kimhas Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 På Defendere med Ford motor er det et girkasse hus/adapter som sitter mellom girkassen og LT230 fordelingskassen og inni der er det en aksling som overfører kraften fra girkassen til fordelingskassen. Problemet med denne er at det ikke har blitt brukt noen form for fett under monteringen så splinsene slites istykker. Det har vel vert noen tilfeller her inne fra før hvor denne akslingen har røket og da kommer man ingen vei. Jeg har også lest om problemet på engelske sider. Tenkte derfor at det var lurt å ta ned kasse for å få smurt denne akslingen. Så jeg gjorde det i romjulen. Det viste seg at de omtalte splinsene var omtrent slitt bort, var knusk tørt der det skulle vært fett og kom bare en sky av ruststøv når jeg nappet ut akslingen. Jeg var heldig og fikk tak i nye deler i romjulen og fikk det sammen igjen. Delene som må skiftes er LR030054, høyre i bildet og TUD500020 , venstre i bildet. Det er en grei jobb men det hjelper veldig å ha en løftebukk eller mulighet til å stå under bilen å jobbe. På bildet over ser man koppen som sitter på girkassen. Den satt ganske godt. Jeg kom til med en passende avdrager. Den nye varmet jeg opp før montering. Jeg vet ikke om problemet gjelder alle årganger av Defender Puma men det kan nesten virke sånn. Min er en sen 2011mod. Vis man velger å ta ned transfer kassen for sjekk / smøring er det lurt å kjøpe inn deler på forhånd, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darcy Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Hva er symptomene på at denne bør byttes?Har en 2009 selv og man får jo alltid nerver når man ser slike oppdateringer??Uansett,flott at du dokumenterer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Hei, det er ikke sikkert du får så mye forvarsel. Når de er såpass slitt som min var så er det også litt slakk men det er litt slakk ellers i drivlinjen på disse bilene også så det er ikke sikkert man merker noe før den stopper Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Det der så ikke bra ut - da er det vel bare å bestille verkstedtime for min bil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 HVIS man kjører til dette plutselig ryker; er det da annet som tar skade eller er det "bare" framdrift som rammes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Det er heldigvis BARE framdriften som rammes. MEN , det skjer jo som oftest når man minst forventer det. Og så lenge det ikke er noen annen tilgang på smøring , enn det "ormjokket" som smøres på splines`n , så er nok 100.000 km intervallen for demontering av fordeler-kassa. Og opp-smøring,men kanskje helst bytte av aksling ++ ( små splines , stor belastning) Det er nå min strategi ,når jeg når den km-stand Nå nyter jeg bare av ny hovedgearkasse og ny aksling ++ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Min er gått 152 000 km. Hva kostnaden blir å gjøre dette i tilfelle noe er slitt eller kostnaden om det faktisk skjer; that's the question. Det er sikkert noen som mener at det garantert vil skje, men slike tankespill - ja det blir tankespill. Time will show. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
clausen Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Har også rep en slik og undret meg litt på hvorfor akselen var oppdelt i to deler. Hvorfor smøre noe som ikke går rundt ? Se på konstruksjonen...ikke umulig at dette er en kobling som skal ta støyten for å spare ut og inngående aksler. Se på hylsens inngående splains, den er vel ikke slitt på din heller..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Det er riktig at det ikke blir noe mer som må skiftes vis den ryker helt. Neverluren, vis den har gått så langt er jeg nesten helt sikker på at den må ha blitt smurt under montering. Splinesene invendig i koppen er omtrent like mye slitt som de på akslingen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Min er produsert i slutten av 2012,og der var påføring av "ormjokk" helt fraværende. Som "kimhas" skriver : der var knusk tørt !! Og splines var 85% utslitt . Jeg med flere var på fabrikken i september,og der fikk vi opplyst om at det var oppslag / info. på produksjonslinja ved monteringstasjonen hvor motor , gear og ford.gearkasse ble satt sammen. Bøtta med "smørning" og nevnte aksling , lå i sammen . Nå skulle det smøres , og det var eget punkt på monteringslista. Som skulle krysses som utført ! Tror dette med "ikke smørt" bare gjelder en liten serie under produksjon. Det var nok mest at ingen gidda å hente ny grease-bøtte , når den gml. blei tom Men så kom reklamasjonene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 (endret) Ashcroft har laget en mod som sørger for nødvendig smøring - http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/mt82-6-speed-rebuild-parts.html Endret 4. januar 2016 av Sven Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Ja, jeg så også på det kittet. Det er sikkert en god løsning. Men sånn som jeg ser det er problemet at det ikke har blitt brukt fett på fabrikken, ikke at fettet har forsvunnet underveis. Det er tilogmed en gummi tetning som hjelper til å holde smøringen på plass. Jeg fikk tak i de originale delene til dagen etter og det hadde veldig mye å si når alt var demontert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Enig, men dette kittet sikrer smøring over tid slik at man ikke trenger å åpne igjen. Synes å huske at det var en tråd her inn om noen som har fått montert dette i Norge og prisen lå på 10-12 000 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fiftycal Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Vet du om en av Biltemas avdragere passer? Må kjøpe en til dette formålet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 De har helt sikkert en som passer. Jeg brukte en fra teng tools med tre armer. Vis du tar med den nye koppen til biltema kan du sikkert sjekke hvilke avdrager som passer best Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornebraten Skrevet 2. februar 2016 Del Skrevet 2. februar 2016 Jeg var hos ps på hamar for noen måneder med 2007 modellem min og betalte ca 12-13000 for jobben. Akselen min var ikke utslitt på 200000 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 3. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2016 Siden du har en av de første var de vel ikke tomme for smørefett enda.. ? Men du fikk den skiftet for å være sikker på å ikke få problemer siden eller en annen grunn? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornebraten Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Gjorde det for å sikre driftsikkerheten ja. Pendler til jobb 100 km. Om dagen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 3. februar 2016 Del Skrevet 3. februar 2016 Har kjøpt ashcroft kit og kommer til å montere på min nå girkasse skal inn igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
naverud Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Hei! Er det mulig å bruke noen form for spray fett gjennom hull i siden på gearkassen? Så ut som om det var en plugg på siden av kassen som kunne skrus ut. Har svært lite slakk i drivlinjen men det er jo lett å spraye noe inn hvis det kan hjelpe på fremtidige problemer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kimhas Skrevet 10. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2016 Nei. Du kommer ikke til å få smurt splinsene uten full demontering Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bjornebraten Skrevet 6. mars 2016 Del Skrevet 6. mars 2016 Var i kjelleren og sjekket de som ble skiftet på min bil og kan ikke finne noen slitasje på disse. Hvis noen trenger de kan de få delene for en rimelig penge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.