Gå til innhold

Forskjell P38 og L322


christianvig

Anbefalte innlegg

Nå sporer jeg ltt av her men jeg får ta med noen betraktninger jeg gjorde meg når jeg handlet L322. Inntil vinteren 2015 var ikke L322 aktuell bil for meg. For stor og tung osv. Men det modnet etter hvert. Litt slik som P38 nå ser ut til å modne for de som tidligere bare har likt RRC... I utgangspunktet var det en 2002-2003 modell jeg så etter. Men jo mer jeg så på annonser på Finn og leste rundt omkring ble jeg fokusert på 2007+ og TDV8. Uvesentlige ting som oppgraderingene i interiøret veiet faktisk tungt, og så var det motor og girkasse. Jeg klarer meg egentlig fint med motorsvak bil men klarer ikke å motstå fristelsen når muligheten er der. Discovery ble også vurdert men etter min smak er D3 for trist innvendig og D4 måtte i tilfelle bli varebil. TDV8 har også noen fordeler mot TDV6 som er verdt å ta med i betraktningen. Sånn i ettertid synes jeg dempingen på min er litt stivere enn hva jeg kunne ønske. Den har samme oppsett som Supercharged. Det betyr dog at den ligger litt flatere i svingene og med 19" hjul i stedet for 20" ser det ut til at ønsket komfort er på plass. Infotainmentsystemet er også håpløst gammeldags - som på D3. Hadde det ikke vært for Terrain Response hadde jeg revet det ut...

 

 

Er litt i samme tankemodus på den jeg har. Installasjon av trimchip.com som jeg hadde på min forrige P38 med manuel gir ca 170 hk og 350 nm. Om girkassen tar kvelden etter en stund tar kvelden er jo det en god unnskyldning for å montere en M57 med girkasse.

 

Jeg ville tenkt tanken på en L322 før jeg hadde begynt prosessen med M57 og automatgiret fra denne i P38. Det hadde blitt en unik bil men det er litt jobb og kostnader forbundet med en slik ombygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sporer jeg ltt av her men jeg får ta med noen betraktninger jeg gjorde meg når jeg handlet L322. Inntil vinteren 2015 var ikke L322 aktuell bil for meg. For stor og tung osv. Men det modnet etter hvert. Litt slik som P38 nå ser ut til å modne for de som tidligere bare har likt RRC... I utgangspunktet var det en 2002-2003 modell jeg så etter. Men jo mer jeg så på annonser på Finn og leste rundt omkring ble jeg fokusert på 2007+ og TDV8. Uvesentlige ting som oppgraderingene i interiøret veiet faktisk tungt, og så var det motor og girkasse. Jeg klarer meg egentlig fint med motorsvak bil men klarer ikke å motstå fristelsen når muligheten er der. Discovery ble også vurdert men etter min smak er D3 for trist innvendig og D4 måtte i tilfelle bli varebil. TDV8 har også noen fordeler mot TDV6 som er verdt å ta med i betraktningen. Sånn i ettertid synes jeg dempingen på min er litt stivere enn hva jeg kunne ønske. Den har samme oppsett som Supercharged. Det betyr dog at den ligger litt flatere i svingene og med 19" hjul i stedet for 20" ser det ut til at ønsket komfort er på plass. Infotainmentsystemet er også håpløst gammeldags - som på D3. Hadde det ikke vært for Terrain Response hadde jeg revet det ut...

 

 

Jeg ville tenkt tanken på en L322 før jeg hadde begynt prosessen med M57 og automatgiret fra denne i P38. Det hadde blitt en unik bil men det er litt jobb og kostnader forbundet med en slik ombygging.

 

Takk for betraktningene dine. Har følelsen at jeg ville endt hvor du er med TDV8. For min del har jeg dessverre ikke budsjett til den modellen, så da blir det med P38, eventuelt en tidlig L322. Mht M57, så er nok ikke dette særlig aktuelt før jeg eventuelt skulle få et ras på eksisterende motor/gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest på Ashcroft en god del, det snodige er at det ikke er listet noen større converter til M51 motoren.

Ved bruk på TD5 derimot, er det mulig få det som en option. Ser man på momentkurvene kan jo det være deler av forklaringa, jeg syns ikke M51 gir så mye moment langt nede, selv om den er chippet. Når man svinger pisken derimot, og får den opp i over 3200rpm, så skjer det absolutt ting. :)

 

 

Joda, effekten blir merkbar den, men momentet kommer mye høyere enn ved trimming av f.eks TD5...

