Gå til innhold

Plutselig kaldt i bilen?


ehrnst

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Etter en lengre kjøretur kan jeg legge merke til at det plutselig begynner å blåse kaldt i bilen. Må ha temp satt på 23, fortsatt ingen problem med jakke på. Klart. Nå som det er så kaldt ute er det vel naturlig litt trekk fra vindu, men det er merkbart plutselig kald luft.

 

Gjelder 2005 rrs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite kjøleveske?

 

Støtter den teorien.

 

På Discoen så merkes lavt kjølevæskenivå først ved at det blåser kaldt dersom bilen først har fått komme seg opp i arbeidstemperatur, blir stoppet, også startet igjen før den har rukket å bli helt kald. Da blåser det kun kaldt på førersiden. Om væskenivået synker ytterligere, så slutter det helt å blåse varmt.

 

Så sjekk kjølevæskenivået på bilen når den er kald. Fyll opp til max, la den bli god og varm, og la den deretter bli kald igjen før du sjekker væskenivået på nytt. Ikke helt usannsynlig at du må ha på en ny liten skvett når den har blitt kald igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet plutselig varmen i min 2006 L322 Supercharged, vet ikke om noe er likt på din bil men på min bil var det ventilen som veksler mellom bensinvarmer og motorvarme til kupeen som var problemet. Her hadde gummisetet til ventilen svelt opp og tettet så det ikke ble gjennomstrømning. Det kan kanskje forklare at du har litt varme (litt gjennomstrømming). På min er det også en elektrisk pumpe som pumper vann gjennom varmeapparatet, jeg kan se for meg at denne pumpen kan svikte etter en stund, og da blir nok gjennomstrømningen dårlig. Hvis du finner pumpa kan du kjenne om den går eller ei ved å legge hånden på den. Ville sjekket pumpen først!

 

Det er også på L322 (og kanskje din også?) en dobbeltventil som styrer vann inn til varmeapparatet, disse er fail open så hvis det er noe galt med dem så skal det komme varmt vann hele tiden så jeg gjetter på at disse er ok hos deg.

 

Og ja til slutt, det er en egen lufteskrue som skal åpnes for å lufte L322, hvis det er likt på din og verkstedet ikke har åpnet denne under lufting så er det veldig sannsynlig med luft i anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hadde glemt denne tråden, beklager... Jeg greier av en eller annen grunn ikke å legge inn link her, men det er en forholdsvis stor svart plastskrue på reservoaret. Den har stjernespor på toppen og står ved der returslangen kommer inn på reservoaret. Du bør ta ut denne og la bilen gå på tomgang med varmen skrudd opp til all luft har kommet ut. Jeg ruste motoren litt, vær obs på at da vil det lett flyte over ut av dette hullet men det virket som det kom noe mer luft når jeg gjorde dette.

 

Første gangen jeg fylte systemet så var jeg ikke klar over lufteprosedyren og fikk masse luft i systemet. Jeg vet ikke om varmeapparatet virket (samboer brukte bilen) men hun sa at motortemperaturen hoppet opp og ned så at dette er viktig er det ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kjapt - linkproblemet følger IE. Dersom du har en annen nettleser så kan du bruke den for å få lagt inn linker.

Alternativt fungerer følgende prosedyre (i IE - unødvendig i andre nettlesere):

  1. Skriv teksten.
  2. Slå på bbcodemode (første knapp på øverste linje over skrivevinduet - ser ut som en gammel lysbryter) - teksten blir i monospace i vinduet
  3. Lim inn linken du vil ha
  4. Slå AV bbcodemode - teksten går tilbake til arial i vinduet
  5. Sett skrivemarkøren bak linken og trykk mellomrom
  6. Man kan nå fortsette med meldingen, eller trykke "post" om man er ferdig.

 

Du skal nå ha en aktiv link i vinduet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BRa det funker!

 

På min L322 mistet jeg varmen og de fant ut at toppakning lakk. Dermed antok de at det også var skyld i varmeunderskuddet. Nå var det mer flaks at de fant ut av det før noe gikk alvorlig til helvete med motoren, men det var den egne sirkulasjonspumpen til varmeanlegget som var kaputt og. Delen koster under en 1000 lapp, og er mest litt fikkel å bytte. Sånn in case varmeproblemet kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nivået så fint ut, jeg kan jo sjekke for luft, men vil tro verkstedet klarer dette. Sjekker uansett ;)

 

Jeg hadde min på tre verksteder. Første fant ingenting. Nr 2 fant toppakning. nr 3 fikk jobben med å fikse toppakning og fant varmepumpe ;)

 

PS: Toppakningspoenget er bare en detalj her, jeg forsøker ikke skape dommedag og implisere at det er et problem du har på noen som helst måte. Var bare tilfeldigvis en annen feil som ble feilaktig beskyldt for å være problemet.

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...