Gå til innhold

41. Pomerania Trophy 29/4-1/5 2016


finnarne

Anbefalte innlegg

Påmeldingen er åpnet. Vi i Team Bien er påmeldt, og vil gjerne ha flere å kjøre sammen med.

 

Planen er å kjøre å ta ferge fra Sandefjord kl 10:00 27. april (Colorline) , og videre ferge fra Ystad kl 22:30 (Unity line).

 

Så kommer vi frem til campen i god tid i løpet av torsdag 28. april.

 

For påmelding, og mere informasjon, se nettsidene til arrangøren: http://www.njz.pl/Pomeraniatropen.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til for noen få år siden var det med en eldre dame i en standard Serie3. Tror ihvertfall at den var standard. Historien vil ha det til at det gikk bra helt til guttungen hennes på ca 50 skulle kjøre ett år, da ble det bulk.

 

Vinsj og Snorkel er kjekt. Som sagt tidligere, så er det ikke rett sted om du er redd for lakken på bilen, men det finnes mye fint i folie.

 

Det andre året vi var nede, kjørte vi turistKlassen. Helt greit, men ble litt kjedelig i forhold til Adventureklassen. I år ble vi plassert i Sport-klassen, men er ikek overrasket om vi stiller i Adventure i år også.

Klassene er

- Turist - Standard bil, opp til 32" for Disco dekk for, 33" for Defender.Bør ha vinsj og snorkel.

- Adventure - Relativt standard bil, Må ha vinsj foran, gjerne bak også, men ikke noe krav. Må ha Snorkel

- Sport - Ombygde biler , Tomcat og annet Mp ha vinsj foran, gjerne bak også. Må ha snorkel.

 

Se ellers innbydelse hva som kreves. Hi-lift, waffelboards, klatreutstyr, campingutstyr og annet.

 

Jeg tror du hadde storkost deg med en 110, men du hadde følt at bilen er litt stor. Men det er folk som kjører gjennom med 130 også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er et fantastisk lite eventyr, vel anvendt "langhelg" syntes nå jeg.

 

Når sant skal sies greier 110erene seg også veldig bra der nede, men virker som det er ens eget hue som setter begrensninger.

 

Har sett 110ere steder jeg virkelig hadde sytt med å kjørt i 90en min ( men nå er jo jeg en pingle bak rattet da ??? )

 

Men en velfungerende vinsj er nok et møst ;)

 

Hiv dere med folkens, detta er gøy ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har stukket fingeren i jorda. Bien er ikke helt klar for Croatia enda.

Er bare noen ukers jobb og litt forsterkninger som skal til, men vi skulle være klare før slutten av januar for å melde oss på Croatia. Vi vil ikke være klare før slutten av Januar.

 

Så foreløpig plan nå er Pomerania i slutten av april, og muligens i Oktober, så får vi se i 2017.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig reiseruta blir via Danmark/Tyskland i år.

 

 

Det blir litt lengre reiserute, men rimligere ferge. og så legger vi heller inn en overnatting nær Lübeck.

 

Grunnen er at vi vil ha med henger hele veien ned. UnityLine og Polferries tar betalt som om vi kjører Cargo om vi skal ha med henger, alternativt må vi kjøre bilen av henger, og kjøre med tom henger på ferga. litt idiotisk, men å argumentere med polakker på fergekaia når du vil hjem, er ikke så veldig aktuelt.

 

Foreløpipg beregning er at det koster en tusenlapp mer å kjøre via Danmark/Tyskland.

Ulempen er at vi må finne nye steder å stoppe underveis. De 4 siste årene har vi hatt fast stopp på Biltema i Uddevalla for å kjøpe det vi har glemt, og Ikea Kållered for å middag. Men vi har hatt litt stress for å nå fergen i Ystad, spesielt det året vi kjørte sammen med noen små Suzukier. De brukte mere i drivstoff enn oss, og hadde halvparten så store tanker. og når 4 biler stopper et sted så tar det tid å komme igang igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noe nye regelverk for å kjøre med henger i polen også.. husker ikke i farten hva, noe med avgifter.. veiavgift ala vogntog.. skal sjekke litt rundt..

 

http://www.eurowag.com/en/services/toll/toll-in-poland

Hej Truls

 

Du skal have en VIABOX i bilen.Kan købes på første tank efter grænsen.

