Gå til innhold

Skifte av aksling mellom gir og transferkasse, Kanskje nyttig info for


kimhas

Anbefalte innlegg

På Defendere med Ford motor er det et girkasse hus/adapter som sitter mellom girkassen og LT230 fordelingskassen og inni der er det en aksling som overfører kraften fra girkassen til fordelingskassen.

Problemet med denne er at det ikke har blitt brukt noen form for fett under monteringen så splinsene slites istykker.

 

Det har vel vert noen tilfeller her inne fra før hvor denne akslingen har røket og da kommer man ingen vei.

Jeg har også lest om problemet på engelske sider. Tenkte derfor at det var lurt å ta ned kasse for å få smurt denne akslingen. Så jeg gjorde det i romjulen. Det viste seg at de omtalte splinsene var omtrent slitt bort, var knusk tørt der det skulle vært fett og kom bare en sky av ruststøv når jeg nappet ut akslingen.

Jeg var heldig og fikk tak i nye deler i romjulen og fikk det sammen igjen.

 

Delene som må skiftes er LR030054, høyre i bildet og TUD500020 , venstre i bildet.

 

DSC03547.JPG

 

Det er en grei jobb men det hjelper veldig å ha en løftebukk eller mulighet til å stå under bilen å jobbe.

 

DSC03536m.jpg

 

DSC03550.JPG

 

På bildet over ser man koppen som sitter på girkassen. Den satt ganske godt. Jeg kom til med en passende avdrager. Den nye varmet jeg opp før montering.

 

Jeg vet ikke om problemet gjelder alle årganger av Defender Puma men det kan nesten virke sånn. Min er en sen 2011mod.

Vis man velger å ta ned transfer kassen for sjekk / smøring er det lurt å kjøpe inn deler på forhånd,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er ikke sikkert du får så mye forvarsel. Når de er såpass slitt som min var så er det også litt slakk men det er litt slakk ellers i drivlinjen på disse bilene også så det er ikke sikkert man merker noe før den stopper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heldigvis BARE framdriften som rammes.

 

MEN , det skjer jo som oftest når man minst forventer det.

 

Og så lenge det ikke er noen annen tilgang på smøring , enn det "ormjokket" som smøres på splines`n , så er nok 100.000 km intervallen for demontering av fordeler-kassa. Og opp-smøring,men kanskje helst bytte av aksling ++ ( små splines , stor belastning)

 

Det er nå min strategi ,når jeg når den km-stand :) Nå nyter jeg bare av ny hovedgearkasse og ny aksling ++ :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er gått 152 000 km. Hva kostnaden blir å gjøre dette i tilfelle noe er slitt eller kostnaden om det faktisk skjer; that's the question. Det er sikkert noen som mener at det garantert vil skje, men slike tankespill - ja det blir tankespill. Time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også rep en slik og undret meg litt på hvorfor akselen var oppdelt i to deler.

Hvorfor smøre noe som ikke går rundt ?

Se på konstruksjonen...ikke umulig at dette er en kobling som skal ta støyten for å spare ut og inngående aksler.

Se på hylsens inngående splains, den er vel ikke slitt på din heller.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at det ikke blir noe mer som må skiftes vis den ryker helt.

Neverluren, vis den har gått så langt er jeg nesten helt sikker på at den må ha blitt smurt under montering.

Splinesene invendig i koppen er omtrent like mye slitt som de på akslingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er produsert i slutten av 2012,og der var påføring av "ormjokk" helt fraværende. Som "kimhas" skriver : der var knusk tørt !!

 

Og splines var 85% utslitt .

 

Jeg med flere var på fabrikken i september,og der fikk vi opplyst om at det var oppslag / info. på produksjonslinja ved monteringstasjonen hvor motor , gear og ford.gearkasse ble satt sammen.

 

Bøtta med "smørning" og nevnte aksling , lå i sammen . Nå skulle det smøres , og det var eget punkt på monteringslista. Som skulle krysses som utført !

 

Tror dette med "ikke smørt" bare gjelder en liten serie under produksjon. Det var nok mest at ingen gidda å hente ny grease-bøtte , når den gml. blei tom :D

 

Men så kom reklamasjonene <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så også på det kittet. Det er sikkert en god løsning.

Men sånn som jeg ser det er problemet at det ikke har blitt brukt fett på fabrikken, ikke at fettet har forsvunnet underveis. Det er tilogmed en gummi tetning som hjelper til å holde smøringen på plass.

Jeg fikk tak i de originale delene til dagen etter og det hadde veldig mye å si når alt var demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men dette kittet sikrer smøring over tid slik at man ikke trenger å åpne igjen. Synes å huske at det var en tråd her inn om noen som har fått montert dette i Norge og prisen lå på 10-12 000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei!

Er det mulig å bruke noen form for spray fett gjennom hull i siden på gearkassen?

Så ut som om det var en plugg på siden av kassen som kunne skrus ut.

Har svært lite slakk i drivlinjen men det er jo lett å spraye noe inn hvis det kan hjelpe på fremtidige problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...