Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei hå.

 

Det er vel på tide med en liten oppdatering her.

 

Varmevifte regulering:

Har endt opp med 2 trinnbrytere og effektmotstander. Dette funker helt greit, men i ettertankens navn tror jeg det hadde blitt kneppet bedre med en trinnløs regulering enn motstander.

Hadde noen utfordringer med at motorene matet hverandre via "full hastighet" ledningen - dette ble løst med et par dioder for å hindre tilbakemating.

Har desverre ikke noen bilder av dette.

 

Ellers har jeg bestemt meg for å løse utfordringene med taktrekket i bilen. Selve trekket har falt av bakplatene med årene, og etter et par mislykkede tidligere forsøk på å få limt disse på plass igjen, så endte jeg opp med å sende en bestilling på nytt taktrekk fra Lasalle. (ikke spør meg hvordan, men de gamle trekkene krymper. Det er klin umulig å få dem tilbake på plass..)Da fikk jeg samtidig muligheten til å flytte radioen opp i taktrekket, og få på plass noen høyttalere i taket. Standardplasseringen for høyttalerne i kanalen, som spiller musikk for knærne dine er strengt tatt ikke helt optimal.

 

Det tok noen uker før det kom en stoor eske i posten. Første steg var å kappe ut hull til høyttalere, og montere disse. Jeg brukte Rockforn Fosgate P152, som viste seg å passe uten problemer. Lagde samtidig ferdig ledningsnett til radio, og høyttalere med hurtigkoblinger mellom foran og bak, for å lette montasje. (jeg finner desverre ikke noen bilder av denne prosessen).

 

Nå i nyttårshelgen så rev jeg ned det gamle taket, og begynte å få på plass det nye. 

DSC_0011 2.JPG

DSC_0013 2.JPG

DSC_0014 1.JPG

 

Nytt trekk, ferdig klargjort på benken:

DSC_0015 2.JPG

 

Man starter med omrammingen rundt bakruta. Her benytter man i stor utstrekning de eksisterende hullene. Instruksjonen sier at du skal plassere de gamle delene over de nye, og ta hull, men i min erfaring blir dette desverre lite nøyaktig. Jeg hadde bedre suksess med å lime på en tapebit, tegne en strek og måle avstanden - så når delen er på plassen sin så kan du måle deg fram til hvor hullet er. Borr hull med et lite borr først. så kan du se hvor mye du bommet, og justere deg inn når du utvider hullet med roterende fil.

Roterende fil er også nødvendig for diverse finjusteringer rundt rutelister etc - her hender det at det butter litt her og der.

DSC_0016 2.JPG

 

DSC_0017 2.JPG

 

Når det var klart rundt vinduet begynte jeg foran.. her er det varmt anbefalt med en hjelper.

DSC_0018 2.JPG

 

Plasseringen av taklyset er forøvrig flyttet lengre bak - og i mitt tilfelle måtte jeg forlenge det orginale ledningsnettet med ca 60 cm for å få det til å gå opp.

DSC_0019 2.JPG

Et par erfaringer, om noen skal prøve det samme:

 

Radiospagetti:

Radiospagettien ble avsluttet i en standard DIN plugg, slik at dette bare clipses inn i den orginale pluggen inne i dashen.

DSC_0020 2.JPG

DSC_0021 2.JPG

 

Så er det bakre seksjon - igjen, hadde behov for noen ekstra hender. Etter å ha fått denne delen også lirket på plass, og festet provisorisk med skruer så er det bare å tilpasse side - side og foran bak etc frem til ting ser ut til å stemme. Jeg fikk det nesten til - men på passasjersiden bak så kom festehullene litt høyere enn jeg trengte.

Etter et par timer med fikling, borring (noe banning ispedd) og festing av diverse clips, så ser det egentlig ganske så ryddig ut.

Og de som måtte befinne seg i baksetet slipper å få taket i hodet - noe som også er kjekt.

