Gå til innhold

D4 Kjølevæske og Sidespeil


Mastadontn

Anbefalte innlegg

Så med skrekk idag at nivået på kjølevæske var under minimum. Ligger det inne noe varsel som gir beskjed hvis det blir "altfor" lite på? Å hvor går faregrensen? Det er også rød farge på den, så da antar jeg det er longlife typen. Tenkte etterfylle med Castrol sin som oppgitt i LR hefter.Men hvor pokker får jeg kjøpt den? Holder til på Frogner i Oslo. Må jeg kjøre til Mekonomen eller evnt Torshov for å se om de har?.. Eller kan jeg bare etterfylle med Shell sin "røde" kjølevæske feks?

 

I tillegg så har høyre sidespeilet foran sluttet delvis å fungere. Det legger seg inn når jeg låser bilen, og likens ved manuell innlegging. Men får ikke justert selve "speilglasset" innenifra på knappene. Tror heller ikke det regulerer seg ned når jeg skal rygge, slik som det på førersiden gjør. Noen tanker?

 

Ta kontakt gjerne ellers også noen i Oslo området hvis vil treffest til kaffe og tullprat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevesken er rød og skal ha spec. G30. Må ikkje vær et spessielt merke. Den varsler når nivået blir alt for lavt.

 

Det kan høres ut som speilglassmotoren din har tatt kveld. Jeg har en brukt men fungerende speilglass motor liggende som du kan få kjøpe (den passer til høyre side på din bil)

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

D4 kommer med en advarsel i dashboardet når kjølevæskenivået synker under et visst nivå ja. Kan nesten virke som om disse bilene bruker ørlite kjølevæske, for jeg må etterfylle en gang for hvert serviceintervall. Jeg kjøper bare kjølevæske på den lokale bensinstasjonen. Så lenge den er rød og har riktig spesifikasjoner, så har det ingen betydning om det er Castrol eller noe annet du fyller på. Regner med at Shell sin røde holder lenge.

 

Når det gjelder speilet ditt, så har det ikke bare frosset da? Så vidt jeg erindrer fra en tidligere tråd, så står bilen utomhus, så da kan kanskje en tur inn i et varmt godt parkeringshus i noen timer fortelle deg om det er frosset, eller om motoren har tatt kvelden. Eventuelt har du kanskje garanti på bilen fortsatt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være kulda når det gjelder speilet?

Mitt høyrespeil har nektet å vippe ned ved rygging i de dagene det har vært kaldt i Oslo nå, men i dag funket det fint igjen.

 

Jeg har aldri hatt det problemet at speilet frøs på MrFree... Men det "gnurret" litt når det reposisjonerte seg for rygging. Det ble fikset en tørr dag med WD40 og langsprut inn i leddet på speilhuset. Jeg husker ikke om det er speilhuset eller speilet som tilter ved rygging på d4, men løsningen kan jo være den samme dersom du får WD'en dit den trengs for din bil...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det funker med annet enn Castrol på kjølevæska! Stikker å får i no på Shell iløpet av dagen.

 

Vedr speilet så kan jeg prøve å spraye litt å se om d funker. Men så lenge speilhuset beveger seg, hva er det å spraye på speilmotorn? Kan kanskje prøve å bevege speilet manuelt for å se om d "løsner"? Er overvokst, så har en tendens til å stå med alt i hendern når jeg gjør sånt! :)

 

Den garantien Trond som jeg snakket om sist, der var d litt misforståelse. Jeg sjekket opp i det og nybilgarantien gikk ut april 2014. Det er eventuelt det som dekkes av 5års regeln iht kjøpsloven som selger refererte til da ha sa "5 års" garanti. Snakket med merkeverksted og de kunne ikke ta den inn på det grunnlaget. Men i etterkant har jeg fått beskjed fra de som står for import av LR i Norge at verkstedet kan søke LR om dekning av utgifter ved reperasjon iht kjøpsloven. Men har ikke gjort mere med det. Noen erfaringer med lignende? Så det piper litt i bremsinga innimellom enda, da jeg ikke har fått sjekket mer opp i det. Tenkte faktisk kjøre på et verksted å ta tak i det snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nå mest at dersom det er vann som fryser i leddet og dermed hindrer bevegelse så kan det å tørke opp og så spraye inn med speilet i begge posisjoner smøre sånn at vannet ikke blir stående der.

(Det leddet som han bøyer inn her. https://www.youtube.com/watch?v=fEdgWhe2KRc ) Men ... det er bare en long-shot-ide, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok ikke forsøke å bevege på speilet for å forsøke å få bevegelse i ting. Da er det nok bedre å bare la det være frem til det får tint, også kan man spraye det med noe lurium for å se om man kan holde det bevegelig. Å bryte det løs høres for meg ut som en fin måte å skaffe seg ekstrautgifter på. ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den Texaco et el anna som står der. Stekk bortpå Motorpool å kjøpe imorra. Har fått satt opp time der for å sjekke speilet og pipelyden i bremsan. Ta en gjennomgang på bila generelt før æ rulle over 100 000 km. Håpe på å få derre igjennom på en garantisøknad iht kjøpsloven. Får no sjå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speilhuset kjører ut ? Er speilet inni speilhuset som ikke vil regulere lengre. Men får se hva Motorpool finner ut om både det ene og andre på timen jeg er satt opp på 4 Februar. Litt freidige priser da. Ettersom jeg vil gå over bilen mpt søknad om dekke feil på rep fra LR før jeg ruller over 100k, så tar jeg line gjerne 4 års service. Det blir samma greiene. Fikk det nette tilbud av 10 300kr for å ta den servicen. Forhåpentligvis forsvinner gnellingen fra bilen når de smører opp parkbremsen, og krysser fingrene for at speilet er quick fix...Det blir evnt ekstra utgift oppå servicen prisen hvis trenger ytterligere arbeid. Da hvis ikke dekkes under kjøpsloven og blir tatt som garantireparasjon.

Endret av Mastadontn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...