reitsma Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Har nå kjørt ca. 2,5 sesong og ca 6-7000 km med mine Continental piggdekk (19" felger). Framme er mer enn halvparten av piggene borte, bak minst 25%. Flere som opplever det samme? Kjører ikke spesialt 'aggressiv' i svingene, har normalt kjøremønster. Tror ikke jeg velger conti's igjen, noe anbefalninger ang. piggdekk hvor pigger 'sitter' litt lengre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg har kjørt litt GoodYear UG500 og mest Hakka 7. Aldri vært plaget med at piggene slipper. God innkjøring er om ikke alfa og romeo, så i allefall alfa og omega i forhold til piggenes evne til å være med til siste slutt.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg kjørte på Goodyear Ultragrip på forrige dekksett, fungerte bra og mistet nesten ikke én pigg. Nå har jeg piggfritt (Yokohama Geolander) og synes det fungerer like bra eller bedre, bortsett fra de dagene hvor det står om vinterføre i avisa - da er piggdekk fortsatt best. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reitsma Skrevet 3. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2016 Hva er oppskriften for innkjøring av piggdekk? Vil unngå å miste pigger ved neste sett. Går det ann å bytte bare framre piggdekk med nye dekk av annen merk å beholde Contis bak? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg kjører Hakka og mister ikke pigger, men som det sies er det lurt å "kjøre dem inn". Hullet er sylindrisk og nederst på piggen er det en liten krage som må få gnage seg inn i gummien, slik at piggene setter seg ordentlig i gummien. Cirka 10 mil har jeg lært, mens noen mener 5 - 6 mil er nok. Det betyr aldri over 80, ingen harde oppbremsinger eller aksellerasjoner og ikke høy fart i svinger disse milene. Pass også på å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myhre Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Jeg er inne i min 4 sesong med Continental med pigg på D2, og så vidt jeg kunne se i farten så var alle, eller i hvert fall så godt som alle, piggene fortsatt på plass når jeg la de på i høst. Nå skal det sies at jeg har krympet sesongen betraktelig i begge ender pga. helårsdekk, som har fungert overraskende godt på vinterføre, som sommerdekk. Likevel må jeg da i hvert fall ha passert 15 000 på dette settet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 3. januar 2016 Del Skrevet 3. januar 2016 Innkjøring av ny dekk gjøres sånn ca som beskrevet av Andreas ovenfor. Om ti mil er nok, skal jeg ikke si, men minst mulig spinning, bråbremsing etc får piggene til å sette seg godt i gummien. I forhold til det Andreas sier om "å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong" - regulerer seg selv da de fleste dekk er retningsbestemte. Pass på at pilen på dekket peker i kjøreretningen! Jeg mener det er uproblematisk å ha ulike dekkmerker foran og bak. Dekkdimensjonen må selvfølgelig være lik! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reitsma Skrevet 4. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2016 Da kjører jeg som en gammel kjerring første 10 mil ved neste sett... Fant noen Hakka's på nett for en overkommelig penge, da blir det nok de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 På nokian 8 dekka jeg kjøpte i fjor var det inkjøringsmerker lform av bjørneklør rundt piggene. Mens disse var synelige skulle man ta det pent. Kjørte vel kanskje 2-300 mil på de før de var nesten borte.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 4. januar 2016 Del Skrevet 4. januar 2016 Tror du bør ta en 4hjulskontroll Mistenker du har noe feil en plass. Dekk skal vare mere enn 6-700mil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rover Tommy Skrevet 5. januar 2016 Del Skrevet 5. januar 2016 Pigger fremme forsvinner veldig fort om en svinger hjulene mens bilen står i ro. En vrir da piggene ut av hjulene. Sliter veldig med dette på Mercedesen min da jeg ofte må luke parkere og snu på trange steder. Er jo noe å tenke på ihvertfall slik at en kan prøve å unngå det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reitsma Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 Takk for tipset... det kan godt hende det er tilfelle for meg. Trangt i garasje. Takk for tipset... det kan godt hende det er tilfelle for meg. Trangt i garasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Ha litt bevegelse på bilen når du vrir rattet, det bidrar mye til å beholde piggene. Underlaget har også en del å si. Råbetong ikke bra, glatt epoxygulv snilt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Jeg kjører Hakka og mister ikke pigger, men som det sies er det lurt å "kjøre dem inn". Hullet er sylindrisk og nederst på piggen er det en liten krage som må få gnage seg inn i gummien, slik at piggene setter seg ordentlig i gummien. Cirka 10 mil har jeg lært, mens noen mener 5 - 6 mil er nok. Det betyr aldri over 80, ingen harde oppbremsinger eller aksellerasjoner og ikke høy fart i svinger disse milene. Pass også på å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong. Jeg fikk beskjed om og kjøre rolig de første hundre milene da jeg kjøpte hakka8 for ett år siden. På Nokiantyres står det: "Skal dekkene kjøres inn?Etter monteringen anbefales det en innkjøring på ca. 500 km. Unngå derfor kraftig akselerasjon, bremsing og kurvekjøring i begynnelsen. I innkjøringstiden tørker dekkoljen som er brukt mellom dekket og felgen ved monteringen, og ved bruk sitter dekket godt i forhold til felgen. For piggdekk sikrer en rolig innkjøring både at piggene fester seg til dekkene og at piggenes utstikk blir jevne" https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Hadde Nokian Hakka5 i tre vintre selv (fulgte med bilen og var vel 1-2år). Alle pigger var fortsatt i på slutten ifjor, men noen var brukket. Kjøpte Michelin Lattitude Lxin2 pigg denne sesongen (fikk et knalltibud på 1350 per dekk, 255-60-18). Hadde en rolig innkjøring av disse, spesielt første 10 milene. Foreløpig vært veldig fornøyd med disse på mye variert glatt føre i vinter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Hadde Nokian Hakka5 i tre vintre selv (fulgte med bilen og var vel 1-2år). Alle pigger var fortsatt i på slutten ifjor, men noen var brukket. Kjøpte Michelin Lattitude Lxin2 pigg denne sesongen (fikk et knalltibud på 1350 per dekk, 255-60-18). Hadde en rolig innkjøring av disse, spesielt første 10 milene. Foreløpig vært veldig fornøyd med disse på mye variert glatt føre i vinter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reitsma Skrevet 5. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 5. februar 2016 Hvor fikk du bestilt? Har 19 tommers felger selv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Kjøpte disse på Byttdekk.com og fikk levert og lagt om av et dekkverksted på nedre Klyve. Var nok et veldig begrensa tilbud.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.