Gå til innhold

Ormen Lange - Defender 130 DCPU 1999


Camarogeddon

Anbefalte innlegg

Hei, da var det påtide med en liten oppdatering igjen.

 

Førersiden var ganske så oppspist som nevnt, så her var det greit med litt nytt stål. 

DSC_0518.JPG

 

DSC_0524.JPG

 

Jeg debaterte fram og tilbake om jeg skulle ha dobbel plate slik det er orginalt her. Det er jo naturligvis en dårlig ide MTP rust - men jeg er temmelig sikker på at LR ikke forsterket dette området for morro skyld - det er jo et feste direkte til ramma i det området - så jeg valgte å legge det dobbelt.

DSC_0527.JPG

 

DSC_0528.JPG

 

Den lille tilpasningskanten som er mellom tunellen og torpedoveggen var også noe sliten, og måtte lappes i begge ender.

DSC_0530.JPG

 

DSC_0531.JPG

 

Det måtte også sveises litt i toppen av torpedoen. Ideelt sett skulle jeg ha hatt ut torpedoveggen - men det er ikke planen i denne omgangen. da blir bilen prosjekt - og det skal den ikke bli ennå (jeg kommer nok til å rive den helt ned på et punkt, men ikke ennå.)

Så dette var for å stagge rusten mest mulig.

DSC_0529.JPG

 

Etter litt tetting av plateskjøter, og litt lakk ser det betraktelig penere ut gitt.

DSC_0532.JPGDSC_0534.JPG

 

Jeg har gåttnøye over falsen mot dørpakninga. håpet er at jeg kan få redusert vanninntrengningen ved å endelig få det til å være tett her. Jeg har jaktet på lekkasjen i denne bilen i årevis, men håper jeg klarer å få bukt med problemet denne gangen (Haha, det har jeg sagt før og.)

Tiltak som prøves nå:

Nymalte platekanter for bedre tetting mot dørpakning.

En ekstra butylstripe på utsatt sted ned langs frontrute, og i bøyen nedenfor

Nye dørpakninger

Tatt ut dreneringshull i bunnen av frontrutebrakettene Mengden rust og korrosjon i bolthullene, og inni brakettene tyder på at det samler seg vann her - jeg velger å la vannet slippe ut.

Ny tettemassem mellom torpedo og frontrute i hjørnene..

Så får jeg sikkert fasit ILA sommeren, et eller annet sted lekker det sikkert fortsatt :)

 

Nå kan jeg begynne å sette ting i sammen igjen snart. Gleder meg.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

 

Den lekkasjen har man krangla med en god stund ja. Kommer enten på høyre eller venstre side, avhengig av hvordan jeg parkerer.. uten at jeg helt har funnet mønsteret i det.

Jeg vurderte en lengre periode bare å borre hull igjennom gulvmatte og alt og legge inn et dreneringshull for å i det minste få vannet ut igjen - men tok meg i det og gjorde det ikke.

De større plateseksjonene ble kjøpt ferdige - småtteri knekker jeg til selv. Men sveisedeler er stort sett så rimelig til disse at det er veldig kurant å handle.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangen mellom takskinnet og  til takrenneprofilen er en sikker kilde til vanninntrengning.

For ikke å snakke om kondens som samler seg i innvendig del av takrenneprofilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gautes: bra poeng - det var en av mine første mistenkte punkter - gikk over hele profilen og tettet det jeg fant av sprekker etc - uten at det gjorde noen forskjell desverre.

 

Jeg har derimot en utfordring med at taket ser ut til å løsne fra frontruta litt - mistenker det er en bolt oppe i taket som har ristet løs, men jeg har lite lyst til å plukke ned det nye taktrekket.

 

Vurderer om jeg skal prøve meg på den utfordringen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da var man faktisk ferdig med denne omgangen..

 

Selve montasjen er sånt sett ikke så veldig spennende - så jeg tok ikke noe særlig med bilder. Bare å skru ting sammen igjen. Skrapte vekk noen brutalt feite lag med sau av gulvplatene, som tross alt er alu, og ikke trenger den behandlinga.

