Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Ser jo ut som marine installasjon dette, fett i skjøter etc. :)

 

Veldig pent arbeid, ville gjort det slik selv.

 

Jeg har brukt 6-66 i alle mine skjøter på RRC ledningsnettet da min aldri skal på dypt vann.

Bruker nok mye samme krympen som deg, 4-1 Hellermann fra el grossist.

 

Synest de billige variantene som Biltema og etc selger er dårlig på flex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, da har man tatt et nytt tak, etter reparasjon av en annen 4x4 som bor på tomta.

 

Bilen har hatt mye snedig oppførsel i kjølesystemet, så nå ble det byttet radiator og termostat, så får vi se om ting endrer seg etter det. Tok ikke så mange bilder av den prosessen, temmelig straightforward å skifte ut.

 

Ellers ble det litt småpusling, nye setebelter, dørlåser, ymse clips her og der som var knekt ble byttet osv

Motoren fikk nye filtre og ny olje når jeg først var i gang. Jeg har en ganske sterk mistanke om at rotorfilteret ikke har vært bytta på en stund, det nye veide mistenkelig mye mindre enn det gamle, så jeg skar det opp for å sjekke...

 

2016-02-21 21.41.04.jpg

 

Ellers:

 

Aleks: Takker :) 6-66 funker nok også fint i skjøter, jeg har brukt fett mest fordi det var det jeg har for hånden. Biltema sin strømpe er ikke like god som Hellerman, men til enkle koblinger etc, så duger den helt fint etter min mening. Må innrømme at jeg har litt div av biltema sine i verkstedet, selv om det selvsagt burde ha vært mer av de skikkelige greiene.

 

Gautes: Takker. Da anser jeg gulvløsningen som offisielt akseptert :)

 

-Camarogeddon

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotorfilteret har definitivt jobbet "until the bitter end" ja. Den går over i en velfortjent pensjonist tilværelse i det runde arkivet.

 

Kjølesystemet gor meg derimot fremdeles hodebry. Systemet har jeg nå luftet i en uke, det er fremdeles luft. Jeg fylte opp etter boka med tanken hevet, men jeg fikk det sldri til å komme opp av luftehullet. Så det siste ble fylt på i hullet med en påfyller jeg laget.

 

Så langt er termostat, ekspansjonstanklokk, radiator, og viftereim bytta.

 

Symptomene er:

Det bobler av og til overtrykk ut av ekspansjonstank, virker som koking, men ikke mye.

Varmeapparatet fungerer ikke hvis jeg ikke har relativt høyt turtall

Temperaturnåla er stabil og jevn, varmer seg opp som normalt og holder seg på midten eller litt under

Jeg får alltid "litt luft" it når jeg åpner lufteskrua på øvre radiatorslange.

To separate verksteder har bekreftet at det ikke er toppakning.

 

Jeg begynner å mistenke vannpumpa, som jeg definitivt burde ha bytta når jeg først bytta radiator, i etterpåklokskapens navn. Det virker i hvertfall som om jeg har skikkelige sirkulasjonsproblemer i systemet...

 

Noen som har noen andre ideer?

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk speil med lys og se etter hvitt pulver under vannpumpa. Den ligger bak servopumpa og drives av servopumpa. Knotete å bytte, for du må enten løsne braketten til servopumpa eller braketten til rotorfilteret. Hadde vannpumpa vært en halv cm tynnere ville den vært enkel å bytte.

 

Men bobler det går likevel mine tanker til toppakning/topp.

 

Radiatoren har en tendens til å sprekke i toppen. Ta av dekselet over radiatoren og let etter lyd så fort motoren har stoppet etter kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar.

 

Hullet i vannpumpa er knusk tørt, det var derfor jeg ikke bytta den i første omgang. At du må plukke av filter eller servopumpe for å bytte vannpumpa er verdifull info, takk. Radiatoren er ny, og virker tett (heldigvis)

 

Toppakninga har vært en mistenkt for min del også, men den er byttet rett før jeg overtok bilen (har kvittering) og jeg har som nevnt fått kjølevannet testet for avgass 2 ganger. Men det ER helt klart en mulighet. Men jeg tenkte å prøve de fleste andre ting det kan være før jeg får toppakninga byttet på ny.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen ble sjekket for sprekk når den var av, uten funn. Så det skal også ha vært sjekket. Men det er en 10p motor så den har jo den klassiske svakheten i toppene.