DSC_0022 2.JPG

DSC_0023 2.JPG

 

 

Vær forsiktig når du borrer, spesielt med diametre over 4mm. De har en stygg tendens til å bite seg igjennom glassfiberen, og få den til å sprekke / skalle av litt.

Bruk gjerne enkle, rene stoffhansker for å unngå merker mens du monterer

bruk god til å å sjekke at alle monteringhull blir riktige før du borrer

det følger med noen clips av senterpinne typen. Jeg brukte en kombinasjon av orginal type og disse (senterpinne der hvor trekket blir liggende helt intill - og de orginale der det er litt avstand pga bolter osv.

En stikksag med et fintannet figurblad er en god venn. (jeg tok ut høyttalerhullene med den)

En annen god venn er en dremel med en liten roterende fil, til alle småjusteringer.

 

-Camarogeddon

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens :)

 

Gautes: Ja og nei. Lyden er definitivt bedre, men plasseringen av de fremre høyttalerne er litt suboptimal - de havner rett ved hodet ditt, og det gjør at lyden veldig lett blir usymmetrisk. Dette kan jo justeres på spilleren - men dette vil da naturlig nok bli feil for passasjer...

 

Det fine er at man hører tale mye bedre når høyttalerne løftes opp slik. 

 

Ett minus jeg merket i dag er at det nye taktrekket er betraktelig dårligere som isolasjon enn det gamle. Nå har jeg heldigvis isolert selve taket - men om man bare monterer dette taktrekket uten isolasjon så vil det fort bli skikkelig kaldt. Hadde jeg gjort dette igjen, så hadde jeg nok spandert et lag med isolasjon på selve taktrekket..

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :) 

 

De gamle trekkene er pent lagret tørt oppe på trevet i verkstedet - har ikke bestemt meg for hva jeg skal gjøre med det ennå. Jeg kan jo komme tilbake til saken på PM når jeg får bestemt meg - jeg ser gjerne at noen får bruk for delene. Jeg mistenker nok de ender opp med å ikke bli brukt

 

Bakplatene virker egentlig hele og fine - men som du sikkert har skjønt så må de trekkes om på noe vis.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei.

 

Det har ikke skjedd så veldig mye interresant med bilen i senere tid - annet enn vanlig vedlikehold som filterskifte og en og annen foring. Derimot så brøyt jeg meg på et relatert miniprosjekt som kan være verdt å dele..

 

Brukermanualen på disse bilene er jo i form av en liten ringperm. Dette er jo egentlig en god ide - men selve permen varer desverre ikke evig. Min har vært tapet en gang eller tre, men falt nå ifra hverandre for ørtende gang, så jeg bestemte meg for å prøve noe jeg ikke kan - Bokbinding.

 

Man kan selvfølgelig få fatt i en av disse mappene på ebay for noen hundrelapper - men hva er morroa i det?

 

Jeg hadde et stor flik med tykt lær (som i ettertid har vist seg å være litt VEL tykt). Av lim så hadde jeg vannfast trelim, dette har vist seg å fungere fint - i hvertfall i første omgang. Tiden vil vise hvordan det holder.

 

Utslitt manualbok:

 

DSC_0008 2.JPGDSC_0009 3.JPG

 

Jeg skrellet av plasten, men tok vare på avstivingsskivene innvendig, som fremdeles var i god stand.

DSC_0010 3.JPG

 

og skar til en passende lærflik

DSC_0012 3.JPG

 

Læret var som sagt noe tykt, som igjen gjorde det utfordrende å bende det rundt kanten på pappen. Løsningen ble å redusere tykkelsen på sidene - først forsøkte jeg kniv, men med begrenset suksess. Løsningen ble å ta lappen med ut i verkstedet og angripe den med båndsliper og 40 papir. Dette gjorde vei i vellinga, og jeg fikk raskt halvert tykkelsen på materialet langs kantene 

DSC_0013 3.JPG

 

Før jeg begynte å lime bestemte jeg meg for å slå inn ryggtekst og tekst på omslaget. Man fukter læret og denger bokstavene inn i materialet. NOen utfordringer i starten (dobbelt og trippelsjekk at du har bokstaven rett vei FØR du tar tak i hammeren.. det er skikkelig lett å bomme.

