Gå til innhold

MAX's Recovery.


jkjosaas

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Denne kommer til nytte :)

 

Men hvorfor grunne hele bilen når du bare matter lakken? Der sitter det jo lakk, er det ikke unødvendig da og ha på grunning?

Det tipset med å sjekke med lege er nok litt smart for meg, da jeg skyter, og ikke helt vet hvor mye jeg har i kroppen.

 

Har du bildet med fargeregelmentet i større format? Evt hvor kan jeg finne det?

 

Og som jeg har sagt før, veldig flott ex mil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott dokumentasjon i tråden. Sånt liker vi?

Her ligger det mye arbeid bak. Folk skulle bare visst hvor mye arbeid som ligger bak av egeninnsats hos bilentusiastene som "fikser" opp veteranbiler..

Det med respekt for hva en får i seg i kroppen gjennom hud og lunger er utrolig viktig å passe på. Flott at du også understreker dette. Må ikke glemmes.

Bly er skummelt. Jeg driver også med skyting (pistol), men er ikke så aktiv for øyeblikket. I klubben var det en ung fyr som hadde fått påvist blyforgiftning pga hyppig eksponering av støvet fra skytebanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommer til nytte :)

 

Men hvorfor grunne hele bilen når du bare matter lakken? Der sitter det jo lakk, er det ikke unødvendig da og ha på grunning?

Det tipset med å sjekke med lege er nok litt smart for meg, da jeg skyter, og ikke helt vet hvor mye jeg har i kroppen.

 

Har du bildet med fargeregelmentet i større format? Evt hvor kan jeg finne det?

 

Og som jeg har sagt før, veldig flott ex mil :)

Tusen takk for det :) Jeg grunnet hele bilen av 2 årsaker:

1) Bilen min (på lik linje med en del andre Exmilere) hadde blitt malt svart av tidligere eier PO! :( Noen malinger reagerer på hverandre og om du er uheldig kan da malingen "koke" dvs få bobler og ujevnheter. Ved å påføre 2K epoxy grunning så er du helt sikker på å slippe dette. Det er mest aktuelt dersom bilen din har en annen maling enn kamo altså (så lenge det er tekno malingen som Forsvaret brukte på den fra før så bør det gå bra).

 

2) Den andre grunnen til at jeg tok hele bilen var fordi noen plasser falt malingen av helt ned til metallet... jeg valgte derfor å grunne hele bilen for å skape så jevn som mulig overflate og så god som mulig beskyttelse... det er også en måte å skape et "tomt lerret" når du skal legge på nytt mønster sikkelig (da kvaliteten på det gamle mønsteret er noe varierende). Hele prosessen (altså fra bilen var svart til den var ferdig kamuflert igjen) tok 2-3 uker (det tar lang tid pga man må vente på at malingen tørker mellom lag og spes farge lagene). Grunningen måtte på der det var blanktpusset så det kostet meg bare en dag ekstra å ta hele bilen for kvalitetens skyld... men så lenge det ikke er for mye maling som detter av når du sander bilen din så kommer du kanskje unna med å kun grunne metallet ja... men jeg anbefaler det ikke (uten at jeg er nødvendigvis fasit).

Endret av jkjosaas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid. :)

 

Lurer på om du har erfaringer med kjemisk malingsfjerner til Teknos malingen? Skal til å male taket på min ex. mil og prøver å fjerne malingen med malingsfjerner for å slippe alt blystøvet som du skriver om. Har prøvd å legge på bremseveske og har prøvd med Biltemas malingsfjerner for så å spyle av med høytrykksspyler, men ikke noe av dette biter på Teknos malingen. Har også sett for meg å bruke syreprimer og så vanlig primer istedenfor epoxy primer som du brukte. Har du noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott arbeid. :)

 

Lurer på om du har erfaringer med kjemisk malingsfjerner til Teknos malingen? Skal til å male taket på min ex. mil og prøver å fjerne malingen med malingsfjerner for å slippe alt blystøvet som du skriver om. Har prøvd å legge på bremseveske og har prøvd med Biltemas malingsfjerner for så å spyle av med høytrykksspyler, men ikke noe av dette biter på Teknos malingen. Har også sett for meg å bruke syreprimer og så vanlig primer istedenfor epoxy primer som du brukte. Har du noen synspunkter på dette?

