Marius92 Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Åpen egr ventil(er)? Kan prøve å gjøre diagnose samtidig neste gang og se. Har byttet den ene ventilen og har den andre liggende så får vel kanksje bytte den også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Den ene ventilen på min hang i fjor vinter og da fikk jeg lignende symptomer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Nå som kulda har satt seg får vel mange testa kaldstarten på bilene sine om dagen! Jeg har gjort noen observasjoner siste ukene med forvarming med Webasto (BAS Remote). Som tidligere beskrevet starter bilen dårlig i kaldt vær hvis webastoen bare har kjørt mellom 15 og 25 min. Full tid er 30 min. Dette har skjedd ved temperaturer mellom -7 og -10C nå i det siste og etter ca 25 min forvarming. Ved oppstart har motoren "humpa" på rundt 500 rpm, og det er ingen respons hvis jeg gir gass. Rød batterilampe og oljelampa har da lyst. Den har stått slik opp mot ca 1 min den ene gangen. Batteriet er helt fint og jeg lader dette minst 1 gang i uka nå om vinteren! Plutselig tenner den fullt og går helt vanlig med fin motorlyd! Ved kaldstart uten forvarming i ned mot -10C starter den helt fint etter en gløding! Bilen er 11 år (195km) og har aldri bytta glødeplugger! I dag var det -15C og kaldeste til nå i vinter. Jeg fyrte webastoen på forhånd og lot den kjøre helt ut. Starta så bilen ca 5 min etter webastoen var slått av - Bilen startet helt fint! Samme i går da det var -11C. I kaldt vær kan det derfor virke som det er viktig at webastoen har kjørt en full syklus. God og sikker forklaring på hvorfor dette skjer er det vel ingen som har kunnet gi ennå, men den mest sannsynlige er vel at den får litt ulik info fra ulike sensorer om temperaturer og dermed blir det noe krøll med et eller annet i oppstarten (blandingsforhold, luft, diesel??). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 15. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2016 Ved oppstart har motoren "humpa" på rundt 500 rpm, og det er ingen respons hvis jeg gir gass. Rød batterilampe og oljelampa har da lyst. Den har stått slik opp mot ca 1 min den ene gangen Hørtes litt skummelt ut, men det er det kanskje ikke? Lyser ikke oljelampa kun så lenge det ikke er skikkelig oljetrykk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Dette er akkurat samme symptome som jeg har beskrevet ovenfor, jeg fikk også rød batterilampe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg har som nevnt tidligere 2 defekte glødeplugger og må jobbe bra for å få start nå. Sist i dag i 16 minusgrader. Når du drar starteren lenge, uten at motor starter, så får du før eller senere feil verdier, batteriet får kjørt seg, spenning faller osv osv. Det gir symptomer som nevnt over. Ikke noe farlig i dette, det er bare at elektronikken jobber litt iherdig med å få bilen på rett kjør:). Verste som kan skje, er at batteriet dør og du ikke får startet bilen. Anbefaler uansett å få byttet glødeplugger slik at kaldstart uten webasto skjer helt fint. Da mine glødeplugger funket, så gikk det helt greit å starte i -28 grader også. Men når to har sagt takk for seg, så må jeg jammen jobbe lenge i kulde som er ute nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Kaldstart uten webasto er helt greit! Dette skjer kun når webasto ikke har gått full tid og det er kaldere enn ca -7C. Kun en gang på tenningsnøkkelen og batterilampa lyser ALDRI ellers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 Man kan justere tiden på webastoen hvis man har Bas sin styring ihvertfall, og der mener jeg maks er 60 min. Jeg byttet glødeplugger i høst, og idag i minus 12 så startet den tvert, men går noe ruskete på tomgang det første halve minuttet. Tror dysene gir litt dårlig spredning når det er kaldt. I så tilfelle, kan man overhale dysene? Hvordan er dette kontra å kjøpe nye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 En diesel vil gå litt ruskete når det er så kaldt. Motoren trenger ettergløding, og rett før gløderne kobler inn vil den gå ruskete. Jeg ville ikke brukt penger på dyser om den går ruskete i svinkulda vi har nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lirern Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 ESPO - har du prøvd å trykke stopp på fjernkontrollen til webastoen før den har gått full tid og se om den fyrer fint da? Har opplevd det samme som deg med lavt turtall når jeg starter bilen (05mod) når webastoen går, starter fint når webastoen har gått ut tia.