når de er blendet.

 

Har bilen vært blendet lenge? Har du f.eks sjekket MAP sensor om den er stygg? Sitter oppe på innsuget, festet med en liten skrue.

 

Hva mener du med at bilen jager med jevnt pådrag? Altså om du ligger jevnt i 80-90 på varm motor så lugger det litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble blendet i sommer. Sjekket også MAP sensor, og synes den ikke var så ille i forhold til bilder jeg har sett.

 

Den har veldig lite krefter sammenlignet med min MY08, og må trykke gasspedal hardt for at noe skal skje. Da stiger turtall før det raskt detter ned igjen.

 

Begynner å frykte at det er problemer med den ene dysen. Synes dette virker likt som oppførselen jeg har:

http://www.disco3.co.uk/forum/topic74729-15.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Ja den platen er borte. Jeg trodde heller ikke at det skulle ha noe å si. Heller litt mot at forrige verksted som byttet drivstofffilter kan ha klønet med tilkoblingene. Nå går den fint på tomgang, og har jevnere akselerasjon.

 

Kan jo prøve å koble EGR konnektoren inn igjen og se om det utgjør noen forskjell.

 

MAF virker grei. Har faktisk byttelånt fra en annen D3 også.

Endret av Kaarejohan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg har fortsatt problemer med at bilen ikke går ordentlig. Batterilampen kommer på under oppstart nesten som om den holder på å stoppe. Ellers går den ganske ujevnt første minuttene og har ikke krefter.  Går seg til etterhvert. Jeg har tatt ut dysebalansene ved start. På slutten etter kjøreturen stabiliserer de seg. Ser ut som dyse nr. 5 er verst, ligger helt på grensen til når motor ECU logger feil (600). 3 og 5 ligger etter hverandre i rekkefølgen slik at de kan nok påvirke hverandre. 
 
Ved kaldstart går dysebalansen ned til 600 for dyse 5. Etter en 7 minutter kjøretur har dysebalansen stabilisert seg på ca. 850. 
 
Dieselfilter er nytt, MAF gir fornuftige verdier, til og med byttet MAF, glødeplugger er nye fjor. Kan det ha med at pumpen fra tanken ikke leverer nok? Er det enkelt å måle med trykkmåler fra Biltema f.eks?
 
 

IMG_4140.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...