Gå til innhold

D3: Største dekkdimensjon på original 19" felg


Geir K.H.

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Hva er største dekkdimensjon som går på 19" original felg uten at det subber i chassi / karroseri?

Har lyst på noe som ser litt mindre puslete ut, men ønsker i utgangspunktet ikke å bytte felger.

Har GG AT2 idag, og ønsker å gå for et lignende dekk, muligens Cooper Zeon LTZ som jeg ser mange skryter av her inne.

 

Kom gjerne med bilder av biler D3 og original felg med større dekkdim hvis dere har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med vinterdekk som jeg skal ha på bilen min, 275/55-19 Nokian Hakka R2 SUV

 

Mener på det er vanskelig å finne overdim sommer AT dekk til 19" felger.

 

Men om noen finner noe så del det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en del mer å velge i om du bytter til 18". Disse er til salgs på Finn.no jevnlig. Jeg satte på BFG AT 265/65-18, det er rett over 5%, subber litt på fullt rattutslag men har ikke modifisert noe. image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med vinterdekk som jeg skal ha på bilen min, 275/55-19 Nokian Hakka R2 SUV

 

Mener på det er vanskelig å finne overdim sommer AT dekk til 19" felger.

 

Men om noen finner noe så del det :)

275/55 er 2,13 cm høyere enn 255/55 og ligger innenfor femprosenten.... 265/65R18 er 3,95 cm høyere og avviker med 5,3% mht rulleomkrets. ?

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sett med vinterdekk som jeg skal ha på bilen min, 275/55-19 Nokian Hakka R2 SUV

 

 

Hvordan funker det med så brede dekk på vintern? Sporer det ikke mye? Kjører selv med Hakka 5 - 245/70/17 og synes de er utrolig gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan funker det med så brede dekk på vintern? Sporer det ikke mye? Kjører selv med Hakka 5 - 245/70/17 og synes de er utrolig gode.

Ja det kan du godt si. Sannheten er at Nokian sine vinterdekk er noe rart med dimensjonene på. Feks. 275/65-18 er like bredt som 255/55-19.. 275/55-19 er en cm bredere en 275/65-18...... forstå det den som vil...

 

 

Men om det sporer? Nei hvorfor skulle det spore når 285/50-20 på sommerdekkene ikkje sporer, så det skal nok gå helt fint.

 

Å for litt mer forvirrig. Nokian 275/55-19 er nesten 5cm smalere en Cooper 285/55-20...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slitebanens bredde som er oppgitt men seksjonsbredden. Dekkets maksimale bredde målt på sideveggen ved en gitt felgbredde.

 

standard_bildekk3.gif

 

Dekk med høy profil (høy sidevegg) vil derfor ha smalere slitebane enn dekk med lav profil. I tillegg varierer kurvingen på sideveggen. Noen har rettere sidevegg enn andre hvilket også påvirker slitebanens bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slitebanens bredde som er oppgitt men seksjonsbredden. Dekkets maksimale bredde målt på sideveggen ved en gitt felgbredde.

 

standard_bildekk3.gif

 

Dekk med høy profil (høy sidevegg) vil derfor ha smalere slitebane enn dekk med lav profil. I tillegg varierer kurvingen på sideveggen. Noen har rettere sidevegg enn andre hvilket også påvirker slitebanens bredde.

Sto noen om dette i lærebøkerne på VK1 Kjøretøy ja :) Men forsatt så er dimensjonene som skrevet over helt på tryne. Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...