Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

I dag skjedde det mye.. jeg ble spurt om å redde en boble som var ute på vårtur, og hadde noen bremser som lå på... og ikke ville slippe. Det hadde blitt varmt nok til at lakken bobla, så det var bare å stoppe.

 

Så man tok med seg hengeren og kjørte.. Ormen starta lett, men et stykke på vei, i det jeg kom til E18, ble det klart at noe definitivt fremdeles var galt.. Jeg hadde vel egentlig merket det litt tidligere og, men er tidvis innbitt optimist når det gjelder slikt.

 

På vei opp noen bakker så går det bare saktere og saktere... jeg klarer såvidt å holde 40, sylinderbalansen er fullstendig på bærtur, + / - 40 er ikke uvanlig å se.. Så jeg stopper i en lomme for å sjekke. På en innskytelse stopper jeg bilen, for å se om den starter. Det gjør den ikke, viser det seg.

Etter en ny belastningstest av batteriet så får jeg til slutt liv i maskinisten igjen, etter mye host, hark og sotrøyk. Det er såvidt den går på tomgang, så noe tilhengerkjøring var helt klart uaktuelt. I mellomtiden så hadde de fått bremsene på folkevognproduktet til å slippe, og med en annen bil som tok hengeren med hjem fikk jeg listet ormen hjem, om enn med kraftig hoste.

 

Da jeg har mistenke dieselpumpe fra tidligere av, så hadde jeg bestilt denne. Men jeg hadde ikke byttet den ennå, da innredningen baki planet var i veien for å komme til. Nå fikk jeg fingeren ut og byttet ut pumpa med en ny en fra VDO, og fikk tatt en prøvetur. Resultatet er oppløftende, betraktelig bedre sylinderbalanse, og bilen går som et godstog. Så alt tyder på at dårlig trykk fra pumpa har vært problemet i dette tilfellet. Heldigvis fant jeg en forenklet måte for å få innredningen ut av veien.

 

Ett poeng til Lafterolf :), og takk til alle som har kommet med innspill og ideer.

 

DSC_06831.JPG

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jaha, da var vi i gang igjen.

 

Var en tur Innom et kjøpesenter i dag, og når jeg kom tilbake så så jeg noen drypp under bilen, utover det vanlige. En kjapp sjekk viste at det var diesel. Det så ut til å komme fra området rundt drivstofftrykkregulatoren, så jeg tok en titt oppi der for å sjekke. Men der viste det seg å være tørt.. Derimot rundt ekspansjonstanken var det blankt av diesel.. En nærmere inspeksjon viste at ekspansjonstanken var fullstendig full av diesel, og lakk igjennom overtrykksventilen.

 

Jeg listet bilen hjem, og for å være på den sikre siden så sprakk øvre radiatorslange på hjemturen (sannsynligvis som følge av høyt trykk i systemet).. Jeg skal røske av dieselkjøleren i kveld og se om jeg finner noen lekkasje... håper det er denne, for jeg har ikke mye lyst til å bytte topp en gang til.

 

Er det noe annet det kan være, eller har noen erfaring med lignende problem?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Etter alkt å dømme er det toppen.

 

Plukket av kjøleslangene på drivstoffkjøleren, og testet litt etter at det hadde sluttet å renne ned i oppsamlingsfatet. Når pumpa starter så drypper det mere fra slangen som kommer fra radiator, når den stopper kommer det mindre, og det drypper ikke noe fra selve drivstoffkjøleren. Når drivstoffkjøleren er fjernet fra systemet så er det såvidt jeg kan skjønne kun toppen igjen hvor det er kontakt mellom kjølevann og drivstoff.

 

Jeg holder på å gi opp denne bilen.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjiipt er ordet ja.

 

Holder på med mental kasteball for å finne ut om jeg skal prøve å bytte topp enda en gang på denne motoren (i så fall til en ny Spania topp fra Turner), eller bare konkludere at noe er rart med denne motoren, og få fatt i en komplett byttemotor til bilen, og krysse fingra for at jeg får en byttemotor uten sykdom. Man har jo heller dårlig kontroll med hva man får inn på fra ebay...

 

Er det noen som har en ide om hva som kan forårsake at toppene sprekker på TD5 igjen og igjen? Orginaltoppen hadde jo sprekk mellom sylinder og kjølekanal (viste det seg), og denne toppen (som er en 15P topp med ekstern returslange) har nå sprukket mellom diesel linja og kjølekanalen tilsynelatende..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topper sprekker på Td5, slik er det. Jeg var uheldig når jeg kjøpte min D2 Td5. Måtte levere den tilbake til forhandler for sprekk i topp.

De fikset med bytte topp fra svergie. Noen mnd seinere på'en igjen og de byttet topp igjen. Så en gang til og nå var og min tålmodighet

slutt. Enten Turner eller får dere bilen tilbake...

