Gå til innhold

Cruise Control HSE - igjen ....


Peete

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte min P38 virket ikke cruise contolen, og det gjør den fortsatt ikke, men jeg har forbannet meg på at jeg skal få orden på den. har lest høyt og lavt og vidt og brett om emnet på utallige av klodens LR forum. Foreløpig har jeg konstatert at følgende er i orden.

 

Vakumsystemet:

- Vakumpumpa går når den tvangskjøres, vakumklokka trekker seg sammen og drar i gasswire. Kan fint styre den ved å koble de ulike ledningene til den på ulike måter

- vakumklokka "slipper" vakumet når bremsepedalen trykkes inn.

 

Brytere:

Bryteren på dashbordet lyser når den trykkes inn

Bryterene på rattet virker. Sjekket kontakt/ikke kontakt på multipluggen i senter av rattet.

Begge bryterne ved bremsepedal virker

 

ECU/inverter:

Har åpnet disse, kan ikke se noe galt (uten at det nødvendigvis sier noe). Vurderer å bytte disse også, men det føles feil å kjøpe nye bare for å teste. De koster ikke allverden brukt, men allikevel... Noen som har erfaring med at disse ryker? Er det spesielle symptomer)

 

2015-12-04 19.57.31.jpg

2015-12-04 20.03.03.jpg

 

Multikontakt i dørene:

Siden disse ser ut til å kunne være årsak til alt som er galt her i verden (inkludert situasjonen i midtøsten) har jeg selvsagt gått over disse. Har renset og smurt dem, men ikke kappet og loddet (så glad er jeg ikke i å lodde på trange steder). Alle dørrelaterte funksjoner virker.

 

Fartsgiver: Aner ikke om CC ECU får signal, men diagnoseutstyret (Lynx) viser ihvertfall at bilens ECU får korrekt signal, så giveren (antar det er den samme) fungerer.

 

Hva annet bør jeg sjekke? Annet enn inverter og ECU er jeg tom for ideer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nei, fikk aldri orden på det. Kjørte gjennom hele testprosedyren slik den er beskrevet i manualen, og den bestod alle testene. Konklusjonen er da, i følge, prosedyren, at det er feil på CC ECU. Byttet denne med en brukt en som visstnok skulle være i orden, men cc virket like fullt ikke. Mistet da motivasjonen og gav opp. Klarer meg fint uten, selv om skulle gjerne hatt det i drift. Si i fra hvis du finner ut av det . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har byttet vakumslanger, CC ecu, sjekket signal ok, tvangskjørt pumpa, sjekket knappene på rattet og CC virker fremdeles ikke. Men i går slukket lyset på CC-knappen i dashbordet. tror vel mest på pæra...…. Men skal sjekke selve bryteren. Blir en smule oppgitt av å ikke få orden på det, men skal deg beskjed vis jeg finner en løsning.

Må da være noen på forumet her som har noen tips?

 

 

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 9/6/2018 at 5:57 PM, Peete said:

Overraskende lite løsninger både på dette og andre forum. Får litt inntrykk av at CC på P38 et RR-folkets kryptonitt. 

Litt gammel tråd, men det var aktuelt for meg :-) Jeg hadde nylig akkurat det samme;  Alle RAVE- tester ok, så feil pekte mot CruiseControl ECU.  Fant fix på nettet med litt google en kveld.  Det var ikke første søk,  litt krøkkete å finne.

Denne  ECU'en er brukt i VAG ( Audi A8);  og der er (var) det en fyr som fant dårlige loddinger. Jeg kopierte oppskriften jeg fant på nett.   Jeg har fixet to CC ECU'er på samme vis.

De dårlige loddingene er nesten umulig å se,  men med en god lupe er det mulig..

Fix:

1. Vask av lakken med Biltema Tynner.  (Ha tålemod,  dette er det som tar mest tid)  Alt må bort på printside

2. Bruk lupe og finn dårlige loddingene.  Man ser riss som en sirkel i loddingen.  Lodd disse på ny.

2b  Alternativt.. lodd en mengde , test,  repeter til det er OK...

3. Remonter i P38,  ta test-tur

 

Fant også en god youtube video (Anbefaler å slå av lyden)

 

20210513_172950.jpg

20210513_173725.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 14.5.2021 den 22.26, SSEE skrev:

Litt gammel tråd, men det var aktuelt for meg :-) Jeg hadde nylig akkurat det samme;  Alle RAVE- tester ok, så feil pekte mot CruiseControl ECU.  Fant fix på nettet med litt google en kveld.  Det var ikke første søk,  litt krøkkete å finne.

Denne  ECU'en er brukt i VAG ( Audi A8);  og der er (var) det en fyr som fant dårlige loddinger. Jeg kopierte oppskriften jeg fant på nett.   Jeg har fixet to CC ECU'er på samme vis.

De dårlige loddingene er nesten umulig å se,  men med en god lupe er det mulig..

Fix:

1. Vask av lakken med Biltema Tynner.  (Ha tålemod,  dette er det som tar mest tid)  Alt må bort på printside

2. Bruk lupe og finn dårlige loddingene.  Man ser riss som en sirkel i loddingen.  Lodd disse på ny.

2b  Alternativt.. lodd en mengde , test,  repeter til det er OK...

3. Remonter i P38,  ta test-tur

 

Fant også en god youtube video (Anbefaler å slå av lyden)

 

20210513_172950.jpg

20210513_173725.jpg

Fantastisk! Takk for deling, dette må prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...