Gå til innhold

Range Rover 1988


Magnumresponse

Anbefalte innlegg

Fikk innfall igjen og fikk skiftet støtdemper på venstre side foran i dag.

Operasjon tok også to timer denne gangen, selv om litt mer jobb, så litt trening fra forrige dagen hjalp.

Var innom bi-jobben en tur på test runde, vasket den der, tok deretter bilder ved siden av en nyere utgave.

Den ble mye mer stabil å kjøre med nye dempere, men kjenner fortsatt noe slakke trolig som følge av tidligere nevnte king bolt lager.

 

004.jpg

005.jpg

006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 573
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"Operasjon king bolt" fullført, gikk bedre enn jeg fryktet. 

Lot være å skifte hjullager i denne omgang, siden jeg ikke har presse, men fikk skiftet king bolt lager og skimset til moderat treghet, ny simmering inni og innenfor pokalhus så klart og ny one shot grease + noe pakninger etc. Pokaler såg bra ut.  Alle deler/bolter/skruer omhyggelig vasket i delevasker, noe lakkert og til slutt noe innsatt i forskjellige typer fett ved montering. Prøvetur viser en markant forbedring på stabilitet, men mistenker fortsatt at spissing må kontrolleres, før man evt vurderer dekk, men alt i alt meget fornøyd med å ha fullført dette leddet.

002.jpg

003.jpg

004.jpg

005.jpg

006.jpg

007.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er oppdateringer virkelig på etterskudd her, da det går litt fort i svingene om dagen.

Forstilling ferdig Lørdag ca kl 15.00. Brukte kvelden til å rydde litt i garasjen.

Søndag ble det test-tur til Stokkøya, veldig fin tur men ikke mer enn 30% fornøyd med bilen, fremdeles slitsom på rattet. Ble endelig Åfjordsburger B)B)B).

I går ble det foretatt firehjulskontroll, da verkstedet fikk pakket det inn i timeplanen. Det var strengt tatt nødvendig å justere litt spissing. 

Oppnådde en fornøydhetsgrad på 50% etter dette. Fikk forøvrig skryt på verksted, for en representativ Range Rover, men alt er jo nytt.....

Fikk så tilslag på et sett med meget gode originale hjul (205/16), så hastet en tur for å hente disse, var hjemme igjen litt utpå kveldinga, lakkerte da felger litt.

Testkjøring etter hjulskifte, og fornøydhetsgrad på 100% er oppnådd, fy søren nå ble Range Roveren nydelig å kjøre med de nye hjulene i originaldim, trenger tid for å fordøye dette.

Blir nok noen turer den nærmeste tiden B).

 

Åfjordsburger.jpg

001.jpg

002.jpg

006.jpg

003.jpg

 

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk som stod på min, var 255/65-16. Dette var det siste grepet for min del, da alt av foringer, støtdempere, king bolt lager etc etc er skiftet fra før, hver operasjon bidro riktignok til noen prosent forbedring, men det totale resultatet kom sammen med dekk, og de utgjorde mer enn jeg trodde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dekk funker jo rett og slett ikke på noen biler selv om de er finfine på andre så tror mer på at det var der det skrubbet enn at hjulene var for store. Jeg har 33x12,5 på min og den er stødig som et lokomotiv.

 

Men uansett toppers at du omsider er fornøyd bak rattet  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt slakke i styresnekke, må vel prøve å justere den først. Tar bort litt av kjøregleden å stadig måtte gjete bilen for å holde sporet. Lafte er nok inne på noe, Discoen sporer mye mindre med 255/18. Og så har nok Kvasi og et poeng om forskjellige dekktyper ja. Sitter Bf Goodrick all terrain på Range Rovern. Har aldri kjørt med slike før, så vet ikke hvordan de er mtp sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode synsvinkler dette. For min del, mistenkes at dekk faktisk ble verre for bilen i takt med utbedringer av det tekniske, da de trolig ble bare mer feil nå, etter mange års feilslitasje.

Siste kjøretur med gammelhjul ble alt annet enn hyggelig, da jeg i en overgang fra fin til høvlet asfalt, faktisk mistet veigrepet, det holdt virkelig på å gå på trynet.

Type dekk, har nok mer å si enn selve størrelsen, det finnes store dekk som er gode for all del.

Dette med entusiasme for originale dekkdimensjoner er noe jeg har opparbeidet helt på egen hånd, har ingen kunnskaper om store dekk utover at det etter min mening fører til økt slitasje og forbruk, men skal ikke plage andre med denne meningen, alle gjør selvfølgelig som de vil med sine biler :)

 

Edit; Styresnekke ja, er det noen spesiell prosedyre for å sjekke stramhet på denne, og evt selve strammingen?

 

Endret av Magnumresponse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...