Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Har kommet meg litt videre med takgrinda, her var det behov for diverse mindre endringer. Jeg manglet en skikkelig måte å få med meg stigen til takteltet og takteltet i seg selv var et skikkelig &%#!! å ta av og på, om du i det hele tatt fikk det til. Noe som igjen betydde at det ble stående på, noe som var særs upraktisk om du trengte grinda til noe annet.

Samtidig har jeg hatt et savn etter arbeidslys rundt bilen. Det sto allerede en lampe bak på takgrinden, men denne var temmelig sliten, samt at ledningsopplegget var til dels tvilsomt.

 

Først la jeg opp fast ledningsnett for lys med vanntette hurtigkoblinger i selve takgrinden, slik at ting kan plukkes ned ved behov (samt at selve grinden lett kan skilles fra bilen). Lampene er montert med låsemutre og nylonskiver på begge sider, slik at de kan justeres vinkelen på med et enkelt håndgrep. Tiden vil vise hvor godt dette fungerer..

 

Maggiolina teltet ble montert på 2 stk tverrliggere laget av noe aluminiumsprofil jeg hadde liggende. Senteret på profilen passet fint til å gjenge inn en 12mm øyekrok, og gir dermed også muligheten for å enkelt hekte teltet av bilen. Innfestingen er en enkel 5*10cm bit med dørkeplate og en 12mm bolt inn i vangen på takgrinda. Med en ferdig løfteløsning med karabinkroker så blir teltet raskt og enkelt å demontere.

 

DSC_0601.JPG

DSC_0602.JPG

DSC_0603.JPG

 

Stigeinnfestingen ble løst i samme momentet, den ene platen er en lang bit, som så er knukket til slik at sidevangen på stigen kan vris nedi. Plateknekka mi hadde en utfordring eller to med å få knekt aluminiumen, og det viste seg at det ble sprekker i selve aluplata også. Så hele braketten måtte sveises opp og pusses ned i hjørnene for å unngå at det gir seg senere.

 

Den bakerste innfestingen er løst på samme måte. Med en liten reim som holder stigen inn mot takgrinda, så ligger hele stigen støtt. Om noen lurer på hvorfor man har en så stor stige så kom det av at den orginale Maggiolina stigen er 30 cm for kort, og vi var generelt sett lite fornøyd med den. (for små trinn som gjorde den vond å gå i, vaklete osv..). Så løsningen ble å modifisere toppen av en vanlig forlengbar husstige. Denne er kortet med ett trinn, og haspene for å låse stigene sammen er snudd, og fungerer nå som kroker for å sikre stigen til takteltet ved bruk.

 

DSC_0604.JPG

DSC_0605.JPG

 

Ting begynner å passe sammen, heldigvis gikk det greit å få grinda på plass igjen. Men jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten taljen i taket når jeg holder på med slikt. Bygger du garasje / verksted, så anbefaler jeg varmt å inkludere muligheten for i det minste en løpekatt...

DSC_0615.JPG

DSC_0617.JPG

 

Jeg innser at jeg ikke kan legge til noe særlig i høyden på bilen nå, om jeg har lyst til å fortsatt komme inn verkstedporten min ved behov.

DSC_0618.JPG

 

Fikk samtidig byttet begge bakdemperne, som den lokale grusveien tok livet av i vårløsninga, samt satt på sommerhjula. Plutselig ser alt mye mere riktig ut, og man er klar for sommeren.

DSC_0620.JPG

 

-Camarogeddon

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker for positive tilbakemeldinger :)

 

Etter en uke med testing og taktelt + stige på taket er konklusjonen at løsningen fungerer bra. Tingene ligger støtt, og det tar under 15 minutter å plukke teltet av taket, inkludert å lage snorene for første gangs demontering. jeg var redd for at teltet skulle flutte seg noe i retning fram / tilbake, men dette har så langt ikke skjedd.

 

DSC_0639.JPG

 

I andre nyheter så bråstoppet plutselig bilen for meg, midt i et kryss. uten forvarsel eller noe spesielle tegn til hva som var galt.

jeg kunne kinne til jeg ble grønn, uten å få liv.

 

Dieselpumpa gikk, og trakk strøm, så ting så fint ut der, og etter ti minutters fikling så startet den plutselig opp igjen, uten noen god grunn til hvorfor dette skjedde. Oppførselen ligner den jeg hadde når det var luft i systemet, bare at dette skjedde bråere. Jeg har en mistanke til dieselpumpa pga tidligere historikk pluss at jeg vet at den som sitter der er en "no name" av et eller annet slag, men jeg vet ikke. Desverre er det jo ingen enkel måte å måle drivstofftrykket på disse bilene, uten å ha noen deler til overs. Dum som jeg var kastet jeg de gamle rørene som jeg demonterte tidligere, de kunne jo ha blitt brukt til å lage en fin inline trykktester.

