Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Da har jeg i hvertfall fått lagt hendene på en ny kam og vippearm til injectorene, etter et godt tips fra finnarne her på forumet. Han satt meg i kontakt med en hyggelig kar i Kristiansand (og jeg skulle av alle ting kjøre forbi der i dag), som hadde. Så da er den delen av puslespillet i boks.

 

Sjekket vannpumpa raskt ved å ta av dekselet, og den ser i det minste fin ut.

 

Sammenlignet også delenummeret på kammen jeg fikk med den jeg hadde... og oppdaget noe snedig, kammen som sto i hadde delenummer LGC000310, ikke ERR6676 (LGC000320) som det burde være.. Så svaret på hvorfor kam og vippe har tatt kvelden er enkel, når de satte på toppen sist så har de fått tak i en 15P byttetopp, men de har ikke tatt seg bryet med å bytte kam... bare vippearmer og injectorer. AUGH.

 

Slaget på 15P kammen er såvidt jeg har skjønt lengre... 

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, da var man i gang.. Godt med noen nye rene biter i verkstedet :)

 

DSC_0801[1].JPG

 

Har så smått begynt å flytte over deler fra den gamle toppen, men tar meg god tid og koser meg litt med jobben :) Bytter samtidig pokal med tilbehør på førersiden framme... greit med litt avveksling..

 

et par spørsmål: 

Er det noen som har noen tips når du skal sette sammen toppen? jeg ser at LR bibelen sier at man skal bruke rulle - noe jeg ikke tror er aktualt med den tettemassen som Turner selger (Hylomar 3400).. noe som har et tips til beste måte å smøre den ut på? det må jo bli temmelig tynt for å unngå å tette noen kanaler i toppen (et par av kanalene var faktisk tette i den gamle toppen, og ser ut til å ha vært sånn fra fabrikk...

 

Neste spørsmål er vedrørende tiltrekking - jeg har nå 2 forskjellige sekvenser. Du har sekvensen i LR bibelen, og den samme sekvensen står på papiret som følger med toppakninga.

Derimot sammen med topp boltene så følger det med en annen sekvens, fra de som lager toppen, AMC. hvor man trekker til, så litt tilbake, og så trekker til i flere steg enn LR manualen. antall grader er det samme..

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk trekke sekvens fra topp leverandør. Hvis tallene er det samme (slutt resultat) så er det fullt mulig

topp leverandør har kommet fram til beste måten å montere deres topp på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telindnor: Takk :)

 

Qcnr: Takker for innspill.

 

Fikk satt toppen ferdig sammen i kveld. ikke så mye jobb, men relativt mye sjekking og dobbeltsjekkling av hva man gjør. LR sin servicemanual er uunnværlig når man holder på med slikt.

Jeg testet glødepluggene som satt i bilen - og det viste seg å være en god ide, for de var døde alle sammen. Har ikke merket noe startvansker, men noen nye plugger, det skal motoren få, ingen tvil der.

 

Nå må jeg få montert ferdig navet på førersiden foran, så jeg kan få bilen bakover og løfte toppen på plass.

DSC_0802[1].JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joran: Takk :) Det er mye rart man lærer i en slik prosess ja. Morro er det og, når man finner ut av ting og kommer seg videre.

 

Det kommer seg, men nå er det stopp med vente på en delebestilling. Jeg skal ha nye glødeplugger, ny vannpumpe og litt annet krimskrams før jeg kommer meg videre i prosessen. Og da gidder jeg ikke skru på innsug / eksos før de delene kommer. 

 

DSC_0806.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var faktisk maskinisten satt sammen igjen, starta (litt overraskende) på andre draget, men hosta på første. Ingen tvil om at ny dieselpumpe gjorde luftingen lettere..

 

Nå blir det kjøring med en nøye knapp på motoren en periode for å se om noe krøll viser seg, men det var godt å få ormen ut av verkstedet igjen ja.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Takk og takk (litt sent svar, men)

 

Da har man har fungerende TD5 igjen - ingen unormal oppførsel etter rundt 100 mil. (Og jeg har ikke kjørt på noe fordi jeg fulgte med på alt av nåler i stedet for veien heller)

Jeg syntes kanskje det var gått litt mer olje enn normalt, men jeg får observere over litt lengre tid - ikke noe å bekymre seg for uansett.

 

Byttet olje på differ og girkasse / transfer i dag, og prøvde en ny løsning for dette. (jeg har kranglet med flasker med påfyllingstut før, og har INGEN planer om å prøve igjen) Kom fram til at en hagesprøyte burde kunne gjøre jobben, og at biltema nå selger hagesprøyter med pakninger som skal tåle mye rart (Viton).