2019-03-15.jpg

 

Deretter var det bare å finne frem tvingene og limtuben, lime, legge i press, lime, legge i press osv.

DSC_0016 3.JPG

 

 

Først limte jeg pappplatene til lærstykket, og deretter et lag lin på innsiden for å dekke pappen

DSC_0017.JPG

 

Deretter var det bare å begynne å brette inn sidene, og finkappe litt i hjørnene

DSC_0029 3.JPG

 

Til slutt slo jeg inn et par knapper for å lukke "boka" slik som den hadde orginalt.

 

Et helt greit resultat, som er veldig mye mere funksjonelt enn det jeg hadde :)

DSC_0031.JPG

 

-Camarogeddon

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Da var man visst i gang igjen - en kollega skulle kvitte seg med en menneskebil som fortsatt gikk, så jeg fikk en rimelig vinterbil - og Ormen fikk seg en tur inn i verkstedet.

 

Jeg har visst at utriggere, og gulv foran mot torpedovegg begynte å bli noe slitt, så jeg har lett etter en mulighet til å angripe dette.

 

Først plukket jeg av fangeren, og fant ut at den lot seg redde, så den ble sveiset opp, som litt oppvarming.

 

Så begynte jeg å plukke på gulv og utriggere - ut med gulvet, og fram med høla.

 

På førersiden visste jeg det var høl - ingen overraskelser der. her endte jeg opp med å bestille litt YRM deler.

 

JPEG_20191229_142352.jpg

DSC_0488.JPG

 

 

Utriggeren heldigvis viste seg å være i relativt god stand - bare råte i bunnen der hvor drit har samlet seg mellom skvettlappbraketten og utriggeren. Så det var bare å kappe ut bunnen, og lage til en erstatningsdel.

DSC_0487 1.JPG

DSC_0497 1.JPG

 

I fotbrønnen på passasjersiden trodde jeg det egentlig var helt. Dengang ei. De har jo brukt to lag stål orginalt på disse - med mellomrom i mellom, og ubehandlede flater innvendig. Så naturlig nok ble det litt rep her og - her lot heldigvis situasjonen seg redde ganske enkelt.

DSC_0430.JPG

DSC_0499 1.JPG

 

Utriggeren på passasjersiden derimot ver heller sørgelig, råtten i bunnen, og i toppen, og litt rundtomkring. Her var det ikke så mye å redde, så det blir ny utrigger - så det var bare å finne fram plasmakutteren og gå til verks.

DSC_0485.JPGDSC_0486 1.JPGDSC_0498 1.JPG

 

Så man er godt i gang - men jeg må vel også stoppe på et punkt for å unngå å ende opp med totalrestaurering av bilen.

Målet denne gangen er bare å ta det mest prekære.

 

-Camarogeddon

 

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Terje :) Jeg hadde ganske flaks med denne første innsveisinga - det gikk uten noe tull overhodet.

Det viktigste er og blir at det blir solid. Ingen tvil der.

 

I mellomtiden har jeg kommet litt lenger - på det som var igjen av utriggeren på passasjersiden

 

Jeg har "jukset" litt når jeg monterte denne - toppen av utriggeren er veldig venskelig å komme til - både for å fjærnes, og for å komme til og sveise skikkelig. I mitt tilfelle var denne delen hel, og etter inspitasjon fra Britannica restoratioins på youtube valgte jeg den forenklede løsningen ved bytte av utrigger - jeg kappet vekk den gamle, men lot en stor leppe bli igjen for å overlappe den nye utriggeren.