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 15. januar 2016 Del Skrevet 15. januar 2016 En diesel vil gå litt ruskete når det er så kaldt. Motoren trenger ettergløding, og rett før gløderne kobler inn vil den gå ruskete. Jeg ville ikke brukt penger på dyser om den går ruskete i svinkulda vi har nå. Ok. Tenkte kanskje det kunne være noe med de da den også bruker mye på mila nå. Siste måling var 1,66/mil, og webasto er ikke brukt veldig mye til forvarming. Ettergløding har man på glødepluggene vel? Ble fortalt at det er tre steg, forgløding, gløding under start og gløding etter start. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 16. januar 2016 Del Skrevet 16. januar 2016 Lirern- Jeg tror jeg har prøvd å stoppe Webastoen før oppstart, men ikke i vinter. Har vært inne på tanken om det har betydning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Grei start i -19C igår etter 30 min forvarming. Og samme idag ved -15C. Riktignok ikke veldig høy motortemp igår etter oppstart, så ved så kalde forhold kan nok 2x30 min være passende- hvis batteriet tåler det da! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hvor mye strøm trekker egentlig Webastoen under drift. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marius92 Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Hvor mye strøm trekker egentlig Webastoen under drift. Mener å huske at jeg lese av 12V/ 42W bak på webastoen. Ikke sikker på hvor mange amp. den drar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ehrnst Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Om den er på 42w, så skal det i teorien være 3.5amp. Under drift ser 11.9 volt, så det drar litt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Effekt delt på spenning. Så i teorien 3,5 Ampere. Da er spørsmålet mitt, hvor mye lader dynamo? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truls Vikin Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Økt forbruk sammen med ujevn gange kan vel også være EGR. Stor forskjell på forbruk hos meg etter bytte av den defekte EGR på venstre side. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Effekt delt på spenning. Så i teorien 3,5 Ampere. Da er spørsmålet mitt, hvor mye lader dynamo? Bare så kjapt ebay, og der ligger de på 140-150 amp.... Så hvis P= U x I blir det mellom 1680-1800 watt. Men den lader nok ike konstant med den styrken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Det trekkes jo en del strøm ellers i bilene våre også. Spesielt på denne tiden av året. Kupevifte med fullt pådrag, setevarme, varme i front og bakrute i tillegg til alt annet sørger vel for at det nesten ikke er igjen noe til lading. På min skal det nesten ikke bli vinter før den legger inn rutevarme automatisk. Prøver så godt jeg kan og huske og slå den av når det egentlig ikke trengs. Trekker visst veldig mye varmen i frontruta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Syner deg på alt og høyner med småkjøring, Magnus. Da har man den nærmest perfekte metoden for å drepe et batteri, hvis man ikke topplader med ekstern lader. Ikke glem å lade i kulda, folkens! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 19. januar 2016 Del Skrevet 19. januar 2016 Min varsler ved 12,5 amp.. Litt kresen spør du meg. Det er jo halvfullt batteri. Det kjøres mye webasto og ctek for tida. Laderen jeg hadde på 7 amp brukte laaang tid. Investerte i en ctek på 25 amp nylig. Da er det fort gjort og toppe batteriet. Har et enkelt voltmeter fast tilkoblet i det ene 12V uttaket så jeg kan observere batterispenning og ladespenning til enhver tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Noen som har fulgt med ladespenningen under kjøring? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Noen som har fulgt med ladespenningen under kjøring? Sjekket i dag, når eg va på veien. Vekslende mellom -3 til -8 i bergens området. Lå på rundt 15 volt da eg sjekket. Kan nevnes at eg har hatt mye småkjøring siste 3 ukene, uten å ha ladet batteriet utenom. Ladet over natten sist søndag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnuspagnus Skrevet 20. januar 2016 Del Skrevet 20. januar 2016 Sjekket i dag, når eg va på veien. Vekslende mellom -3 til -8 i bergens området. Lå på rundt 15 volt da eg sjekket. Kan nevnes at eg har hatt mye småkjøring siste 3 ukene, uten å ha ladet batteriet utenom. Ladet over natten sist søndag. God kveld John André! Hvilken hvilespenning har du da? Jeg er oppe på 14,7 V lading. Men i lange perioder legger den seg mye lavere uten at det er noe spesielt forbruk. (13,3V) Til tross for at batteriet ikke er fulladet. (utetemp ca 0 grader) Synes det er litt rart. Ladet iht instruks fra merkeverksted. Nytt batteri i fjor. Slik er det ikke på de andre bilene jeg har og har hatt. Mulig noe sær britisk løsning. Har lest litt rundt dette på engelsk forum, og det er mange forskjellige konklusjoner. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.