 

Så jeg handlet 2 stk, og fylte den ene opp med girolje, og den andre med MTF94. Selve dysehodet kappet jeg av med rørkutter for bremserør.

Dette fungerte faktisk meget bra - du kan følge med på skalaen på siden mtp hvor mange liter du har fått på, og en fylling tar litt over 5 minutter, mens du rydder i verkstedet litt. En skikkelig pumpe er sikkert bedre, men dette fungerer fint til hobbybruk i hvertfall.

 

Jeg klistret bare flaskeetiketten på hver beholder, så kan de stå klare med olje i.

DSC_0911.JPGDSC_0912.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm. Jeg byttet clutchmaster for en måned siden, men desverre har nå den nye også begynt å lekke, og vesken er svart. Jeg mistenker en pakning har gått i oppløsning.

Den nye masteren var trw sin, og vesken jeg brukte var dot4+ fra biltema. Akkurat samme feil, det lekker ned langs pedalen..

 

Noen som har noen tips? Enten angriper vesken pakningene, eller så er kvaliteten til trw skuffende

 

- Camarogeddon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det viser seg at den nye masteren nok hadde noe maskineringsrester inne i seg - etter demontering fant jeg aluminiums spon, og godt med skader på både pakning og selve huset - så det var bare å kaste.

 

Kjører med overhalt orginal master sylinder nå, håper det holder denne gangen.

 

Ellers så er man så smått i gang med et prosjekt for å få litt bedre varmeapparat i bilen. Den klassiske løsningen med ekstra varmen under setene fungerer ikke i en pickup (det er en kasse under baksetene - og denne bruker jeg til andre ting enn varmeapparat). Så løsningen jeg jobber med er å få en lavtbyggende kasse under cubbyboksen med en varmer i hver retning. Er ganske sikker på at dette går, og med tanke på at cubbyen er hevet opp i utgangspunktet så burde denne løsningen bygge bare 5-6 cm, MAO perfekt høyde for å bruke cubby som armlene.

 

Varmeapparatene er vanlige små varmeapparater for båt, som vil bli koblet i serie med det vanlige varmeregisteret. Opplegget har en bypass ventil, ettersom tverrsnittet på de ekstra varmeapparatene ikke er all verden, og jeg ikke vil hindre gjennomstrømningen i hovedapparatet. Samtidig sørger god gjennomstrømning for bedre temperatur inn til registrene.

Jeg må legge til en lufteventil også på toppen, denne er ikke på plass på bildet.

 

Boksen til å ha under cubbyen venter jeg på pris på å få laget - hvis ikke så får man knekke den selv i værste fall. jeg har lagt ved tegningene i tilfelle noen vil prøve seg på noe lignende.

 

DSC_1041.JPG

 

 

varmeapparatboks1.pdf

varmeapparatboks2.pdf

varmeapparatboks3.pdf

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill, mulig jeg endrer litt taktikk mtp tilkobling basert på tilbakemeldingene ja, telindnor hadde visst en tilsvarende kobling han og.

 

Et av håpene er at jeg skal få nok varme ut av dem uten å måtte kjøre de på fullt turtall, de støyer endel ved fullt pådrag.

 

Camarogeddon 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være jeg monterer en effektmotstand i det ene luftinntaket ja, om vifta bråker for mye.

 

Med tanke på T-avgrening i kjølesystemet - noen som vet hvem som har slikt? Helst i temperaturmotstandig plast... Jeg fant ikke noe hos de vanligste sjappene (men mulig jeg har søkt på feil navn)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Camarogeddon skrev:

Det kan godt være jeg monterer en effektmotstand i det ene luftinntaket ja, om vifta bråker for mye.

 

Med tanke på T-avgrening i kjølesystemet - noen som vet hvem som har slikt? Helst i temperaturmotstandig plast... Jeg fant ikke noe hos de vanligste sjappene (men mulig jeg har søkt på feil navn)

 

-Camarogeddon

 

Jeg kjøpte hos VA grossist i messing. Litt mikk da det ikke var riktige biter i en og samme enhet ble det dog. Husk å benytte "englehår" og ikke gjengetape i sammenføyningene. 

Gjett hvordan jeg vet :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god, takker - messing er alternativ #2, selv om det blir endel tyngre.

Lurer på å sveipe innom en båtutstyrsbutikk og se hva jeg finner.

 

For tetting av slikt (gjenger) sverger jeg til locktite #577 - ikke bra til bruk på drikkevannsrør, men tetter omtrent hva enn det skal være av andre ting (luft, vann, olje osv). Vi har brukt dette på jobben i kjølekretser i diverse sammenhenger, og det fungerer veldig bra.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...