Turner topp montert og ingen problem i flere år etterpå. Bilen dødde av andre årsaker... :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har nok hatt noen hotspots med forrige toppen, når jeg fikk forbrenningsgasser inn i kjølevannet med påfølgende luftbobler som aldri ga seg, men toppen som sitter på nå skal ikke ha vært utsatt for noe slikt. Den ble montert på verksted, og jeg har ikke hatt noen problemer med topp eller overoppheting av noe slag siden..... før nå.

 

Takk for input, jeg trenger litt innspill for å klarne hodet. Turner toppene er tydeligvis bra, men jeg må si jeg snuser litt på byttemotor. Skal få doningen inn i verkstedet i kveld etter jobb og gruble litt tenker jeg.. Først må jeg få flushet all dieselen ut av kjølesystemet.

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke hva verkstedet sjekket eller ikke sjekket når de gjorde jobben.

 

Men jeg har ikke så langt hatt noen defekter på selve toppakninga, kun sprekker. Men hvis blokka er skeiv så kan jo det naturlig nok forårsake at toppen blir utsatt for sprekkdannelser. Jeg må nesten av med denne toppen for å finne ut om sprekken er på samme sted som tidligere eller et nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Land Rover for alle penga skrev:

Nå lurer je litt på Td5 motorer, er det kun de første årene av Td5 som sprekker topper, eller har alle Td5 denne svakheten? 

Min td5 ,D2, er fra 2003 og jeg måtte bytte topp. Ble spansk og ikke problem etterpå.

 

loh

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har man i det minste lagt en plan... Ringte litt rundt til verksteder, og det å få byttet topp var... uforholdsmessig dyrt. Så det er bare å angripe saken med krum hals.

Verktøy for å låse timingen er bestilt Toppen skal av, så skal det måles om ting er rett eller ikke. Heldigvis er motoren ganske lettskrudd - det er ikke lenge siden toppen var av tross alt. Begynte så smått å demontere ting i dag - men mangler E14 pipe til boltene. Er det noen som vet hvor kritisk det er å få låst timing på motoren når toppen er av? Jeg har satt den i TDC med timingmerke og de fargede leddene på registerkjedet.

 

Hvis blokken er like flat som Vestfold, så blir det spansketopp. Er det noen tvil om tilstanden på det jeg har så blir det ut med klumpen og inn med en byttemotor.

Da gjenstår det bare å skaffe et rettholdt med tilstrekkelig presisjon for å kunne vurdere toppen av blokka. Får høre med verktøysjappene på mandagen tenker jeg, helst noe IHHT DIN 874-1 eller bedre.

 

DSC_0766[1].JPG

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Låse svinghjulet gjør du med bakenden på en bor og hylse fra en rørlegger, eller fra nærmeste Biltema lignende sjappe. Jeg tror jeg har det liggende fra sist og kan hive det i posten i morgen.

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Leiohel: Tusen takk for forslaget, men jeg har allerede et sett med låsepinner på vei fra England, som burde dukke opp ila de neste to dagene.

Det samme gjelder rettholdt for å få sjekket planhet på blokka. Det blir svar så snart jeg har fått verktøy til å måle..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! Artig tråd å følge, selv om det er kjipt det som har oppstått nå. 

 

Du har vel opplevd det som er å oppleve med TD5 nå... Bortsett fra defekt gasspedal og crank-sensor? :) Ja, og så dual mass svinghjul (eller hva det nå heter, det som drar rundt multireima). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å vite at man fremdeles har noen nye ting å se fram til :)

 

Fikk pinnene i dag, og nøska toppen av. Dæven det ligger mye olje igjen i den toppen til vanlig! Det så jo ut som om exxon valdez hadde vært på snarvisitt inne på verkstedet etterpå.... men uansett så er det bekreftet at det er en åpning mellom kjølekappa og dieselsystemet. Jeg satt på trykkluft etter å ha boltet av regulatoren (proppen fra låsepinnehullet til svinghjulet passer faktisk som plugg for dieselreturen... who knew.) Det sto en liten sky av diesel ut av det ene hullet på sylinder #3. Forrige gang var det en sprekk i #1, så det virker ikke veldig relatert. Jeg dro ut injector # 2 og 3 for å se etter, men klare ikke å finne tegn til sprekker. det ER hull et sted, men jeg kan ikke se selve bruddstedet desverre. Det er godt mulig dette er en støpedefekt som bare bestemte seg for å vente siden 2002 med å gi opp.

 

Da venter man på måleutstyr for å se om blokka er bein eller ikke...

