Gå til innhold

Ekstralys L322 2006


Boogie

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har montert ekstralys på disse bilene?

Kunne tenkt meg å montere noen ekstralys i fronten nå vinterstid og lurer litt på hvor jeg kan hente styrestrøm til relé. Har ikke lyst til å kødde til noe med elektronikken ?

Trenger ikke å ha separat bryter på lysene, bare slik at de kommer på med langlysene.

 

Takker for hjelpen :)

 

- Audun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrestrøm relè, henter man enklest fra plugg/ ledning inn på hovedlykta. Det har eg gjort på min D3.

Kjenner ikke L322 i detalj, men særlig forskjell fra D3, og andre biler er det nok ikke.

 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilene har jo xenon på nær- og fjernlys orginalt og så er det jo halogen i de andre fjernlysene.

Jeg har montert xenon lamper på 75W i de integrerte fjernlysene og det ble ett fantastisk godt lys da.

 

Er jo penest disse bilene uten ekstralys påmontert fangeren, syns nå jeg da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjetil,

 

Har du lagt opp ett rele for å gi strøm til disse 75W pærene eller mater du de direkte med original ledningene som kommer til fjernlyset?

 

Får du noen feilmelding på lyspærer?

 

Blir det ikke for varmt til reflektorene med 75W?

 

Mvh

John Magnus

 

HID type ja, fikk de som betaling for en jobb jeg gjorde så jeg vet ikke hvilken produsent.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et HID 55w sett liggende som skal inn i h7 lyktene en gang. Kosta 200-300 kr, minst.

 

Kan du dele info om merke og hvor du kjøpte disse?

 

Jeg har forstått at dersom en bytter halogen H7 fjernlyspærene med HID xenon, vil en ikke lenger kunne "blinke" med fjernlysene (varsle møtende trafikk etc) fordi det tar tid å "fyre" HID xenon lampene opp. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinking med fjernlys kan bli en utfordring. Det vil nok variere med type Xenon innsats og helt sikker etter temperatur. Er først pærene varme starter de fort. Det er mens pærene er kalde det eventuelt er et problem.

 

Hva med å prøve LED. Det finnes diverse LED pærer for H7. Da tenker jeg ikke på de som brukes for kjørelys i tåkelykter o.l. De er dog like ulovlige som Xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo de orginale xenon lysene både nær- og fjernlys, de andre er faktisk ekstralys. Det er faktisk lov til å montere xenon i ekstralys, da det kun er nærlys som det skal være nivåregulering på.

 

Så det er helt greit å bruke lyshorn da de orginale xenonlysene tar seg av det og da gjør det ingenting at de ekstra bruker litt tid for å starte opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten video snutt av hvor kjapt xenon pærene tenner på min D3, etter ombygging til 55w

Lyktene midt i grillen er Rigid LED.

Synes de tenner ganske kjapt, og går fint å bruke som lyshorn.

Første gangen, er selvfølgelig med kalde lamper.....

 

https://youtu.be/Ry1vhoIrJUA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Plukker denne opp igjen da jeg ikke fikk montert sist vinter :(

 

Når dere skriver at jeg kan hente styrestrøm ved plugg/ledning ved lykten betyr det da at jeg klipper ledningen og kobler sammen igjen eller er det en mer skånsom måte å gjøre det på?

#reddforågjørefeil ;)

 

Audun

 

Edit: God jul :)

Endret av Boogie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei. Aldri, aldri bruk slike strømtyver. De reduserer tverrsnittet på kabelen (som regel) og isolasjonen blir brutt slik at det kan trekke inn vann. Ikke er koblingen mekanisk stabil heller slik at det kan bli kontaktproblemer over tid.

Nei, det har jeg og lest meg frem til ;) Er visst ikke noe å satse på.

Hvordan ville du gjort det Tore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...