 

En oppskremt TD5 drar som et lokomotiv fra 1800rpm eller litt til, en oppskremt M51 må opp i nesten det dobbelte før det skjer noe særlig.. Sånn sett er da M51en " snillere " mot girkassa...

 

SPM: kan man lese av transmissiontemp i Nanocom ?

 

Kan en ekstra oljekjøler, evt en liten enhet med vifte på, være lurt om man herser og drar på tunge ting ?

Ashcroft har ikke noen større converter. Det er det heller ikke plass til, slik som på td5. Men jeg kom over et firma via engelske forum, som bygde om de originale converterne til å gi en lavere stall speed og sterkere lock-up i 3. og 4. gir. Skal ta kontakt med dem angående disse. Leser at det er flere briter som er meget fornøyd..

 

Effekten blir høy og fin med trimming, men på 1500-1800rpm får du ikke utnytta noen ting uten endringer på girkasse/converter. :)

 

Jeg mener Saudi-Arabia- bilene (som hadde diesel) ble originalt levert med vifte på kjøler'n. Har sett dette på en bil. Når jeg kjøpte kjøler fra island-4x4, var det ekstra skruehull til vifta på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt både L322 og P38 (fortsatt). Td6 med GM var søppel, og vektreduksjoner (på en større bil) må nødvendigvis bety spinklere. P38 har sine ting, men gearkasse på HSE er i hvert fall ikke en av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Når jeg kjøpte kjøler fra island-4x4, var det ekstra skruehull til vifta på den. :)

 

Std Britpart-kjøleren ?

Så den.. vet du åssen vifte som passer ?

 

Utover det - har du link til firma som bygger HD-konvertere / kasser til M51, er det fint få en link...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Std Britpart-kjøleren ?

Så den.. vet du åssen vifte som passer ?

 

Utover det - har du link til firma som bygger HD-konvertere / kasser til M51, er det fint få en link...

Vanlig brithpart kjøler jeg kjøpte, ja :)

Har sett vifte på en bil vi har hatt inne på jobb. Ikke store saken. Om den er original er det kanskje mulig å finne et deler. Er nok best å måle opp hva som passer. Har ikke funnet noe ved googling.

 

Lagra linken på pc'n. Så får finne den frem når jeg får rota frem pc'n fra alle julegavene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vifte på min girkjøler, om den virker aner jeg ikke, men er nå der, ser hvertfall veldig original ut, og som nevnt tidligere så har kjøleren skruehull til vifta. Nå er min gått 260kkm (gått rett under 150kkm når jeg kjøpte den) og kassa fungerer fint enda og den var chippet med luriumboks når jeg kjøpte den og har gått med ecu chip etterpå, bytter olje på motor 2 ganger i året og resten 1 gang i året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DSE sitter oljekjøleren rett bak luftinntaket på venstre side i spoiler. Kjøleren er bygget på samme måte som en radiator, i og med at den er lavt montert er den også mer utsatt for nedsmussing og er det tilfellet, blir kjølingen også betydelig redusert. Selv bruker jeg med jevne mellomrom å vaske/spyle kjøleren med avfettingsmiddel og har aldri problemer med gearskift. Første gang denne rensen ble foretatt, kunne jeg ikke se gjennom kjøleren da den var tilstoppet av skitt og møkk. P38 har nå gått ca 245000 km og skifter pent og går i lock up ved 8o km/t med et turtall i underkant av 2000 omdr. Tror at dette fenomenet med dårlig luftgjennomstrømming kan være en årsak til automatkasse problemer. Og så er det svært enkelt å gjøre noe med !

