Gå til innhold

Range Rover P38 - kjøleproblemer - hva jeg (eller var det Nore Auto) h


AreM

Anbefalte innlegg

Og bilen blir varm selv når du tvangskjører ac-viftene?

 

Om svaret er ja er det ikke den mekaniske vifta sin skyld. Det må være en annen årsak mener jeg.

 

Skulle jeg tippet ville jeg satt en krone på sprekk i topp eller sylinderforing som utvider seg når motoren blir varm nok.

 

Nei, med AC-viftene inne forlater ikke nåla midtfeltet på temperaturmåleren. Men da var det litt minusgrader ute. Men jeg er altså fremdeles skeptisk til viskosekoblingen. Jeg hadde sett for meg at den skulle låse mer ved skikkelig varm motor. Men ut fra hva Brage sier, skal det kanskje være slik den er nå? Jeg blir ikke klok på dette. For ved kald motor henger den godt på, og da skal den jo være helt frikoblet, eller hva? Jeg mener å huske at min gamle Range Rover V8 3.5 fra 70-tallet, der kunne jeg knipse til vifta på kald (og avslått) motor, og den spant velvillig rundt. Denne oppfører seg ikke slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viskositetskoblingen varmes opp av luftstrømmen fra radiatoren. Det er ingen direkte forbindelse mellom motortemp og koblingen. Det vil si at om ikke radiatoren kjøler skikkelig vil heller ikke koblingen virke. Den kan altså være helt i orden. Skal du sammenligne koblingen på en annen bil må du bruke (ir)termometer for å sjekke at koblingene holder samme temp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Nye deler er ingen garanti for at det virker ;)

 

Det har du helt rett i. For nå er feilen funnet og utbedret. Det var den nye radiatoren. På tur fra vest til øst nå søndag over Filefjell klarte jeg såvidt å lirke meg over ved bruk av AC-viftene og varmeapparatet på fullt. Så byttet jeg radiator mens jeg var på Østlandet (kjøpte en brukt hos Håvard G) og kjøleproblemene er borte. Idag gikk turen tilbake til Bergen, opp Numedalen og via Geilo. Der er det noen heftige stigninger opp til 1100 meter. Temp nåla sto helt i ro på turen opp uten antydning til overoppheting. Så nå friskemelder jeg bilen for kjøleproblemer. Og det føles godt :) Veldig godt, faktisk :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

På min forrige P38 DSE var det verksted-montert Kenlow-vifte. Ved trekking av henger gikk bilen stadig varm, selv om radiatoren var ny. Grunnet den høye temperaturen i motorrommet, smeltet releet til viften og viften stoppet. Da sprakk radiatortoppen. Blir ikke Kenlow på meg igjen.

 

På min nåværende P38 DSE har jeg også hatt kjøleproblemer, men har, i likhet med trådstarteren her, skiftet alle deler til kjølingen og koplet inn A/C-viften for manuell, ekstra kjøling. Jeg har også skiftet alle kjøleslanger og varmeapparatregisteret da dette nesten var tett og vannet derfor sirkulerte dårlig. Lokket på ekspansjonstanken var ikke tett og måtte skiftes, det samme gjaldt O-ringene på registeret. I tillegg har jeg demontert hele A/C-anlegget i motorrommet og slik fått fjernet kondensatoren - nå strømmer luften mye bedre gjennom radiatoren og bilen kjøler markant bedre.

 

Ettersom kondensatoren er fjernet, er det nå plass nok til å flytte automatkassekjøleren dit og man kan bytte den ut med en kjøler egnet for P38 4.6L. Da vil jeg tro at også kjølingen på girkassen blir forbedret. Er det noen som har erfaringer med dette, her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...