 

Når det gjelder sauebehandlinga så er den kjekk for å hindre rust, men jeg syntes vel så ofte at den bygget seg opp i for feite lag endel steder. Tror det er på tide med en skikkelig generell rundvask før jeg får på neste lag, slik at eventuelle oppbyginger av drit kan spyles skikkelig vekk. Sist jeg leverte bilen til behandling så forventet jeg at de rengjorde, men det viste seg at de bare la et ekstra lag oppå alt, grus og andre oppbygninger inkludert... noe som ikke var helt optimalt kan du si.

 

Satt sammen interiør igjen - og spanderte en vask på krabaten. Det fortjener den etter å ha stått inne så lenge (samt for å få av alt av slipestøvsrester.. Det bygger seg opp endel mens man holder på. Så nå kan man gå våren i møte i riktig bil.

 

DSC_0538.JPG

 

DSC_0539.JPG

 

-Camarogeddon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Posten din fra 01.01.19:  Nyttig, takk!  Jeg kommer til å gå samme veien, da mitt taktrekk har delaminert og henger ned.  Tar det som en anledning for kraftig støy-isolering og oppgradering av stereo.  Tenker å beholde radioen i mud-konsollen i dashbordet, og CB-radio i taket.  Så da kommer sikkert jobben til å bli myye større en enn først antatt, da dashbordet trolig må åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@VelarTakk for tilbakemelding.

 

om du skal sette CB'n i taktrekket - det er det jo ikke noe i veien for, men da må du normalt ha ekstern høyttaler. min radio hadde intern høyttaler, derfor ble den plassert "nede" 

 

Når det er sagt, hadde jeg gjort dette på nytt, så hadde jeg gjort som du sier. stereoen i dashen - og CB i taket. Det ER unødvendig fiklete å nå stereoen slik den er plassert på, vs sånn det var tidligere.

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@gautes poenget her er at med taktrekkene fra Lasalle, så er det en liten kasse i taktrekket til å ha en radio i. Minuset med dette er at radioen blir stående inni kassa, og lyden fra den fort blir litt vanskelig å høre..

 

Selvfølgelig, bestiller du taktrekk uten kasse, og monterer radioen på brakett, så er alt i orden - for all del.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Camarogeddon skrev:

@gautes poenget her er at med taktrekkene fra Lasalle, så er det en liten kasse i taktrekket til å ha en radio i. Minuset med dette er at radioen blir stående inni kassa, og lyden fra den fort blir litt vanskelig å høre..

 

Selvfølgelig, bestiller du taktrekk uten kasse, og monterer radioen på brakett, så er alt i orden - for all del.

 

-C

Er det en ide å enten bore en haug hull til lyden evt. skjære ut en firkant / ring og sette et høyttalergitter foran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, gautes skrev:

Er det en ide å enten bore en haug hull til lyden evt. skjære ut en firkant / ring og sette et høyttalergitter foran?

Å borre masse hull i glassfiber er nok ikke å anbefale i disse, materialet er fort litt sprøtt, og et tett hullmønster vil lage problemer. Men å bare lage et rundt hull og installere et høyttalergitter er ingen dum ide i det hele tatt.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller en DIN-montert radio med høyttaler i front.  Feks TTI TCB-1100.

 

Jeg vil påstå at den største utfordringen er å få en fin og praktisk coax-føring.  Det er rimelig drastisk å ta hull i hytta, og det er ikke pent å klemme ledninga i døra.  Skyvevinduet i bakkant er et greit kompromiss.  Føringsvei bør være kortest mulig.  Best hadde det vært med en Brattberg bak seteryggen, da kan flere coaxer (RG259 til amatørradioen) komme seg ut på en kontrollert måte.  Og det hele blir servisevennlig og utbyggbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg benyttet gjennomføringene i toppen av torpedoveggen til coax, og mye annet. det er som oftest endel ledig plass i de gjennomføringene

 

Om du plukker ut bunnplata i dash oppbevaringsrommet så kommer du til - det er ikke SÅ mye jobb. Kabelen bør passe bak dekslene i A stolpene.

 

Joda, det hadde vært optimalt med kortere kabelføring - men jeg syntes også det er litt vel brutalt å ta høl i hytta.