mvh

Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Harald er inne på noe lurt. Steingamle kjølere har også en egen evne til å svette litt i skrudde forbindelser, og da blir det som en magnet på møkk og drit. Jeg ser for meg bytte hele kjøleren, og få på en med vifte, før jeg henger på vogna. Den er ganske lett, bare 1600kg, så det bør gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På DSE sitter oljekjøleren rett bak luftinntaket på venstre side i spoiler. Kjøleren er bygget på samme måte som en radiator, i og med at den er lavt montert er den også mer utsatt for nedsmussing og er det tilfellet, blir kjølingen også betydelig redusert. Selv bruker jeg med jevne mellomrom å vaske/spyle kjøleren med avfettingsmiddel og har aldri problemer med gearskift. Første gang denne rensen ble foretatt, kunne jeg ikke se gjennom kjøleren da den var tilstoppet av skitt og møkk. P38 har nå gått ca 245000 km og skifter pent og går i lock up ved 8o km/t med et turtall i underkant av 2000 omdr. Tror at dette fenomenet med dårlig luftgjennomstrømming kan være en årsak til automatkasse problemer. Og så er det svært enkelt å gjøre noe med !

mvh

Harald

 

Veldig godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med P38 Christian :D

 

Håper å få prøvd den, hvis du får den tilbake ifra fruen :D

 

Hva med å få byttet turbo til en litt mer "modern" variant? En som har mindre turbo "lag"??

 

Nyere biler lader jo ifra 15-1800 o/min, dette vil vel jo også være litt mildere på kassen om den får et jevnt moment øke contra full pupp ved ca 3500 o/min?? Da vil vel også 170hk virker kvikkere og kassen vil vel ikke trenge å gire "100 ganger" mer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få byttet turbo til en litt mer "modern" variant? En som har mindre turbo "lag"??

 

Nyere biler lader jo ifra 15-1800 o/min, dette vil vel jo også være litt mildere på kassen om den får et jevnt moment øke contra full pupp ved ca 3500 o/min?? Da vil vel også 170hk virker kvikkere og kassen vil vel ikke trenge å gire "100 ganger" mer.

 

Variabel-turbo hadde vært fint. :) virker som turbo fra M57 (3.0 TD6'n som sitter i l322.) passer rett på. Men der kommer problemet med elektronisk styring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ørliten teori om M51 i P38. Ja, den er rimelig treg. Ja, man må rundt 3000 omdr/min før det egentlig skjer noe. Og ja, det er mye støy.

 

Men, på den annen side, man slipper at turbo og motor sotes ned pga daukjøring. 525d som vi har (3.0 l diesel M57) er sprek og rask (197 hk), men den daukjøres myyye... Det har blitt mer og mer vanlig å lese om motor- og turbohavari på nyere dieselbiler, og flere verksteder og forstårsegpåere mener at dette skyldes mye kjøring på lavt turtall med tilhørende soting.

 

Så kanskje disse LR/BMW folkene som monterte M51 i P38 hadde en lur tanke i sin tid? Det er jo ikke mange motorhavarier man hører om av disse motorene?

 

Når det gjelder effekt løses jo dette lett med chip fra trimchip.com (ca 170 hk). Denne ekstraeffekten kommer uansett i på over 3000 omdr/min, den eneste faren er vel converteren. Dette løses med å kjøre "forsiktig" tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange P38 ble egentlig solgt med MANUELT GIR her på berget ?

 

Jeg ser det veldig, veldig sjelden, men definitivt jeg har sett både 2,5 og 4.0 med rørepinne. 4,6 har jeg dog ALDRI sett med annet enn automatisk gir.

L322 har jeg derimot ALDRI sett annonsert med manuelt gir. Dog finnes det endel D3 med manuelt gir, mens tvillingen, RRS har jeg heller aldri sett med manuell kasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

henter denne igjen, min P38 har etterhvert dratt på seg en motoroverhaling, nye ditt og datt, og ikke minst ny oljekjøler med rør

Jeg ser det er hull i registeret til vifte, er det noen som har vifte på sin P38 og anbefaler en type ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 måneder senere...

henter denne igjen; hvordan blir en RRS sammenlignet med en P38 plassmessig ?
Akselavstanden er jo den samme og baksetet ser ganske likt ut. Bagasjerommet har jo stort volum, men er kanskje litt leit å utnytte ?
Skå bakvindu sammenlignet med P38 og L322.....

 

Vil si jeg liker RRS langt bedre enn L322 på mange måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lenge siden jeg kjørte RRS men sitter igjen med noen inntrykk...

Jeg var lenge bestemt på at det var RRS jeg skulle ha om jeg skulle ha nyere RR enn P38en. Den er dog noe mer "tight" i og med at man sitter litt lavt (i fohold) og med en ganske stor midtkonsoll. Jeg følte at det passet meg veldig godt - da i alle fall. (Sea har je vørti litt tjukkere)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...