Gå til innhold

Skal bytte dynamo, men vifta sitter fast, disco 3


Ridler

Anbefalte innlegg

Hei

 

Disco3

Prøver å få av vifta for å komme videre inn til dynamoen.

Har prøvd følgende som ikke går:

holde fast med 10mm nøkkel, da løsner kun den og ikke 36 mm.

Lagde spesialverktøy av noe metall for å holde igjen på 2 bolter,

prøvde da å slå med hammer.

Ja, jeg vet det er links gjenger, har lest manualen for å bytte dynamo her og den på disco3 forumet.

 

Noen som jeg kan svinge innom i Asker området som har motholdsnøkkel, eller som tror de kan hjelpe meg med å løsne vifta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er langt til Asker, og jeg har ett verktøy spesiallaget til RRp38, Sender jeg ett tips istedenfor ;) .

Du sier du har laget noe verktøy av noe metall du har, da har du ett godt utgangspunkt.

 

Du skrur ut 2 av skruene til reimskiven bak viften. Ta ett metall stykke ( langt flatt ) bor to hull i en slik avstand at du får skrudd på skruene til reimskiven igjen gjennom metall stykket.

 

Nå kan du holde igjen skiven med all den kraft du måtte trenge for å få løs viften. Og det kan være mye..

Når viften er av skrur du bort metallstykket igjen.

 

Enkelt. Krever ett flattjern med en viss bredde og ett 8-10 mm bor + en linjal ( skyvelære el lign. )

 

Edit: blir det for vanskelig å treffe med begge skruhullen, trenger du strengt tatt bare ett, bevegelsen på flatt jernet vil stoppe når det treffer hodet på den andre skruen, og du klarer å lage motspenn.

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den pleier å sitte ganske så hardt. Jeg har spesialnøkkel for å holde igjen, men bruker en kraftig 36mm fastnøkkel og gir den noen rapp med en liten slegge.

evt. kan du prøve det jeg gjorde sist: klatre opp på fronten av bilen og legge foten på skiftenøkkelen, da får du jevnt og stort trykk. Løsnet med en gang

Endret av Marius92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Låner tråden selv om den er gammel. Har samme problem med å løsne vifta. Har prøvd å holde igjen med 10 mm og dunke med slegge på 36 mm fastbøkkel. Vil ikke rikke seg (links). Noen gode råd? Har ikke mulighet til å lage noe spesialverktøy, men er dette noe som er til salgs noe sted? 

 

Evt er det noen i Østfold som har slikt liggende og er villig til å låne ut? Bor mellom Moss og Fredrikstad. 

 

995tre0309

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei, brukte tråden her for å bytte selv. Takk for gode råd :) Viften satt heftig fast.. Lagde meg mothold med spikerplate kjøpt på monter som jeg boret 8mm hull i og laget en liten bue så den traff neste bolt uten å ligge an mot 36mm mutter. løsnet bolt nr to slik at spikerplaten fikk feste.  Stakk et brekkjern mellom viftebladene og la det an mot guidehjulfeste for å få det mer stivt. Kjøpte 36mm fastnøkkel på biltema til 70,- og spikerplate til 15,- Vil på det sterkeste anbefale og plukke i kontakten før dynamo skrus fast. Sett det er anbefalt å plugge i den etterpå men etter 40min fikling tok jeg dynamo ut igjen, plugget i kontakten, skrudde fast dynamo og til slutt +. "Håndtak" vist på bilde var ikke nødvendig da motholdet ble for mykt til å holde igjen i mitt tilfelle. 

IMG_4990.jpg

IMG_4991.jpg

IMG_4992.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok min av igår . Holdt heldigvis med noen slag med slegge så løsnet den uten mot hold .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...