 

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei hå.

 

Da fikk man tak i en nanocom, og det var sånt sett interresant, kun en eneste feil i loggen, en av "driver demand" kodene. (desverre så forårsaket egne pølsefingre å slette koden før jeg fikk lagret eller skrevet den ned. Så jeg ved ikke hvilken driver demand kode som var logget...

 

Etter litt kjøring oppdaget jeg også at MAF sensoren viste fast 0, noe som definitivt er feil. Fikk tak i en ny en (VDO), og satt på plass. Nå får jeg sannsynlige tall, og motoren går tilsynelatende noe bedre, men forskjellen er ikke veldig stor.

 

Ellers ingen feilkoder, eller gjentagelse av det som skjedde.. Men vet noen hvilket turbotrykk som er satt opp som standard maks på disse bilene? Det virker som om motoren åpner wastegate og dermed regulerer turbotrykket til maks 1 bar. Jeg får det i hvertfall ikke til å gå over, trykkøkningen bråstopper når den treffer 1,0 (av og til har den vært oppe i 1,03 eller 1,05, men det er kun forbigående, den regulerer seg straks ned til 1,0.

 

Godt mulig dette er fullstendig normal oppførsel, men det virket litt snedig for meg...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopier vilt og hemningsløst :)

 

Jeg fikk montert teltet 1 gang på den "vanlige" måten, men det fristet mildt sagt ikke til gjentagelse, både med tanke på taket og egne fingre.

 

Til info så har jeg måttet gjenge opp orginalbrakettene til M10 for å tillate denne innfestingen. Dette har vist seg å holde helt fint.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket på sylinderne/ dyse når du har bilen i gang? husker ikke hva det heter i nanocomen men det viser alle 5 sylinderne og et tal på hver som varierer når du gir gass ol. er det store variasjoner her når den går på tomgang så har du noen muffens.

 

Om du sletter feilkoden så skal den komme tilbake igjen. dersom feilen ikke er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det vinduet ja, med data per injector. Men hva er mye eller lite avvik i den sammenheng? Man er litt i blinde uten noe å sammenligne med

 

Litt usikker, skal sjekke med namo. på min i ettermiddag så kan du få høre hvordan stå er hos meg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god, takk for input.

 

Ved vanlig tomgang så er jeg innenfor +4 / -4 som du nevner. Under kjøring varierer det mere, men det er vel naturlig. Derimot på vei hjem oppsto det noe interresant, bilen mister effekt, og går mere ujevnt. jeg så på sylinderbalansen på tomgang når dette skjedde, og da var tallene betraktelig værre, også på tomgang. Dette har skjedd før, men det er først nå jeg har mulighet til å hente inn litt mere info om hva som faktisk skjer i systemet..

 

Bilen går ujevnt, omtrent som om den skulle ha gått på 4 sylindre, og mister ganske mye effekt. Men ut i fra tallene så er det ikke en spesifikk sylinder som stikker seg ut, det er litt her og der.

 

Skal prøve å sette opp litt logging slik at jeg kan få "fanget" denne oppførselen med nanocomen og se om jeg blir noe klokere... Men ny ledningsmatte til injectorene står på lista for neste oljeskift, det er sikkert. Har ikke noe olje i ECU, men det er vle lurt å bytte den ledningen der preventivt uansett. (har liggende)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har lest av feil som skyldtes kontakt mellom dyse og dysekabelmatte har det vært godt utslag på avlesningene.

Selv på de med vakkelkontakt har det blitt lagret feilkode.(Hawk-Eye)

 

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takker for informasjon. Da går mistanken tilbake til humørsyk dieselpumpe, jeg må få målt hva den faktisk leverer på et snedig vis.

 

Skjønner ikke helt hvorfor disse ble levert uten noen form for føler på drivstofftrykket, men sånn er det nå en gang..

 

-Camarogedon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at feilen du hadde, driver demand, kommer i fra feil med pedal eller ledningene til denne. Uryddig gange og tap av kraft, fikk jeg i fjor sommer og fant ut at feilen var i pedalen fordi når bilen ble slapp, trykte jeg inn cruice controllen og justerte farten med bryterene. Da var alt som normalt.

Jeg fant aldri ut hvor feilen lå og ikke hatt et feilslag siden i fjor sommer. Festlige biler dette her.

