Gå til innhold

Lekk i EAS ventilblokk P38?


longrange

Anbefalte innlegg

Har vært medlem på forumet en stund og funnet mye god hjelp her, men nå har jeg et problem som jeg ikke blir helt klok på.

 

Legger merke til at kompressoren går mye og har lett etter lekkasjer med såpevann, men alt ser ut til å være tett.

Bilen synker ikke over natt og reagerer umiddelbart på justeringer både opp og ned.

 

Om jeg parkerer bilen i høyeste nivå på kvelden så har den hevet seg ca 2-3 cm over natta.

Når jeg starter bilen så blinker det øverste nivålyset mens bilen senker seg ned. Etter ca 30 sek så har den justert seg og lyset er konstant.

Dette skjer kun på høyeste nivå. Om den står på normal, lav eller lastenivå så skjer ikke dette.

 

Har komplett pakningssett for ventilblokk og kompressor og lurer på om jeg skal ta jobben med å bytte disse for å se om det hjelper,

men spørsmålet er da om jeg kan tappe luft fra systemet med drenspluggen i tanken eller om jeg må ha diagnose for å tappe systemet for luft?

Har bestilt EAS diagnose software med kabel på ebay, men det går vel en god uke før jeg får dette. Er litt redd for å brenne kompressoren..

 

Noen som har en ide på hva dette kan komme av?

20140911_171350.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Harald :) Nei jeg mener at den hever seg fra høyeste nivå, men bare når den står over natt.

Viss jeg parkerer bilen i alle andre høyder så skjer det ikke noe.

 

Er det slik at jeg kan renovere ventilblokk og kompressor uten å ha diagnoseutstyr?

 

Tenker på om det er mulig å tømme systemet for luft via drenspluggen i tanken, bytte pakninger og o-ringer og montere sammen igjen uten å få EAS fault alarm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres unektelig merkelig ut. EAS systemet er laget slik at extended height oppnås først når det påføres press fra undersiden som når du henger på en snøfonn og at høyde innstilligen står i øverste nivå . Går ut i fra at bilen parkeres uten pres fra undersiden ? Dette kan jeg ikke forklare.

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, prøv å ta ut releet under førersete. Hvis den da hever seg i løpet av natta så er det ventilblokk, står den i samme høyde er det høydesensor eller en av elektronikk boksene etter hva jeg har lest meg frem til.

Sliter med det samme og har akkurat nå byttet side på høydesensorene, så da får jeg se i morgen om det hjalp.

Odd Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen parkeres på en flat parkeringsplass så at det er press fra undersiden er utelukket.

 

Har ikke turt å nappe ut releet under førersete i frykt for å få eas fault, men om det er slik at jeg kan gjøre det uten fare for alarm så skal jeg teste det.

 

Takk for tips så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde over natt med releet ute og det skjedde det samme. Bilen hever seg et par-tre cm over natta.

 

Da er det vel bare å bytte pakninger i blokka og kompressoren etter det jeg har skjønt fra å lese her på forumet.

 

Er det noen som vet om det går an å gjøre jobben uten å bruke diagnose for å tømme systemet for luft?

Tenker på om jeg kan tappe trykket av tanken via drenspluggen? Er redd for å få eas alarmer som jeg ikke får resette uten diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan koble fra rørene på ventilblokka. Bruk hansker som tåler litt, briller og hørselsvern. Trykk røret innover (for å motvirke lufttrykket) samtidig som du også presser inn kraven (Collet) som holder røret. Trekk/slipp røret ut når du merker at kraven slipper.

 

Pass på at du holder alt klinisk rent og at det ikke blir riper i rørene.

 

Jeg finner ikke helt logikken i feilen etter din beskrivelse. For at bilen skal heve seg om natten skal det være lekkasjer i ventilene på veien fra tanken (4) til fjærene. Dette vil være likt uansett høyde. Unntaket er om det samtidig er lekkasje i bøyen i fjærbelgen ved normalhøydene. Da kan det slumpe til at den ene lekkasjen utjevner den andre eller at trykket i tanken til slutt blir så lavt at lekkasjen opphører. Mange muligheter her.

 

At pumpa går ofte er det logikk i for om bilen stadig heves vil EAS slippe ut luft fra fjærene og pumpa må fylle tanken. Disse tingene er ikke så viktig. Du overhaler ventilblokka og bytter alle o-ringer og membranventiler. Legg merke til de tre enveisventilene (NRVn). Det er sannsynligvis lekkasje på minst en av dem. Du får byttet o-ringene men ikke selve styringen (stempelet). Dette har en tendens til å bli skjevslitt og da vil ikke alltid o-ringen tette mot setet. Stempelet finnes ikke som reservedel men Dag F. Lilleaas som driver verksted på Langhus kan kanskje hjelpe deg. Jeg vet han sitter med tegning av dem og har fått laget noen ventiler en gang i tiden.

 

scheme.gif

Enveisventilene. Disse ser ut til være kraftig slitt.

IMG_2273.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt utfyllende svar Tore :) Nei logikken i det som skjer hos meg skjønner jeg ingenting av, men

med andre ord burde jeg få laget meg disse ventilene før jeg demonterer blokka i tilfelle de er slitt (regner med de er det).

 

Nå er jeg så heldig at jeg har tilgang på fullt maskinverksted og cnc maskiner så jeg kan lage disse ventilene selv.

Fant en tegning av de på forumet http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=35820&hl=%2Benveis+%2Bventiler+%2Bp38

Dette er så små og billige deler og lage at jeg kan godt kjøre opp et lite parti viss det er noen som vil ha et sett liggende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her med en faktura som forrige eier fikk fra Motorpool Hønefoss datert den 1.september 2012 og som viser at det er byttet ventilblokk til en sum av kr 11931,25 eks mva - 20 % avslag, pluss diverse monteringsdetaljer. Så hvis det er mulig å reparere ventilblokkene med å skifte o-ringer og membran og dreie nye " stempel" til en overkommelig pris, ja da tar jeg gjerne et sett ! Hva er disse stemplene laget av i utgangspunktet, aluminum eller stål ?

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dreie disse stemplene, eller kanskje riktigere å kalle dem styringer?, er ikke rett frem. De er små og ekle å spenne opp i en dreiebenk. Og de må lages i et relativt bløtt materiale for ikke å slite på setet i ventilblokka. Men ikke la det bli noe stort problem. Ofte er det nok med nye, myke o-ringer på dem. Samt i resten av ventilblokka når man først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...