 

Men defekt topp forklarer fremdeles ikke at jeg kan skru varmen av og på med turtallet. Et eller annet forårsaker dårlig sirkulasjon også.

 

- camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel (og billig) fiks å bytte vannpumpen. Jeg fant at det enkleste var å demontere syklonfilterholderen helt og holdent. Vel og merke etter en god lang stund med knoting.. Jeg så heller ikke noe antydning til lekkasje før jeg byttet pumpa, så det derimot helt klart når pumpen var ute.

 

Når det gjelder lufting, lufter du på dieselkjøleren først, før øvre slange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på motorer (og bør derfor kanskje overlate kommenteringen til de voksne), men dette med (ekstra) lite varme fra varmeapparatet i etterkant av arbeider på kjølesystemet er jo et kjent problem på Defender. Jeg har ved ett par anledninger ikke fått full effekt før jeg har etterfyllt og luftet kjølesystemet ved den slangen som går inn i varmeapparatet. Det går jo an å forsøke dette før du begynner å "skru ifra hverandre motoren"...:-)

 

Siste gangen tror jeg jeg etterfylte direkte på varmeregisteret med en slangestuss med påmontert trakt, mens jeg lot det strømme fritt fra slangen fra motoren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange innspill.

 

Forsket litt mere på problemet i dag, og har nok kommet fram til at Lafterolf har rett, Toppakninga er nok gåen, alternativt har toppen sprukket..... ARGH.

 

Startet med å sette bilen med snuta godt opp og la den gå litt på forskjellige turtall, etter at den var varmkjørt. Jeg fikk da ut en god del luft, og var sånt sett fornøyd med det. Men jeg ville fortsette litt for å være sikker på at jeg ble kvitt alt. Så jeg etterfylte med litt mere kjøleveske, og etter å ha luftet systemet tomt for trykk på lufteskruen så forsøkte jeg å kjøre systemet litt med åpen tank, mens jeg luftet på skruen. Dette så ut til å fungere temmelig bra, men det sluttet liksom aldri med luft fra lufteskrua.

 

Men siden det kommer både vann og luft i en salig blanding så ble dette temmelig sølete etterhvert, så jeg lagde meg en liten rigg..

 

Borret et senterhull i en M6 bolt, og gjenget denne inn fra baksiden i en 1,5 liters colaflaske. Denne ble så skrudd på plass på den øvre radiatorslangen i stedenfor lufteskruen. Det er borret et lite hull i bunnen av flasken slik at luft slipper ut.

 

20160228_1514311.jpg

20160228_1514221.jpg

20160228_1501261.jpg

 

Dette fungerte egentlig fint, og lufta kom piplende opp når motoren gikk på tomgang. Når flasken begynte å få en halvliter i seg så stoppet jeg motoren, og holdt fingeren over hullet og trykket kjølevesken tilbake i ekspensjonstanken via kjølesystemet, og fortsatte å lufte. I starten forsvant det endel kjøleveske som jeg etterfylte. men etterhvert så sluttet det å forsvinne veske, og det boble fremdeles.. og det bobla.. og det bobla..

 

Jeg lot'n gå 10 minutter med bobling, men når det da fremdeles ikke hadde sunket noe i ekspansjonstank, så blir konklusjonen desverre temmelig klar. Se video under for hva jeg mener med bobling..

 

https://www.youtube.com/watch?v=6TxA3kJwSXA

 

Nå blir bilen parkert litt mens jeg grubler på hva inn i alle jeg skal gjøre me'n..

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var hull i toppen av flaska ja, meningen var jo å lufte.

 

Men selv om det sirkulerer så skal det jo ikke "oppstå" luft i kjølesystemet når det sirkulerer med halvvarm motor. (godt under kok) Så lenge ekspansjonstanken er full så skal jo ikke pumpa kunne dra med seg noe luft, i hvertfall slik som jeg tenker. Det fortsatte jo å komme luft ut av systemet, men nivået i ekspansjonstank / colaflaske sank ikke. MAO jeg har ikke fått noe luft UT som har blitt erstattet av vann, men jeg har fått ut luft som har blitt pumpet inn i systemet.

 

Eller er jeg fullstendig på bærtur? (har jo fint lite lyst til å bytte toppakning)

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kjeften på ekspansjonstanken og press lufta ut.

Får du frostveske i olja? Tror det ikke kan komme til luft på den måten. Kan ikke suge inn tror jeg, da hadde den nok heller lekt ut frosvæske hvis toppakningen var gåen.