Takk for det :)

Jeg vet at en del har brukt malingsfjerner.. her vet hanskje Thomas her på Forumet noe mer enn meg så jeg skal be han skrive noen ord... utfordringen med syren som jec ser er avfallshådntering da det som renner av må samles opp for å hindre blyforurensning (så mye som mulig i alle fall). Men jeg skal be Thomas kommentere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk flott dokumentasjon i tråden. Sånt liker vi?

Her ligger det mye arbeid bak. Folk skulle bare visst hvor mye arbeid som ligger bak av egeninnsats hos bilentusiastene som "fikser" opp veteranbiler..

Det med respekt for hva en får i seg i kroppen gjennom hud og lunger er utrolig viktig å passe på. Flott at du også understreker dette. Må ikke glemmes.

Bly er skummelt. Jeg driver også med skyting (pistol), men er ikke så aktiv for øyeblikket. I klubben var det en ung fyr som hadde fått påvist blyforgiftning pga hyppig eksponering av støvet fra skytebanen.

Takk som sier det:)

Ja jeg er en del på banen selv og når det er vindstille kommer det mye uheldig røyk og støv i luften etterhvert... safety first :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Baltazar" hadde heldigvis intakt original kamo.maling, så jeg slapp heldigvis unna sliping av karrosseri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for linken Thomas. Ser ut som du har bedre høytrykkspyler enn meg (varmtvann). Har fått av en del kamo maling med forskjellige malingsfjernere og høytrykkspyler. Men biter ikke på den originale lakken. Blir nok nødvendig å slipe litt for å få ny maling til å sitte. Den originale lakken har en tendens til å flake av enkelte steder så jeg frykter den må av for å få en stabil overflate til ny maling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Max har fått nytt eksosrør.. men selvfølgelig har PO rotet med manifolden... i alle fall antar jeg dette siden boltene til downpipen er for smale til å gripw fast i manifolden... 

Har kjøpt nybrukt manifold (kommer i posten snart :) ) og pakning har jeg så jeg gleder meg til å få slutt på den horrible eksoslyden snart.

 

Men etter jeg satt på kallesjen passer ikke max inn i garasjen uten at jeg er nødt til å tømme dekkene besten helt og avmontere garasjedøren..  ergo er det ikke noe jeg har orket å gjøre mer enn en gang.

 

Er det noen i stavanger/sandnes regionen som har en garasje de ønsker å dele leien på (evt. Leie ut). Jeg er veldig ryddig av meg og roter lite... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

 

Hei alle sammen :)

 

etter MYE jobb har jeg ENDELIG fått byttet vannpumpen på Max... dette fordi han ble plutselig ett steam lokomotiv en dag i mars. Mer om dette og manifold senere (så snart jeg rekker det #flytting).

 

Nå har jeg derimot et annet problem å løse. Jeg har hatt problemer med forgasseren en stund. Fuel/air mix skruen har ingen effekt når jeg skrur den til venstre. Bilen må ha choke for å ha god motor effekt. Alt er sjekket mtp. Bensinpumpe / filter / luftfilter / tenning / timing osv.

Jeg tror forgasseren eller selve mix skruen er problemet og jeg har allerede rengjort den innvendig men fortsatt har skruen ingen effekt.

 

Har noen i nærheten av stavanger en zenith forgasser jeg kan låne i en dag for å sjekke om motoren min går bedre ved bytte? Kjipt å kjøpe ny om ikke forgasseren er problemet allikevel.

Mvh

John Arne

 Skriv svar til emnet...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Heisann godtfolk.

Det er hjerteskjærende å måtte gjøre det, men grunnet ønske om eget hus og konsekvensene Corona har hatt på fruen sin jobbsituasjon, må jeg prioritere de rette tingene en stund.

 

Blant annet må jeg derfor selge Max.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=216905109

 

Dersom noen av dere ønsker å overta en bil dere kjenner historikken til (i stor grad i alle fall) så si ifra. NB! det har skjedd en del endringer på bilen siden mitt siste innlegg, men jeg har ikke rukket å oppdatere Forumet. Jeg skal få gjort det ila en uke eller to og oppdaterer da også annonsen med flere bilder (inni og under bilen blir også avbildet og lagt i annonsen).

 

Jeg håper å komme tilbake til LR miljøet på sikt (kanskje finner jeg Max igjen - man vet aldri).

 

Takk for all støtten og gleden dere har gitt meg i tiden som Forum medlem! KEEP TRUCKIN!!!!

 

Mvh

John Arne

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...