Gå til innhold

Lufttørker mod Discovery 3 EAS


RolfM

Anbefalte innlegg

Hei tenkte å være litt føre var, har jo lest om problemene med lokkene på lufttørkeren til EAS på D3 og tenker det hadde vært greit å tatt en service på dette og da meget og mye annet har blitt tatt nå i senere tid, men kan virke som det er forskjellige tørkere ute å går eller har jeg feil? Noen som kjenner til dette?

 

Eks på et sett : http://www.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-3-DISCOVERY-4-AIR-COMPRESSOR-PUMP-REPAIR-DRYER-KIT-WITH-DRYER-COVER-/361202241250?hash=item541954cee2:g:gZAAAOSw9N1V1Oh5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg kan lese i lenken er det et fullt overhalingssett til kompressoren, inkludert lufttørkeren.

Bare lufttørkeren er denne https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=14972

Jeg byttet den uten å ta ut kompressoren. Sikkert noen her inne som har erfaring på om det er lett å overhalle hele kompressoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tenkte å være litt føre var, har jo lest om problemene med lokkene på lufttørkeren til EAS på D3 og tenker det hadde vært greit å tatt en service på dette og da meget og mye annet har blitt tatt nå i senere tid, men kan virke som det er forskjellige tørkere ute å går eller har jeg feil? Noen som kjenner til dette?

Eks på et sett : http://www.ebay.co.uk/itm/DISCOVERY-3-DISCOVERY-4-AIR-COMPRESSOR-PUMP-REPAIR-DRYER-KIT-WITH-DRYER-COVER-/361202241250?hash=item541954cee2:g:gZAAAOSw9N1V1Oh5

Det va no en stiv pris... jeg har aldri opplevd feil på lokket til en tørker enda å jeg har soom sagt holdt på med de bilene her å RRS siden de kom i 2004.

Etter det jeg kan lese i lenken er det et fullt overhalingssett til kompressoren, inkludert lufttørkeren.

Bare lufttørkeren er denne https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=14972

Jeg byttet den uten å ta ut kompressoren. Sikkert noen her inne som har erfaring på om det er lett å overhalle hele kompressoren.

Hvordan ser man forskjell på Hitachi og amk?

Ja dårlig link da den tar med kompressor overhaling sett, men det var jo bare til lufttørkeren jeg mente, og oppfatter som det er forskjellige eller er jeg på jorde?

Men har lest meg til at det kan bli et problem med de lokkene og innhold/lufttørkeren holder ikke evig og skal skiftes inn i mellom det er sikkert, husker ikke intervall på dette, men tenker oss i nord som opplever store temperatur forskjeller har hvertfall godt av å skifte de oftere en senest for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste blir å bytte ut silica gel`n i tørkeren.

Gjordet det selv, men endte med å bytte til nye kompressor pga av andre ting.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det uten å ta ut kompressoren? Må man løsne skrue, skru en omdreining og trekke den rett av?

 

Det sitter en låseskrue på siden bak på tørkeren, du må føle deg frem, men du ser den på dette bildet: https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=14972

trangt som f.., men det gikk med et lite verktøy fra Biltema (mener å huske det var stjerneskrue).

Koble fra slangen(e) som går inn på tørkeren (trykk inn ring og trekk ut slange, kan sitte godt), vri tørker en kvart (eller var det en halv) omdreining (husker ikke hvilken vei) og trekk tørkeren rett ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har jo da skiftet dette lokket og tørke remedie inni og det av filtrer og pakninger som var i settet, og det var på særdeles på høy tid skal det sies, dette som var kuler hadde gått i oppløsning og var blitt til endel pulver ( ikke bra, ikke bra, kan bare ikke skjønne at ikke dette kan være i service programmet på disse bilene med luft fjæring, hver 4 år burde det nok tas for å spare seg for mye plunder på luftfjæring generelt) og pakninger var ikke så gode som de skulle være ( spesielt den i bakre ende den gikk helt i oppløsning da jeg vridde om denne kvart runden) kan ikke tro den var så bra før jeg gjorde det heller.... og filtrene såg jo ikke tipp topp ut heller, men det er jo klart med det pulveret.

Og koblingene i lokket var også av særdeles dårlig tilstand.

Så ja jeg er veldig glad jeg endelig gjorde dette, har jo hatt kittet en stund men luftfjæringen har funket veldig bra (byttet fremste ventilblokk i vår/sommer eneste) men nå begynte bilen å sige og fikk av og til noen "merkelige" feilmeldinger, så tok da tak i problemet og skiftet bakre og midtre ventil blokk sammen med lufttørker servicen og nå funker alt 100 %

 

Så til dere som lurer, fremste ventil blokk er som regel den som går først og så kommer de andre 2 etter en stund, så om en ikke skifter alle 3 samtidig så er det greit å få de på hus samtidig.

Fremste ventilblokk henger festet på bakside av støtfanger på høyre side foran, under plast innerskjermen, grei å skifte

Midtre henger inni kassen til luftkompressor fremme i kassen, grei å skifte

Bakre henger inn mellom karosseriet og ramma i venstre hjulbue, et sant hekkans å skifte, hvertfall med mine hender

HUSK!

HOLD ORDEN PÅ SLANGENE

 

IMG_0232.JPGIMG_0233.JPG

 

Og her er den som gikk i oppløsning, den var ikke god å få av

IMG_0235.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan noen poste en link på hva dette egentlig dreier seg om? lufttørkerlufttørkeren??

 

Er ikke verre enn at luften som skal inn i fjæringssystemet passerer gjennom en beholder med tørkemiddel, ikke ulikt de posene med silica gel som ofte finnes i emballasjen til ymse produkter. Dette tørkemiddelet slutter å fungere etter en tid, og går i oppløsning. Da ender man opp med et fint hvitt pulver som kan komme ut i resten av systemet - og da har man det gående.

 

En liten instruksjonsvideo om hvordan man gjør en full overhaling av kompressoren. https://www.youtube.com/watch?v=zlr0bzLvG-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det var en som spurte hvordan man ser forskjell på AMK/ Mitsubishi/Hitatchi? Går de om hverandre?

Trenger ny kompressor (tror jeg) og tenkte på å bestille i UK på nettet. Noen gode tips?

 

Disco III 2005 tdv 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er forskjell på dem ja.

Amk trenger en programvare oppdatering for å fungere som den skal, selv om den fungerer uten.

Her ble det skvett ny hitachi. Den har tross alt levd lenge og levert som den skal.

Tørkeren var mye verre enn hva som vises her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...