Skriv motorvejsafgift i søgefeltet her på forum.

Vi brugte max en halv time på udlevering af boxen og du kan bare beholde den til næste gang du skal derned igen.

Har hørt det er meget dyrt at køre uden.

 

Vi ses i Polen

 

Jannik

http://dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=142178&f=&g=&ex=1&s=motorvejsafgift%20&uid=476188711#142178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det var snakk om 2500zln for å bli tatt uten. Men det er bare noen få veier som har bomavgift. Fra grensa mot Tyksland og inn, er det snakk om 32 km med avgift, og totalen blir 12 zln, tilsammen begge veier, dvs 25 kr eller noe slikt etter dagens kurs.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg om 3 biler som skal være påmeldt, og en som sier de skal.

 

Bare å slenge seg med folkens. Begrensning på 50 biler i år. Spennende kjøring i skogen står på programmet.

Vi har kjørt alene, sammen 2 og to, og 4 biler sammen. Det er helt klart best å kjøre 2 og 2, evt max 3 biler. Så får en heller snakke sammen på radio om en trenger å være flere biler sammen.

Foreløpig ser det ut til at bien blir den korteste bilen fra Norge. Samtidig er det den bilen som har lengst akselavstand (fra Norge).

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

bare å hive deg rundt gaute.. kan garrantere att du kommer til å glise noen timer derborte.. kjør til ystad, ferje til swinoce.. derretter 2,5 timers kjøring til drawsko pommerania.. avreise onsdagen.. du greier det.. og du er hjemme igjen på mandagen..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn.. da er vi hjemme igjen.. ble 2 plass i adventure klassen på meg og kjartan.. og finn arne og atle kjørte seg inn til 2 plass i sportsklassen.. bra uttelling til norge i år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er 2 gagner om året. En gang i månedskiftet April/mai, og en andre helgen (ihvertfall i år) i oktober.

 

Vi har klart å være med 6 ganger på våren. Vi har vært påmeldt 3 ganger på høsten, men har av forskjellige grunner måtte kanselere. Truls og Kjartan har vel vært nedover 4-5 ganger. Kristian har vært nedover 3 ganger med 3 forskjellige co-piloter. Tror ikke han tørr å bytte ut co-piloten nå.

I tillegg har vel et par Patrol'er på 37-38" hjul vært nedover et par ganger, og ett år hadde vi med oss et par Skruzukier. De klarte seg veldig bra.

 

Det er 3-4 klasser. Bien har stilt i 3 av dem.

Turist: Standard bil, kan stille uten vinsj, men må ha hi-lift eller andre måter å hjelpe seg om en står fast. Opp til 32" hjul på de fleste biler, litt uklart på Defender. Vinsj anbefales. Heving tillatt (anbefales). Bien stilte i den klassen i 2012.

Adventure: Standard bil med vinsj fremme, hjul over 32". Bien stilte i denne klassen i 2011,-13,-14 og -15

Sport: modifisert bil, vinsj fremme og bak. Bowler og lignende blir også plassert i denne klassen. Bien stilte i denne klassen i 2016

Lorry/Lekka/"lastebil": Egentlig en klasse for turist med dekk over 32".

 

Maks totalvekt tror jeg er 3500kg.

 

Offisielt så er det forskjell på løypene for Sport og Adventure, men i praksis har det vel vært det samme ihvertfall de 2 siste årene. 30-50 mil fordelt på 48 timer, med forskjellige oppgaver og løyper underveis. Oppgaver og løyper kan velges bort, selve kjøringen mellom kan minne om kjøringen på Rena. Omtrent like mye humper som det er på Rena, men desto mere god skogsvei mellom. DVS fordelt på de 30-50 milene, så er det kanskje 5 mil med veistandard som på Rena. Det er mye mindre oppkjørt. Men det er myrer som du må gjennom og bekker/elver/dammer/vann som du må over.

 

Første året kjørte vi sammen med Truls, Kristian og Patrol-gutta i Adventure. Andre året var vi alene, og følte oss mest komfortable i Turist, men det ble litt kjedelig.

Bien har kjørt på egne hjul/for egen maskin 5 år. I år hadde vi Bien på tilhenger, men kunne greit ha kjørt "selv". Men det er begrenset lastekapasitet på Bien, så i 2015 hadde vi tilhenger med dekk, deler og bagasje.

