Gå til innhold

valg av piggdekk for D3


Anbefalte innlegg

Har nå kjørt ca. 2,5 sesong og ca 6-7000 km med mine Continental piggdekk (19" felger).

 

Framme er mer enn halvparten av piggene borte, bak minst 25%.

 

Flere som opplever det samme? Kjører ikke spesialt 'aggressiv' i svingene, har normalt kjøremønster.

 

Tror ikke jeg velger conti's igjen, noe anbefalninger ang. piggdekk hvor pigger 'sitter' litt lengre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt litt GoodYear UG500 og mest Hakka 7. Aldri vært plaget med at piggene slipper. God innkjøring er om ikke alfa og romeo, så i allefall alfa og omega i forhold til piggenes evne til å være med til siste slutt.... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte på Goodyear Ultragrip på forrige dekksett, fungerte bra og mistet nesten ikke én pigg. Nå har jeg piggfritt (Yokohama Geolander) og synes det fungerer like bra eller bedre, bortsett fra de dagene hvor det står om vinterføre i avisa - da er piggdekk fortsatt best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Hakka og mister ikke pigger, men som det sies er det lurt å "kjøre dem inn". Hullet er sylindrisk og nederst på piggen er det en liten krage som må få gnage seg inn i gummien, slik at piggene setter seg ordentlig i gummien. Cirka 10 mil har jeg lært, mens noen mener 5 - 6 mil er nok. Det betyr aldri over 80, ingen harde oppbremsinger eller aksellerasjoner og ikke høy fart i svinger disse milene. Pass også på å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er inne i min 4 sesong med Continental med pigg på D2, og så vidt jeg kunne se i farten så var alle, eller i hvert fall så godt som alle, piggene fortsatt på plass når jeg la de på i høst. Nå skal det sies at jeg har krympet sesongen betraktelig i begge ender pga. helårsdekk, som har fungert overraskende godt på vinterføre, som sommerdekk. Likevel må jeg da i hvert fall ha passert 15 000 på dette settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innkjøring av ny dekk gjøres sånn ca som beskrevet av Andreas ovenfor. Om ti mil er nok, skal jeg ikke si, men minst mulig spinning, bråbremsing etc får piggene til å sette seg godt i gummien. I forhold til det Andreas sier om "å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong" - regulerer seg selv da de fleste dekk er retningsbestemte. Pass på at pilen på dekket peker i kjøreretningen!

 

Jeg mener det er uproblematisk å ha ulike dekkmerker foran og bak. Dekkdimensjonen må selvfølgelig være lik! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nokian 8 dekka jeg kjøpte i fjor var det inkjøringsmerker lform av bjørneklør rundt piggene. Mens disse var synelige skulle man ta det pent. Kjørte vel kanskje 2-300 mil på de før de var nesten borte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pigger fremme forsvinner veldig fort om en svinger hjulene mens bilen står i ro. En vrir da piggene ut av hjulene.

Sliter veldig med dette på Mercedesen min da jeg ofte må luke parkere og snu på trange steder.

Er jo noe å tenke på ihvertfall slik at en kan prøve å unngå det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Hakka og mister ikke pigger, men som det sies er det lurt å "kjøre dem inn". Hullet er sylindrisk og nederst på piggen er det en liten krage som må få gnage seg inn i gummien, slik at piggene setter seg ordentlig i gummien. Cirka 10 mil har jeg lært, mens noen mener 5 - 6 mil er nok. Det betyr aldri over 80, ingen harde oppbremsinger eller aksellerasjoner og ikke høy fart i svinger disse milene. Pass også på å ha hjulene på samme side av bilen neste sesong.

 

 

Jeg fikk beskjed om og kjøre rolig de første hundre milene da jeg kjøpte hakka8 for ett år siden. På Nokiantyres står det:

 

 

"Skal dekkene kjøres inn?

Etter monteringen anbefales det en innkjøring på ca. 500 km. Unngå derfor kraftig akselerasjon, bremsing og kurvekjøring i begynnelsen. I innkjøringstiden tørker dekkoljen som er brukt mellom dekket og felgen ved monteringen, og ved bruk sitter dekket godt i forhold til felgen. For piggdekk sikrer en rolig innkjøring både at piggene fester seg til dekkene og at piggenes utstikk blir jevne"

https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/spor-om-dekk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde Nokian Hakka5 i tre vintre selv (fulgte med bilen og var vel 1-2år). Alle pigger var fortsatt i på slutten ifjor, men noen var brukket.

 

Kjøpte Michelin Lattitude Lxin2 pigg denne sesongen (fikk et knalltibud på 1350 per dekk, 255-60-18). Hadde en rolig innkjøring av disse, spesielt første 10 milene. Foreløpig vært veldig fornøyd med disse på mye variert glatt føre i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Nokian Hakka5 i tre vintre selv (fulgte med bilen og var vel 1-2år). Alle pigger var fortsatt i på slutten ifjor, men noen var brukket.

 

Kjøpte Michelin Lattitude Lxin2 pigg denne sesongen (fikk et knalltibud på 1350 per dekk, 255-60-18). Hadde en rolig innkjøring av disse, spesielt første 10 milene. Foreløpig vært veldig fornøyd med disse på mye variert glatt føre i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...