Det kommer an på hbor pakningen har skade. Mellom sylinder og kjølekanal gir trykk i kjølevæsken. Sprekk kan også gi trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm, her har det visst stått stille litt.

 

Enden på visa blei at verkstedet som hadde gjort toppakningsbytte for 9 måneder siden på denne bilen tok det inn som en garantisak. Toppen ble plukket av, og sendt til sylinderverksted på ny. Denne gangen testet de gjentatte ganger inntil de klarte å framprovosere en lekkasje, Synderen viste seg å være en sprekk IFM ventilsetet på sylinder nummer 1. De måtte visst prøve 4 ganger før det var mulig å påvise sprekken. Så en brukt topp ble anskaffet og satt på plass. Bilen fungerer betraktelig bedre nå og har ikke gjort noen krumspring med kjølesystemet siden, så det ser helt klart ut til at problemet er løst.

 

Så nå har jeg ikke gjort stort annet enn å sette sommerdekkene på, fylt på olje i knokkelhusa, og skal bruke bilen litt, mens jeg legger slagplanen videre. Det ser ut som om jeg har en svak lekkasje på knokkelhuset på førersiden, så der må jeg nok planlegge en jobb.

 

Fikk satt takteltet på bilen, syntes det passet ganske bra :) det har nesten samme profil som taket på bilen. Det ser ut som om den har fått seg hatt.

 

2016-04-15 20.18.13.jpg

 

2016-04-15 20.18.25.jpg

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafterolf: Takker for hint, skal ta en titt på den detaljen når jeg har'n oppe på bukken neste gang. Ellers så var jeg veldig glad for at verkstedet tok saken alvorlig og ryddet opp slik de gjorde.

 

robertsoevik: Takker for lovord, ellers så var sixpence peskrivelsen samboeren kom med også, og MTP at jeg flyr rundt med en slik en på hodet til daglig, så ble vel konklusjonen "som eier så bil"...

 

Svein: Den hjelper nok lite på aerodynamikken, det har du nok rett i (den går vel fra dårlig til værre).. sånt sett skulle jeg gjerne ha montert teltet lenger bak, men det går ikke da boksen er 2 cm breiere enn kantene på grinda i bakkant. Jeg kan jo naturligvis demontere den kanten, men den passer ikke foran, og er generelt sett veldig kjekk å ha.

 

Får prøve det slik og se hvor galt det går :)

 

Fikk fint hentet litt ved i dagmorges i hvertfall. En kollega hadde endt opp med alt for mye vd på tomta, så jeg fikk lov til å dele opp litt til eget bruk.

 

2016-04-17 14.19.33.jpg

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

OOOg der var man desverre i gang igjen. Jeg har så langt egentlig brukt bilen litt, og begynt å planlegge småfiks som nye anslag for dørlåsene, omtrekking av førersete og annen kosejobb i samme kategori. En lett lekk clutchmaster fikk meg under panseret for å fylle på litt inntil den nye kommer, og jeg peilet i samme slengen oljen når jeg først var nedi der. Det bød definitivt på en overraskelse, ettersom oljen sto godt og vel en cm for høyt. Sist jeg sjekket så sto den et lite snev over maks, men ikke mer enn at jeg tilskrev det at bilen ikke sto helt plant. Det er definitivt ikke tilfelle lenger.

 

Mistanken går naturlig nok rett til o-ringene rundt dysene, jeg får ringe verkstedet som gjorde toppskifte i morra. I mellomtiden har rappet bilen til samboeren og henta 8 liter ny olje som skal på i kveld før bilen flyttes en meter lengre. Det virker som om nivået har steget meget sakte, men det skal sies at jeg ikke har sjekket ofte nok. Bilen trakk for 3 dager siden 5,7 tonn totalvekt helt fint, men jeg kan ikke unngå å bli nervøs for å kunne ha skadet noe PGA redusert styrke på oljefilmen.

 

Noen andre forslag til hva det kan være? jeg syntes ikke det lukter spesielt diesel av olja, men sumpen har definitivt ikke fylt opp seg selv. Jeg prøvde drypptesten på et A4 ark, men kommer ikke til et 100% klart resultat.

 

2016-05-18 19.04.03.jpg

 

oljedråpe på A4 ark etter 15 minutt

2016-05-18 18.17.36.jpg

 

etter en time..

2016-05-18 19.16.19.jpg

 

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...