 

Delen var fra YRM - og den var grei nok å tilpasse, men helt lik var den ikke. det mest utfordrende var at armen som kommer fra braketten til radiusarmen mot ramma satt såpass høyt, at den rett og slett måtte felles inn i den nye delen - kontra å ligge under slik den er orginalt. Så det ble endel fikling før jeg fikk ting til å passe. Det er vel verdt å ta seg tiden med tilpasning og rengjøring, jeg har brukt 5 ganger så mye tid på å tilpasse, rengjøre, fikle og tilpasse igjen, enn jeg brukte på å sveise delen fast..

 

Rengjort kapp etter plasmakutteren

DSC_0502 1.JPG

 

Pusset ned, og rengjort en plagsom mengde med lanolinklin.

DSC_0511 1.JPG

 

Tilpasning

DSC_0512 1.JPG

 

Mere tilpasning - og punktet fast

DSC_0513.JPG

 

Hel ved.

DSC_0514.JPG

 

Noen av avstandene ble litt større enn ønsket - men det lot seg fint sveise sammen. dog uten et like pent utseende på resultatet

DSC_0515.JPG

 

Undersiden led også av noe dårligere tilpasning - jeg fiklet nok litt for mye. men det gikk da det og, men kunne ha sett bedre ut, helt klart.

DSC_0516.JPG

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

 

Apparatet er et Kemppi minarcmig evo 200 - fint lite kompakt apparat, som etter min mening er fantastisk godt å sveise med - i hvertfall sammenlignet med de enkle trafobaserte apparatene jeg hadde før.

 

Ellers 0.8 tråd og vanlig blandgass.

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Camarogeddon skrev:

Takk :)

 

Apparatet er et Kemppi minarcmig evo 200 - fint lite kompakt apparat, som etter min mening er fantastisk godt å sveise med - i hvertfall sammenlignet med de enkle trafobaserte apparatene jeg hadde før.

 

Ellers 0.8 tråd og vanlig blandgass.

-Camarogeddon


mmmm.. Hørt utrolig mye bra om de Kemppi-apparatene! 


Stå på videre, dette blir knallbra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Camarogeddon skrev:

Takk :)

 

Apparatet er et Kemppi minarcmig evo 200 - fint lite kompakt apparat, som etter min mening er fantastisk godt å sveise med - i hvertfall sammenlignet med de enkle trafobaserte apparatene jeg hadde før.

 

Ellers 0.8 tråd og vanlig blandgass.

-Camarogeddon

 

Ahhaaaa, det forklarer hvorfor DU sveiser så bra :(

Enkelte andre sveiser f.eks med Biltema. Og der ser det ut som om vi har kastet metallet fra lang avstand bort på sveisestykket :blink:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare apparatet som kladder til sveisen.

God rengjøring og riktig innstilling er like viktig.

Og så var det dette med fører av pistolen cool

 

PS

Mateslangen slites og rust på tråd er ei heller et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der @gautes - rengjøringen er vel så viktig. Jeg har brukt 6-7 timer på rengjøring, tilpasning og rengjøring, og en time på sveising ganske ofte. Har man rengjort bra, går sveisingen MYE lettere.

 

Men @telindnor, det du beskriver stemmer bra med min opplevelse av rimeligere apparater. ujevn mating og fastbrent tråd i munnstykket. Det endte jo opp med å bli så ille at jeg ikke turte å sveise på noe med det gamle apparatet, utfallet var så variabelt. Det var først når jeg lånte kemmpi''n til en kompis at jeg innså hvor mye enklere det er å sveise med skikkelig apparat når man er amatør.

 

På disse så stiller du bare inn platetykkelse, materiale, og hvor mye innbrenning du vil ha - og det hjelper utrolig i starten, for da slipper man å gjette seg fram til riktige instillinger når man først tar apparatet i bruk. Selvfølgelig lærer man seg apparatet å kjenne etterhvert, men at maskina har intern instillingstabell gjør at men starter med en grunninstilling som er ganske så riktig.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...