Gå til innhold

D4 - batterilader


Waller82

Anbefalte innlegg

På 26.11.2021 den 22.01, lafterolf skrev:

Poenget med å sette minus til jording et godt stykke fra batteriet trodde jeg var for å unngå eksplosjon fra knallgassen fra batteriet.

 

Kan i mitt stille sinn ikke fatte at det kan ha noen annen forklaring.

 

Ser ikke helt den heller... Det kan jo bare bli gnister når det punktet kobles til/fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser det ut under panseret hjå meg:

 

image.png

 

Fant ein artikkel på nett der det ser ganske likt ut Battery, BMS & charging – Discovery 3 / 4 – ExpeditionParts / DiscoveryParts (expedition-parts.de)

Der har han kopla til noko til festa ein ser nederst på bilete mitt. Er dette jordingspunkt?

Vil det fungere å kople den negative på denne INDICATOR EYELET M8 CTEK Consumer mot denne så kan den vera kopla til på meir permanent basis.

 

Beklager at eg er litt grønn på dette :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, @le said:

Ville jeg ikke gjort, da må du over pakningen. Skal prøve å ta bilde av hva jeg har gjort. 

@le, kan tre den inn i hullet der mellom, eller like foran, då kjem ein inn til batteriet uten å gå over pakningen?

Tar gjerne mot bilete av di løysing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Jeg glemmer fort. Jeg har koblet pluss og minus rett på batteriet :rolleyes:

 

Men tok et bilde av et glimrende jordingspunkt på en D3. Rett ned bak høyre (i kjøreretningen) frontlykt. De to lakkerte mutterne er jordingspunkt:

20211130_200825.jpg

9 minutter siden, DSQN5 skrev:

Er det ikkje akkurat det dei anbefaler at ein ikkje gjer på grunn av BMS'en?

Kan fremdeles ikke skjønne hvorfor. Batteriet er vel koblet rett til jord? Eller er det ikke det? Går det via en boks på D4? 

5 minutter siden, @le skrev:

Kan fremdeles ikke skjønne hvorfor. Batteriet er vel koblet rett til jord? Eller er det ikke det? Går det via en boks på D4? 

Hu hei, nå skjønner jeg (det rimte). Det ER en stor sort klump på minus-siden.

Screenshot_20211130-211018_Chrome.jpg

 

Du får koble til et jordingspunkt da.... Eller via tilhengerkontakten som tipset om i denne tråden:

https://www.disco3.co.uk/forum/topic172730.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, @le said:

Edit: Jeg glemmer fort. Jeg har koblet pluss og minus rett på batteriet :rolleyes:

 

Men tok et bilde av et glimrende jordingspunkt på en D3. Rett ned bak høyre (i kjøreretningen) frontlykt. De to lakkerte mutterne er jordingspunkt:

20211130_200825.jpg

Kan fremdeles ikke skjønne hvorfor. Batteriet er vel koblet rett til jord? Eller er det ikke det? Går det via en boks på D4? 

Er vel noko med at elektronikken ikkje får med seg at det blir lada, men eg er ingen ekspert her. Står om det her.

https://www.expedition-parts.de/en/batterieprobleme-beim-discovery/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er slik eg endte opp med å løyse det. Har testa med CTEK MXS10 og det ser ut til at det fungerte å lade over natta. Hurtigkoplinga ligg fast motert med eylets. Måtte modde litt på plasten på eyletsene for å få dei til å passe under skruene.

 

 

 

 

20211210_073754.jpg

Endret av DSQN5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...