Gå til innhold

Varmeapparat D4


trondshj

Anbefalte innlegg

Et litt snodig problem på Discoen om dagen. Tror ikke jeg skal konkludere riktig enda men jeg tar gjerne mot tips.

 

I fjor begynte plutselig varmeapparatet ved noen anledninger å blåse kaldt på førersiden. Det viste seg at det var litt lite kjølevæske, så denne ble toppet opp - og problemet så ut til å forsvinne. (Ble mildere i været rett etter og hukommelsen er ikke hva den var så...)

 

I år kom problemet tilbake - og fruen husket heldigvis problemet - og joda, en titt under panseret avslørte at det var litt lite kjølevæske igjen. Toppet opp (på kald motor), men problemet fortsatte sånn halvveis. Det vil si:

 

Oppstart fra kald motor - og bilen ble god og varm. Ingen problemer.

Stopp og start med varm motor - og det blåste bare kaldt - frem til bilen fikk stå og bli kald igjen. Alskens fikling med klimaanlegget har ikke hjulpet.

 

Var det bikkjekaldt, så blåste det oftest varmt uansett.

 

Så begynte det brått å blåse kaldt uansett - og siden bilen allikevel skulle på verksted pga en ulyd i motoren, så ba jeg de ta en titt på dette også, men siden dette ikke er et merkeverksted, så mente de at de ikke hadde kompetanse på den fronten, så fikset de bare ulyden. (Løs slangeklemme... Duh...)

 

Blåste fortsatt kaldt da jeg forlot verkstedet, men en stopp for dieselfylling avslørte at webastoen brått hadde våknet til liv igjen! Den har vært stum siden i fjor. Tenkte jeg skulle ta en titt på kjølevæskenivået - i fall det skulle være en lekasje, men det var akkurat som det skulle være. Løsnet korken på ekspansjonstanken (har også gjort dette tidligere uten effekt) og slapp ut trykket.

 

Startet bilen - og brått blåste det varmt igjen.

 

Jeg har lenge trodd at det kunne være noen spjeld som ikke har hatt det helt bra (og det kan det jo fortsatt være), samtidig som jeg har mistenkt luft i systemet. Men siden det har vært sånn av og på, hadde jeg egentlig avskrevet luftproblemene. Nå er jeg sannelig ikke så sikker lenger.

 

 

Tips, synsing og bedreviting mottas med takk. Gjerne med noen lure tips om lufting - som jeg aldri har gjort på denne motoren tidligere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en luftlomme som forårsaker problemene dine?

Har du luftet det når du fylte opp med kjølevæske igjen?

 

Siden det fortsatt var kjølevæske igjen på tanken (dog et stykke under minimum) så trodde jeg ikke at lufting ville være nødvendig. Men det kan så absolutt være en luftlomme et sted.

 

Har som sagt aldri luftet på denne motoren (da jeg ikke trodde at det var nødvendig), så jeg kjenner ikke prosedyren for lufting, men evt tips/howtos mottas med takk. :)

 

...og som en fotnote: Motortemperaturen har aldri vært utenfor normalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update: Kjøring til og fra jobb - null varme på førerside. Forsøkte å slippe opp trykket på ekspansjonstanken, uten at det hadde effekt. Mistenker egentlig at problemet ikke er luft, men får se om jeg forsøker meg på litt lufting av kjølesystemet i morgen.

 

Noen som vet om varmeapparatet på D4 og D3 er sånn høvelig like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd tett varmeregister som gav kald luft på førerside, lunken på passasjersiden. Dette var etter forsøk på rens med middel som tettet hele greia. Gjelder D3.

Ved demontering av deksler kan man komme til for å kjenne på registeret, og det skal da være åpenbart om den ene siden er kald.

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemelding.

 

Etter det som blir sagt her, så har jeg mest tro på LRseries_1 sin teori. Her er det nemlig "full varme" på passasjersiden, og ikke bare lunk. Får manne meg opp og se om jeg kan klare å grave frem spjeldene for førersiden. Så lenge utetemperaturen ligger på rundt 0 grader er det ikke så veldig stort problem, siden bilen blir greit varm med varmen fra passasjersiden. Blir det kaldt igjen, så kan det derimot bli litt utrivelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Lenge siden dette problemet ble løst, men det er jo greit å avslutte tråden.

 

Problemet var steppermotoren som styrer spjeldet for luftblanding på førerside. Denne ble byttet og siden har det vært velstand på temperaturfronten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...