kimwiig Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 De siste dagene har det vært - 6-10 grader og da har det hvert vanskelig å få strt på FL2 en. Den har da stått å kværnet i gode 30-40 sek før den har startet. I dag derimot brukte den ekstra lang tid og jeg måtte prøve flere ganger før batteriet til slutt var flatt. Satt på en batterilader og fikk ladet opp så den tok i mot ca 0,5-1 amp og testet igjen, men det gikk tomt igjen før jeg fikk start. Er det kun dårlig batteri( som sikkert ikke er byttet på mange år) eller er det andre ting som kan være skrantende? Har foresten nettopp hatt service med oljeskift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 6. januar 2016 Del Skrevet 6. januar 2016 Regner med at du bør bytte glødeplugger. Bilen skal normalt sett ikke trenge mange forsøk på å starte. Nå vet jeg ikke hvor mange ganger du forsøkte å starte før batteriet takket for seg, men om batteriet er gammelt, så skader det nok ikke å bytte. Nytt batteri til FL2 koster under tusenlappen hos Biltema om du har dette i nærheten. Hadde samme symptomer på fruens FL2 i fjor. Byttet først batteri, da dette ga seg etter et par startforsøk, og da ble det mulig å få start på den, men det tok laaang tid, så da ble det konkludert med at glødepluggene var modne for utskiftning også. Ville vel ikke forundre meg om det er det samme med din bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimwiig Skrevet 6. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2016 Takk for tips. Da blir det nytt batteri og nye glødeplugger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Med to fungerende glødeplugger var det slitsomt å få start. I minus 15 grader. Med startbooster gikk det såvidt. Best fungerte det med motorvarmer i 30 min. Startproblemene kom ikke før kuldegradene kom. Kan jeg ha kjørt med en eller to defekte glødeplugger i sommer? Fire timers arbeide og fire nye glødeplugger. Også nytt dieselfilter. Endret 25. januar 2016 av Velocette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Ikke kjøp batteri på biltema, det er som å pisse i motvind, som oftest blir du våt på fotan. Biltema batterien skårer dålig på tester.Legger du på 500-800kr får du kvalitets batteri. Hvor lang har bilen gått?Venter du til glødinga er over før du starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hvilke tester gir biltemabatterier dårlig skår? Hvilke tester gir biltemabatterier dårlig skår? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 I Hvor lang har bilen gått? Venter du til glødinga er over før du starter ? Bilen har gått 119000km. Ventetid er automatisk på min. Normalt går det 2 sekunder til starteren drar rundt. Kan ikke se at den kan overstyres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Bilen har gått 119000km. Ventetid er automatisk på min. Normalt går det 2 sekunder til starteren drar rundt. Kan ikke se at den kan overstyres. Må du ikke holde inne bremsen for å starte bilen? Hvilke tester gir biltemabatterier dårlig skår? Hvilke tester gir biltemabatterier dårlig skår? Alle tester. her blant annet: https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/ Flere i kretsen rundt meg som også ikke har positive erfaringer, Bedre å legge på 500-800kr for kvalitet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Biltema har jo så mange batterityper. Gelebatterier ser ikke ut til å ha vært testet. Banner vant testen. Har selv hatt Banner. Dyre batterier, men imponerende kapasitet og stor holdbarhet. De har 4 poler slik at de er perfekte for de som bruker vinsj etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velocette Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Ja! må holde inne bremsepedalen under start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Ja! må holde inne bremsepedalen under start. Regner med du trykker først tenninga på, venter til Check har slukket også trør du pedalen og starter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Høres ut som min var før jeg fikk byttet glødeplugger. Det skjedde når "den ville gløde" på vinteren 14/15. Da ble det byttet batteri (ble noe bedre, men ikke god) og i løpet av sommeren ble det byttet glødeplugger og jeg har hatt en "ny" bil i vinter. Det har vært ned i -20 her i vinter... FYI ble det byttet til et "biltemabatteri" her, uten at jeg kan si at det er verre enn noe annet så var det først og fremst pluggbyttet som gjorde utslag for vinterstarten. Når det er skikkelig kaldt så slår jeg på tenningen uten clutch. Da ser jeg at "glødesymbolet" lyser en stund for så å slukke. Jeg starter deretter som normalt. Jeg har vel og merke manuell kasse i den grad det skulle ha betydning. Når det er mindre kaldt lar jeg bilen styre glødingen selv. Dvs - vanlig start. Det eneste som er forskjell fra en "varmstart" er da at jeg ser "glødesymbolet" en stund og bilen selv forsinker starten litt. Dette tar kortere tid enn prosedyren som "inviterer til gløding". En annen ting er jo å sjekke at du har fått de SW-oppdateringer som finnes. Mener å ha lest at opprinnelig SW hadde for kort gløding for "skikkelig minus". Endret 27. januar 2016 av yarnslayer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
roy@pumpa.no Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Støtter forslaget med nye glødeplugger. 1,2 og 4 er "enkle" å skifte den tredje er langt fra enkel. Du må nok beregne 2-4 timer når du skal gjøre dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.