Gå til innhold

TDV6/SDV6: riktig kaldstart-prosedyre?


grenness

Anbefalte innlegg

  • Svar 136
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Nå som kulda har satt seg får vel mange testa kaldstarten på bilene sine om dagen!

 

Jeg har gjort noen observasjoner siste ukene med forvarming med Webasto (BAS Remote). Som tidligere beskrevet starter bilen dårlig i kaldt vær hvis webastoen bare har kjørt mellom 15 og 25 min. Full tid er 30 min. Dette har skjedd ved temperaturer mellom -7 og -10C nå i det siste og etter ca 25 min forvarming. Ved oppstart har motoren "humpa" på rundt 500 rpm, og det er ingen respons hvis jeg gir gass. Rød batterilampe og oljelampa har da lyst. Den har stått slik opp mot ca 1 min den ene gangen. Batteriet er helt fint og jeg lader dette minst 1 gang i uka nå om vinteren! Plutselig tenner den fullt og går helt vanlig med fin motorlyd! Ved kaldstart uten forvarming i ned mot -10C starter den helt fint etter en gløding! Bilen er 11 år (195km) og har aldri bytta glødeplugger!

 

I dag var det -15C og kaldeste til nå i vinter. Jeg fyrte webastoen på forhånd og lot den kjøre helt ut. Starta så bilen ca 5 min etter webastoen var slått av - Bilen startet helt fint! Samme i går da det var -11C. I kaldt vær kan det derfor virke som det er viktig at webastoen har kjørt en full syklus.

 

God og sikker forklaring på hvorfor dette skjer er det vel ingen som har kunnet gi ennå, men den mest sannsynlige er vel at den får litt ulik info fra ulike sensorer om temperaturer og dermed blir det noe krøll med et eller annet i oppstarten (blandingsforhold, luft, diesel??).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved oppstart har motoren "humpa" på rundt 500 rpm, og det er ingen respons hvis jeg gir gass. Rød batterilampe og oljelampa har da lyst. Den har stått slik opp mot ca 1 min den ene gangen

 

Hørtes litt skummelt ut, men det er det kanskje ikke?

Lyser ikke oljelampa kun så lenge det ikke er skikkelig oljetrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt tidligere 2 defekte glødeplugger og må jobbe bra for å få start nå. Sist i dag i 16 minusgrader. Når du drar starteren lenge, uten at motor starter, så får du før eller senere feil verdier, batteriet får kjørt seg, spenning faller osv osv. Det gir symptomer som nevnt over. Ikke noe farlig i dette, det er bare at elektronikken jobber litt iherdig med å få bilen på rett kjør:).

 

Verste som kan skje, er at batteriet dør og du ikke får startet bilen. Anbefaler uansett å få byttet glødeplugger slik at kaldstart uten webasto skjer helt fint.

Da mine glødeplugger funket, så gikk det helt greit å starte i -28 grader også. Men når to har sagt takk for seg, så må jeg jammen jobbe lenge i kulde som er ute nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan justere tiden på webastoen hvis man har Bas sin styring ihvertfall, og der mener jeg maks er 60 min.

Jeg byttet glødeplugger i høst, og idag i minus 12 så startet den tvert, men går noe ruskete på tomgang det første halve minuttet. Tror dysene gir litt dårlig spredning når det er kaldt.

I så tilfelle, kan man overhale dysene? Hvordan er dette kontra å kjøpe nye? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESPO - har du prøvd å trykke stopp på fjernkontrollen til webastoen før den har gått full tid og se om den fyrer fint da? Har opplevd det samme som deg med lavt turtall når jeg starter bilen (05mod) når webastoen går, starter fint når webastoen har gått ut tia..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En diesel vil gå litt ruskete når det er så kaldt. Motoren trenger ettergløding, og rett før gløderne kobler inn vil den gå ruskete.

 

Jeg ville ikke brukt penger på dyser om den går ruskete i svinkulda vi har nå.

Ok. Tenkte kanskje det kunne være noe med de da den også bruker mye på mila nå. Siste måling var 1,66/mil, og webasto er ikke brukt veldig mye til forvarming. Ettergløding har man på glødepluggene vel? Ble fortalt at det er tre steg, forgløding, gløding under start og gløding etter start. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei start i -19C igår etter 30 min forvarming. Og samme idag ved -15C. Riktignok ikke veldig høy motortemp igår etter oppstart, så ved så kalde forhold kan nok 2x30 min være passende- hvis batteriet tåler det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye strøm trekker egentlig Webastoen under drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økt forbruk sammen med ujevn gange kan vel også være EGR. Stor forskjell på forbruk hos meg etter bytte av den defekte EGR på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effekt delt på spenning. Så i teorien 3,5 Ampere. Da er spørsmålet mitt, hvor mye lader dynamo?

 

Bare så kjapt ebay, og der ligger de på 140-150 amp....

 

 

Så hvis P= U x I blir det mellom 1680-1800 watt. Men den lader nok ike konstant med den styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trekkes jo en del strøm ellers i bilene våre også. Spesielt på denne tiden av året.

 

Kupevifte med fullt pådrag, setevarme, varme i front og bakrute i tillegg til alt annet sørger vel for at det nesten ikke er igjen noe til lading.

 

På min skal det nesten ikke bli vinter før den legger inn rutevarme automatisk. Prøver så godt jeg kan og huske og slå den av når det egentlig ikke trengs. Trekker visst veldig mye varmen i frontruta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min varsler ved 12,5 amp.. Litt kresen spør du meg. Det er jo halvfullt batteri. Det kjøres mye webasto og ctek for tida. Laderen jeg hadde på 7 amp brukte laaang tid. Investerte i en ctek på 25 amp nylig. Da er det fort gjort og toppe batteriet. Har et enkelt voltmeter fast tilkoblet i det ene 12V uttaket så jeg kan observere batterispenning og ladespenning til enhver tid. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fulgt med ladespenningen under kjøring?

 

Sjekket i dag, når eg va på veien. Vekslende mellom -3 til -8 i bergens området.

Lå på rundt 15 volt da eg sjekket.

 

Kan nevnes at eg har hatt mye småkjøring siste 3 ukene, uten å ha ladet batteriet utenom.

Ladet over natten sist søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sjekket i dag, når eg va på veien. Vekslende mellom -3 til -8 i bergens området.

Lå på rundt 15 volt da eg sjekket.

 

Kan nevnes at eg har hatt mye småkjøring siste 3 ukene, uten å ha ladet batteriet utenom.

Ladet over natten sist søndag.

 

 

 

God kveld John André!

 

Hvilken hvilespenning har du da? Jeg er oppe på 14,7 V lading. Men i lange perioder legger den seg mye lavere uten at det er noe spesielt forbruk. (13,3V) Til tross for at batteriet ikke er fulladet. (utetemp ca 0 grader) Synes det er litt rart. Ladet iht instruks fra merkeverksted. Nytt batteri i fjor.

 

 

Slik er det ikke på de andre bilene jeg har og har hatt. Mulig noe sær britisk løsning. Har lest litt rundt dette på engelsk forum, og det er mange forskjellige konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...