 

DSC_0779.JPG

 

DSC_0782.JPG

 

DSC_0781.JPG

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da måleutstyr har ankommet så har jeg endelig fått bekreftet 1 ting: Blokka er rett. så det er i det minste i orden. Jeg sjekket med både 0,1mm og 0,05 mm bladsøker, og klarte ikke å avdekke noen tegn på vridning eller høye punkter. Jeg har en teori vedrørende lekkasjen: sprekken eller svakheten har nok vært der en stund. Men om du ser lenger opp i tråden så har jeg kjørt lenge med en delvis defekt dieselpumpe (viste det seg) jeg demonterte pumpa, og drivtennene til 2. trinnspunma var vekk. Så motoren har bare gått på ca 1 bar dieseltrykk, med de problemene det medførte. Men etter at jeg bytte pumpe så har jo trykket kommet seg opp i de 4 barene som motoren skal ha. Dette har nok vært det som gjorde at kjølesystemet begynte å bli fyllt opp med diesel.. svakheten var nok der, men trykkøkningen fikk "fart på ting". Okke som er toppen skrot.

 

Så sånt sett vurderer jeg å handle en Turner topp til denne, og få den sammen igjen. Jeg tok derfor en nærmere titt på toppen og relaterte komponenter, og fant en kamlobe som ikke så helt fornøyd ut med behandlingen den har fått. Det er så langt ikke noen slitemerker som tyder på at profilen på kamloben er endet (merkene har ikke noen dybde), men på en annen side, så ser det ikke helt bra ut heller... Noen som har et innspill her? jeg er usikker på om dette er akseptabel slitasje eller ikke. Alle andre lober til både ventiler og injectorer ser helt fine ut. Hvis jeg må legge på prisen for ny kam og ny rocker arm assembly så begynner denne toppen å bli dyr (selv om dette sikkert er deler som lar seg skaffe brukt)

 

DSC_0787[1].JPG

 

DSC_0788[1].JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg kom med et glupt forslag: finn fram micrometeret og mål. Forslaget var ikke så dumt, rulla på vippearmen er en god mm mindre enn sine brødre. Jeg hadde strengt tatt ikke trengt micrometer en gang, dette er lett synlig med skyvelæret også, aner ikke hvorfor jeg ikke så det i går. Vippene mine er mao definitivt skrot. Sannsynligvis har ikke herdingen på kammen hatt helt godt av behandlingen heller, selv om denne virker som om den har klart seg bedre. Så du hadde helt rett Gaute, det siste bildet var det værste..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke mye til for å tette de olje kanalene som er i toppen. Litt uforsiktig bruk av lim når en monterer sammen toppdelen og det er tett. 

 

Mener å huske at jeg har en helt ny kam liggende fra da jeg byttet topp selv. Du får ta kontakt om du trenger ny og trenger raskt.

Lykke til med topp bytte

 

leif ove

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leiohel: Takk for tilbudet, PM sendt

 

Etter ganske så mye fram og tilbake med meg selv, har jeg bestemt meg for å bygge opp motoren jeg har en siste gang, det er den siste sjansen den motoren får i mitt eie. Jeg har med hjelp fra turner fått laget en deleliste, men det er en ting som forvirrer meg litt.

 

Manualen til LR sier at det er forskjell på ny og gammel type vippearm (og injectorer, forskjellig slaglende tydeligvis), mens det ikke står noe om kam.

Turner selger to typer kam, og bare en type vippearm.

 

Jeg har gammel vippearm og kam (som må byttes) og etter alt å dømme gamle injectorer. Det tryggeste for meg er nok å få tak i gammel type kam og vippearm å benytte, men jeg skulle gjerne ha fått på det rene hvordan dette funker først.. det er litt motstridende informasjon.

 

Det er ikke forresten noen som har noen OK kam og vipper stående i en defekt topp et eller annet sted, som jeg kan handle?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2017 den 21.10, leiohel skrev:

Skal ikke mye til for å tette de olje kanalene som er i toppen. Litt uforsiktig bruk av lim når en monterer sammen toppdelen og det er tett. 

 

Mener å huske at jeg har en helt ny kam liggende fra da jeg byttet topp selv. Du får ta kontakt om du trenger ny og trenger raskt.

Lykke til med topp bytte

 

leif ove

 

Det kan tenkes slitasjen kommer av diesel i motoroljen også. 

Spørsmålet kan bli om andre ting har slitasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet så har jeg aldri hatt diesle i motoroljen (på tross av sterk mistanke) begge oljeprøvene jeg har snedt inn har kommet tilbake med null forurensning av diesel (Heldigvis).

 

Men absolutt en gyldig vinkling Lafte, har tenkt litt ned samme gate selv, og veid både fram og tilbake.

 

Jeg splittet toppen, og fant ikke noen tegn på tette smørekanaler. Det var litt grums i en av returkanalene (de ytterste), men de var alle sammen åpen i en ende de og. Sånt set er jeg usikker på hva som har skjedd med den ene kamloben.

 

Jeg tror forøvrig at jeg løste mitt eget "vippemysterie"... 15P kammen har høyere løft, og lengre injectorslag, men selve vippearmen er lik mtp geometri - forskjellen ligger i at 10P vippearmen ikke vil tåle det økte utslaget fra 15P kammen.. så man kan sette vipper fra en 15P på en 10P, men ikke motsatt.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...