 

Brattsberg er jo fint, men også litt... brutalt etter min bok - den løsningen hører hjemme offshore og på skip - og den gjennomføringen blir i så fall den tetteste delen av bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hmm. Plukker opp denne igjen.

 

Ingen store oppdateringer siden sist, annet enn flere kilometer på klokka på bilen, og normal drift generelt sett.

 

Men noe har utviklet seg i senere tid - og jeg mistenker at jeg begynner å få litt slitne foringer, sannsynligvis både her og der. Det store spørsmålet er HVOR. Jeg håper at kanskje noen kjenner igjen symptomene, og dermed har noen hint til hvor man kan starte. letingen. å identifisere slitte foringer på dette er ikke så lett, ting er såpas grove at det skal litt til.

 

Oppførsel:

Bilen føles litt "upresis / flytende" på veien.

Man kan styre bilen litt på flat vei med gasspådrag - det er en ganske snedig følelse når man går av gassen, og bilen plutselig svinger lett mot autovernet på eget initiativ.

Forstillingsjustering ble foretatt på bilen, men de sleit visst litt med å få ting justert..

 

Jeg trodde jeg hadde funnet svaret når jeg fant et defekt øvre lager i knokkelhuset på passasjersiden tidligere, men her er det noe mere, oppførselen er der fortsatt.

 

Mistanker:

Førstemistenkt i mitt hode er foringene i radiusarmene, og at frem akslingen rett og slett vrir seg med belastning ene eller andre veien - og dermed endrer på avstandene mellom parallellstaget og hjulene.

 

Ellers så er foringene i triangelet under en mistenkt, men jeg får ikke det til å gå opp med oppførselen hvor jeg kan styre bilen med gasspedalen..

 

-C

 

 

Endret av Camarogeddon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn egnet redskap; dekkspak, maskinspett, heftig skrujern………. kryp under og bryt på foringer for å se hvilke som er mest lealaus.

Lealaus er kanskje trøndersk når jeg tenker meg om, slakke burde vel være forståelig for de fleste. 🥴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

corpusviridans skrev (19 timer siden):

Lealaus er kanskje trøndersk når jeg tenker meg om, slakke burde vel være forståelig for de fleste. 🥴

 

Lealaus er også i høy grad østlandsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

En knapp på Panhardstagforinger.

 

Få en bavian til å ratte hit og dit som en tulling mens du sjekker hver ende på staget.

Det er staget fra ramme under snekka til aksling.

 

Jeg bretter opp ermene og bytter alt på biler jeg har kjøpt. Gummi blir ikke bare slitt, den blir hard også.

Slitasje på panhard blir raskt ekkelt å kjøre med fordi styrestaget blir påvirket siden akslingen vandrer sideveis mens styrestag står fast og ikke følger med. Utslaget dobles iht slitasje på panhard.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb litt med A-ramme kule og foringer der bak også, mens du er i gang...min ble merkbart fastere i fisken med ny kule. Og ørliten klunkelyd ble borte. Men kan ikke helt si at jeg kjenner helt igjen det med "gasstyring".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en runde med spettet i dag, den bestilte bavianen dukkeikke opp IHHT plan, så det fikk bli med det.

Fant ingen "klar synder", men radiusarm foringene var tilsynelatende veldig... bløte.

 

siden jeg hadde disse på hylla, så ble det til at jeg nappa ut radiusarmene, og bytta alt der. De gamle foringene var ikke sprukket opp, men senterhylsa hadde delaminert fra gummien - og som nevnt var de litt vel "blaute" oppførselen. Basert på utseendet hadde det ikke overraska mag om disse var orginale - de har i hvertfall ikke blitt bytta i mitt eie. Heldigvis slapp de ganske greit, måtte såvidt opp i 10 tonn for å få dem til å slippe.

Resultatet ble en betraktelig forbedring på "gasspedalstyringen" - selv om den desverre ikke forsvant fullstendig.

 

Jeg tror egentlig konklusjonen er at jeg burde bestille alt resten av foringer komplett, og bare skifte ut. Det begynner å bli gammelt det som står i, og det er raskt summen av mange små avvik som er fasit på hvorfor ting oppfører seg som det gjør.

 

-C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...