 

For oss i år, kom turen på cirka 15000 NOK totalt. Avreise onsdag morgen, og retur mandag kveld. Overnatting i Lübeck på vei opp og ned. I år kjørte vi via Danmark og Tyskland. Prisen blir omtrent det samme via Sverige og med Ferje over til Polen. Litt rimligere om du klarer deg uten å ha "løpsbilen" på tralle.

Grunnen er at du må betale for hver bil, selv om den ene står på tilhenger bak trekkbilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 gagner om året. En gang i månedskiftet April/mai, og en andre helgen (ihvertfall i år) i oktober.

 

Vi har klart å være med 6 ganger på våren. Vi har vært påmeldt 3 ganger på høsten, men har av forskjellige grunner måtte kanselere. Truls og Kjartan har vel vært nedover 4-5 ganger. Kristian har vært nedover 3 ganger med 3 forskjellige co-piloter. Tror ikke han tørr å bytte ut co-piloten nå.

I tillegg har vel et par Patrol'er på 37-38" hjul vært nedover et par ganger, og ett år hadde vi med oss et par Skruzukier. De klarte seg veldig bra.

 

Det er 3-4 klasser. Bien har stilt i 3 av dem.

Turist: Standard bil, kan stille uten vinsj, men må ha hi-lift eller andre måter å hjelpe seg om en står fast. Opp til 32" hjul på de fleste biler, litt uklart på Defender. Vinsj anbefales. Heving tillatt (anbefales). Bien stilte i den klassen i 2012.

Adventure: Standard bil med vinsj fremme, hjul over 32". Bien stilte i denne klassen i 2011,-13,-14 og -15

Sport: modifisert bil, vinsj fremme og bak. Bowler og lignende blir også plassert i denne klassen. Bien stilte i denne klassen i 2016

Lorry/Lekka/"lastebil": Egentlig en klasse for turist med dekk over 32".

 

Maks totalvekt tror jeg er 3500kg.

 

Offisielt så er det forskjell på løypene for Sport og Adventure, men i praksis har det vel vært det samme ihvertfall de 2 siste årene. 30-50 mil fordelt på 48 timer, med forskjellige oppgaver og løyper underveis. Oppgaver og løyper kan velges bort, selve kjøringen mellom kan minne om kjøringen på Rena. Omtrent like mye humper som det er på Rena, men desto mere god skogsvei mellom. DVS fordelt på de 30-50 milene, så er det kanskje 5 mil med veistandard som på Rena. Det er mye mindre oppkjørt. Men det er myrer som du må gjennom og bekker/elver/dammer/vann som du må over.

 

Første året kjørte vi sammen med Truls, Kristian og Patrol-gutta i Adventure. Andre året var vi alene, og følte oss mest komfortable i Turist, men det ble litt kjedelig.

Bien har kjørt på egne hjul/for egen maskin 5 år. I år hadde vi Bien på tilhenger, men kunne greit ha kjørt "selv". Men det er begrenset lastekapasitet på Bien, så i 2015 hadde vi tilhenger med dekk, deler og bagasje.

 

For oss i år, kom turen på cirka 15000 NOK totalt. Avreise onsdag morgen, og retur mandag kveld. Overnatting i Lübeck på vei opp og ned. I år kjørte vi via Danmark og Tyskland. Prisen blir omtrent det samme via Sverige og med Ferje over til Polen. Litt rimligere om du klarer deg uten å ha "løpsbilen" på tralle.

Grunnen er at du må betale for hver bil, selv om den ene står på tilhenger bak trekkbilen.

 

trenger ikke betale for mer enn bil pluss henger,, nye regler på unity line.. har det på mail her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vil være med som copilot?

I så fall kan jeg kanskje friste med følgende:

HAR:
bil å kjøre med, egnet til formålet, Godt rigget, med dobble vinsjer, sperrer osv

Trekkbil og henger for turen opp og ned

Reservedeler etter behov, og reservedeler nok.

Passe mye kjøreerfaring, mekkeerfaring og godt humør

 

Det forventes av deg:
Førerkort BE

Grei nok fysikk til å orke styre litt i skogen

Litt kjøre og mekkeerfaring.

Godt humør når noe går galt.

 

Noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...