Gå til innhold

Gløding D3


CuckoosNest

Anbefalte innlegg

Vår D3 har alltid startet som en klokke. Nå i forrige uke i minus 17 fungerte fint, men noe skjedde da bilen skulle startes i går. Av en eller annen grunn kom vi til å gløde den 2 ganger etter hverandre uten å starte den. Da ville den ikke starte. Fikk startet den til slutt, men nå virker det som om glødingen ikke virker.

Prøvd å se på sikringer, releer, men har instruksjonsbok på tysk, og fant ikke umiddelbart det jeg var ute etter. Noen som har vært borte i dette, og evt hvilken sikring/rele skal jeg se på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta av deksel på toppen av motor og mål motstand i kontaktene til glødeplugger. Hvis du er uheldig så har du brent av flere av pluggene. Usikker på hvordan styringen av D3 gløding fungerer ved dobbel-gløding men greit å starte med å få bekreftet at pluggene ikke er defekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute og skjekket sikringer nå, de ser greie ut. Prøvde å starte, niks.

Egentlig litt dårlig, 1 dobbelgløding og alt ryker. Burde vel tåle såpass.

Må jeg bytte glødeplugger, så må jeg vel det. Har jo lest litt her om bytte av glødeplugger, og det pleier jo å gå "kjempebra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart hvis D3 skal våre sååå annerledes. Kjenner til flere som snakker om at de bevisst har glødet 2 ganger for å starte lettere. Dog på andre bilmerker. Det høres merkelig ut at sånt kan knekke glødeplugger på selv en D3.

Ja helt enig! Mulig det er noe annet som har skjedd. Bilen starter, om enn veldig tregt, med mye kinning og gass kommer den seg såvidt igang. Synes hele greia er veldig rart. Lurer på om det kan være noe relegreier som har tatt kvelden. Noe må vel styre glødingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltgløding er ikke noe problem, det skal glødepluggene tåle.

 

Sjekk batteriet ditt, og ta en diagnose. Dårlig batteri er jo kilde til alle mulige og umulige feilkilder på bilene våre.

 

Om glødepluggene har takket for seg, så sang de nok på siste verset før du dobbeltglødet - om de ikke hadde kommet til refrenget allerede, og var modne for utskiftning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var frua som kjørte bilen da dette skjedde. Jeg satte bilen umiddelbart på lading, og fulladet batteriet etterpå, uten at det hjalp.

Kondens/ising er en ting jeg også har tenkt på. Kona er ikke veldig glad i full tank, selv om jeg har presisert viktigheten av dette.

Som sagt over får jeg startet bilen, vi kjørte den til PS auto på Hamar i dag, den starter veldig tregt og jeg er nødt til å gi gass for å få den i gang, bare det er vel litt rart..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er fordel med mest mulig full tank på vinterstid.

Personlig fyller eg alltid full tank. Sparer jo masse tid på det, kontra inn å fylle for 200kr + en grill dogg flere ggr i mnd. Det blir fort mye dyrere ;-)

 

-_-^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye "kondensvær" før kulda kom nå. Store temperaturforskjeller kan jo gjøre sitt. Man kan få andre ting enn vann av å ha vann i tanken også. Noe som lever av vann. :blink:

 

Lenge siden du byttet dieselfilter da? Det kan gi noen indikasjoner å tømme og studere det.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, jeg vet det har vært vått, og ja bilen ble sørvet med nye oljer rundt baut og filterbytter for ca 2 mnd siden, men som sagt, jeg har en frue som ikke liker full tank, så det kan være noe der. Håper vel egentlig det er kondens det gjelder og ikke glødeplugger, jeg har lest at de kan gi noen fryktelige regninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsetningsstoffer mot kondens finnes. Men som du selv er inne på, så er ikke under halv tank i slike perioder det beste.

 

Det finnes også mennesker som er spesialisert på kjipe glødeplugger. Fortsatt dyrt, men dyrere hvis toppen må av eller skiftes. Altfor få i dette landet kan trikset med å bore ut glødeplugger, da blir det ganske dyrt.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde meg på minimum halv tank, i perioder jeg vet det lett kan dannes kondens. Ved stabile temperaturer fyller jeg når det nærmer seg tomt/kvart tank. Har aldri hatt tøys noen gang, men fylte for sikkerhets skyld litt kondensfjerner for diesel én eller to ganger på D2'n. Har flasken fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvordan dieselfilteret på D3 fungerer, men på FL2 så skal jo filteret være i stand til å ta unna vann. Ved de servicene hvor man ikke skifter filteret, så skal filteret dreneres. Jeg gjorde dette på fruens FL2, og det kom faktisk ut en del vann da. Finnes kanskje tilsvarende prosedyre for D3? Om det kommer ut en masse vann, så kan jo dette evt understøtte teorien om kondens.

 

...når det er sagt, så kommer jo kondens ikke bare an på hvor mye en selv har på tanken, men også hvor mye bensinstasjonen har på tanken - og hvor store temperatursvingninger stasjonens tanker er utsatt for. I min tid på bensinstasjon, så var sjefen ganske så hard på det at stasjonens tanker skulle være fullest mulig i vinterhalvåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt med fulle tanker på både bensinstasjon og bil. Fikk tilbakemelding fra PS auto i dag, glødeplugger oppe og går, ihvertfall 4 av 6, så den bør starte. Kondens/ising er nok årsaken til startproblemene på vår bil. Filter blir drenert og Alron, ikke sikker på om jeg er så glad i det stoffet, men virker det så virker det, blir fyllt på tanken. Så er det bare å håpe og tro at dette vil løse problemet.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine ting.

 

Du får gi tilbakemelding på om dette løste problemet. Er jo alltid kjekt å få en konklusjon på ting.

 

...og nå som bilene har blitt så avanserte, så har det blitt med biler som med alle IT-ting. Når det oppstår noe feil, så kobles det umiddelbart til det eneste unormale i hendelsesforløpet man vet om - også feilsøker man seg blind i den retningen. Så viser det seg at det bare var en tilfeldighet, og at det var noe helt annet som var årsaken... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt med fulle tanker på både bensinstasjon og bil. Fikk tilbakemelding fra PS auto i dag, glødeplugger oppe og går, ihvertfall 4 av 6, så den bør starte. Kondens/ising er nok årsaken til startproblemene på vår bil. Filter blir drenert og Alron, ikke sikker på om jeg er så glad i det stoffet, men virker det så virker det, blir fyllt på tanken. Så er det bare å håpe og tro at dette vil løse problemet.

:)

Jeg har kjørt med 2 defekte glødeplugger et år pluss nå, og bilen sliter skikkelig med å starte når det bikker under 5 minus. Så 2 defekte glødeplugger er mer enn nok for at bilen skal slite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt med 2 defekte glødeplugger et år pluss nå, og bilen sliter skikkelig med å starte når det bikker under 5 minus. Så 2 defekte glødeplugger er mer enn nok for at bilen skal slite!

Jeg tror våre 2 glødeplugger har vært dårlig lenge, men er selfølgelig ikke sikker, og den startet "raklegreit" ned til minus 17 før kondensspetakkel begynte.

Har god erfaring med å bruke litt bedre diesel, Shell nitro diesel, i kulda. Kanskje det er placebo, men det virker som den starter litt lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du hatt to defekte plugger, så skulle du slitt skikkelig med å starte i -17! Må hvertfall kjøres tøft på starter og flere ganger også.

 

Skal bytte mine plugger snart, så får vi se. Men er rimelig sikker at det gjør susen :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...