Gå til innhold

D3: Dårlig gasspådrag etter kaldstart med booster


CowboyCake

Anbefalte innlegg

Var på fjellet i helgen og bilen sto ute -20 grader. Prøvde å starte bilen fire ganger etter hverandre. Alt var normalt, men vil ikke starte etter ca 10-15 sekunder med startmotor. Batteriet gikk etter disse forsøkene. Koblet til booster og prøvde igjen.

Alle varsellamper blinket som et juletre i et par sekunder og alle lys slukket, mens (p) lampen fortsatt blinket. Har startet flere biler med samme booster, men Discoen ville ikke lystre. Tok derfor av + polen og satt den på igjen. Koblet til boosteren, men lot den heller lade batteriet i en drøy time. Da startet den igjen etter litt harking.

 

Tok en kjøretur på 30 min for å få litt liv på batteriet igjen. Kjørte i en oppoverbakke og merket at det ikke var noe futt og bilen ville ikke gire ned som normalt. Tenkte at girkassen muligens var nullstilt etter jeg koblet fra batteriet så satte den i manuellt. Dette hjalp noe da jeg kunne kjøre på høyere turtall, men fortsatt var det ikke noe skikkelig gasspådrag som det pleier.

 

Kjørte nedover mot Oslo og fulgte køen, men klarte ikke å holde følge i oppoverbakker, når køen plutselig fikk fart på seg og i bakkene opp til Sollihøgda hadde jeg maksfart på 80 med klampen i bånn i automat og fikk ikke noe hjelp når jeg brukte manuellgiringen.

 

Hva kan ha skjedd ved at jeg har prøvd å starte bilen for mange ganger etter hverandre? Koblet fra batteriet? Brukt boostern feil? Noen som kan ha noen idè?

 

EGR?

Turbo?

Girkasse?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sto tenning på når du sate booster på ,,,vis kan mye galt skje husk start kabler + booster når disse skal brukes må alltid tenning være av ved påsetting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville jeg kjøpt nytt batteri. Et friskt batteri skal greie mer enn 4 startforsøk - også i -20.

 

Deretter ville jeg sett om den fortsatt er like daff når den har fått et friskt batteri. Som tidligere nevnt - dårlig batteri gir alle mulige og umulige feil på all elektronikken vi har i bilene våre. Når strømproblemer kan strykes fra listen over potensielle feil, så kan man begynne på annen feilsøking. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen erfaring med D3 (bare litt med D4), men det høres veldig ut som om bilen går i feilmodus. Kjørt fra Danmark til Tromsø med en Passat i feilmodus, det gikk treeegt. I feilmodus begrenser bilene gasspådrag og giring for å beskytte seg selv. Tror du må starte med nytt/toppladet batteri og gå inn i få slettet feilkoder og så ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har bilen vært inne hos verksted. De fant ikke ut av det, men hadde en feilmelding på både Turbo og EGR, slettet feilkoder og kjørte med den uten at det kom nye feilkoder.
Byttet batteri som anbefalt her selv om de sa det ikke var nødvendig ennå. De fikset også en diesellekkasje i en av innsprøytningene. Bilen gikk som en kule på turen hjem fra verkstedet, men når jeg skulle starte igjen ville den ikke starte før på tiende forsøk og det virker som den kveles akkurat når den får start. Rister og ryker noe helt j.....

 

Noen som har en anelse av hva dette kan være??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...