 

Loh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, da skjedde det igjen visst. Kjørte hjemover fra barnehagen (ca 4 minutters kjøring), og på vei opp den ene lange bakken så begynner bilen å ruske litt, på samme måte som i går. Men nå hadde jeg fått satt opp nanocom'en så jeg fikk fanget litt data. Bilen begynte å jukse på ca 1 minutt. Kjøringen er bakke (full last, så nedoverbakke, flatmark, oppoverbakke (kort periode full last), og så når jeg skulle parkere så døde den, i det jeg skulle flytte bilen litt lenger framover. (i praksis som om jeg skulle ha kvalt bilen.)

Etter det fikk jeg ikke start, kinne leeenge. høres ut som en eller kanskje to sylindre prøver, men det var såvidt.

Etter å ha prøvd 4-5 ganger så våknet maskinisten til liv igjen, med et lite sort puff ut av eksosen, og gikk akseptabelt igjen, dog ikke helt 100%

 

Når dette skjer så ser jeg at sylinderbalansen er ganske så langt ute på bærtur, men jeg kan ikke si det ser ut som om en av dem er "synderen"

Se vedlagt .CSV fil for de som måtte være nyskjerrige (åpnes i nanocom sitt verktøy eller excel. omdøpt PGA foruminnstillinger til .txt, skal være .csv)

 

Samtidig logget systemet en gjeng med feil (og jeg hadde akkurat renset loggen, så den var i utgangspunktet tom). jeg syntes noen av feilmeldingene er litt snedige. jeg har hverken ABS, Aircondition eller tachometer.. ("Farmer spec" bil...)

 

(10,1) AIR CONDITIONING FAN DRIVE OPEN LOAD, (LOGGED).
(10,3) TACHOMETER DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(10,4) GEARBOX / ABS DRIVE OPEN LOAD, (LOGGED).
(10,5) AIR CONDITIONING CLUTCH DRIVE OPEN LOA D, (LOGGED).
(14,1) AIR CONDITIONING FAN DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(14,4) GEARBOX / ABS DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).
(14,5) AIR CONDITIONING CLUTCH DRIVE OPEN LOAD, (CURRENT).

 

Noen som kanskje har en ide om årsak?

Ormen lange graf 1.png

 

CSV6.txt

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skremme noen men peil oljen din og se på nivået. Er det høyt nivå og lukter diesel kan du ha slitne o ringer til dysene eller sprekk i topp.

Jeg har vært der med at den fjusket og noen ganger tok av, når jeg kjørte oppoverbakke med litt pådrag. La igjen sort røyk bak bilen når det skjedde. Jeg måtte bytte topp. Hadde uryddig sylinder balanse da ene dysa fikk for lite diesel da den lakk ut i olja.

 

Krysser fingrene for at alt er som det skal hos deg.

 

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tenkt, men heldigvis er nivået normalt. Toppen ble bytta for under et år siden, sammen med nye tetninger, så jeg hadde vært alvorlig skuffet om jeg var i gang igjen (hadde sprekk mellom sylinder og kjølekanal).

 

Det er ikke noe sort røyk bak bilen under kjøring når dette skjer, i hvertfall ikke som jeg har observert.

 

Det som plager meg mest, og som jeg ikke skjønner er at den ikke fyrer igjen når den først stopper. Jeg hører at dieselpumpa går, og alt virker normalt, men det skjer absolutt ingenting (eller veldig lite)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tenkt, men heldigvis er nivået normalt. Toppen ble bytta for under et år siden, sammen med nye tetninger, så jeg hadde vært alvorlig skuffet om jeg var i gang igjen (hadde sprekk mellom sylinder og kjølekanal).

 

Det er ikke noe sort røyk bak bilen under kjøring når dette skjer, i hvertfall ikke som jeg har observert.

 

Det som plager meg mest, og som jeg ikke skjønner er at den ikke fyrer igjen når den først stopper. Jeg hører at dieselpumpa går, og alt virker normalt, men det skjer absolutt ingenting (eller veldig lite)

 

-Camarogeddon

Skikkelig glad for normalt oljenivået. Bare å nevne sprekk topp, som mulig årsak, er jo noe som sitter langt inne å skrive.

 

Da høres det veldig elektrisk ut. Hvis du opplever det igjen at den stopper for deg, prøv å fyre dysene med diagnose. Se om de svarer. Så kan du gjøre som jeg har gjort med hell flere ganger. Rive og slite litt i alle ledninger jeg finner. Vips er alt i orden. Jeg tror jeg bør bytte ledningsmatta snart.

 

Lykke til.

 

Leif Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å fyre dysene manuelt med diagnose var en god ide, skal prøve det om det skjer igjen. la oss ikke snakke mere om topper :)

 

Batterispenningen ser OK ut på loggen fra motorstyringa i det minste. Batteriet er 1,5 år gammelt 100 AH, og klarer i hvertfall å kinne i 4 minutter, i følge belastningstesten i går.. :). laveste målte verdi etter lengre kinning var 9 volt i følge loggen

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...