LRowner Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hei Må bytte starter og begynte demontering. Alt gikk greit helt til jeg skulle fjerne den øverste mutteren som sitter under innsugningsmanifolden. Jeg klarer ikke å komme til med noe av mitt ganske rikholdige utvalg av verktøy. Spørsmål: Må jeg fjerne innsugingsmanifolden eller har dere andre tips om hvordan jeg kan få tak på denne mutteren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Arne Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Eg hadde min ute for kort tid sidan. Den øverste er skikkelig krøkkete å få laus men trikset er å ha ei forlengar som er akkurat passe lang til å nå til frå oversida. Eg hadde ikkje nokon med rette lengda så vart det ein kort forlengar så eit ledd o så to lange for å nå opp til å bruke skralla. Noko pøt å få pipa inn på mutteren. Ja det er mutter, 15mm. Pga leddet var det vanskelig å få pipa på plass så då festa eg ei tynn snor på enden for å halde den oppe. Då gjekk det ganske greitt. Skal du skifte heile startaren eller berre innslaget? Eg skifta kun innslaget som kom på ca 150.- kr frå England. No startar den så fint den skal. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRowner Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Nå er "mutteren fra helvete" ute - tok meg en hel dag med forskjellige adaptere og brekkstenger. Det løste seg til slutt ved at min kone, som har betydelige mindre hender enn meg klarte å lirke hylsen med adaptere inn på mutteren. Det går faktisk an å putte handa ned igjennom manifolden.... Og det viste seg også at mutteren knapt var trukket til på fabrikken, tydeligvis var det vanskelig allerede ved sammenstilling av bilen. Vet ikke om jeg gidder å sette den på igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Og det viste seg også at mutteren knapt var trukket til på fabrikken, tydeligvis var det vanskelig allerede ved sammenstilling av bilen. Vet ikke om jeg gidder å sette den på igjen. Starteren blir montert på motoren før motoren monteres i bilen, så dette har neppe noen sammenheng tror jeg. Hva størrelse pipesett bruker du ? 3/8" eller 1/2" ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRowner Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 3/8" med overgang til 1/2" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Har hørt om D2-eier som ikke festet den øverste i første omgang. Det begynte å dkrangle løs, så anbefaler feste av alle tre. Kona ordner nok den biffen også! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Det er mange fixe ideer på hvordan få en rekke forlengere og ledd og greier til å henge sammen.Tape kan brukes ( isolasjonstape ) samt krympestrømpe ( kjøpes på biltema, klipp en bit og legg over leddet, varm opp = vips, nå ramler ikke alt fra hverandre. Løse muttre kan festes i pipa med bittesmå biter av toalettpapir / tørkerull, eller små mengder smørefett. Toalettpapir funker best, og gir minst søl. Nå ane ikke jeg hva du har forsøkt, men det finnes en lang, lang rekke " jungeltrics " jeg har lært av " erfarne fjellmenn " som gjør helt håpløst vanskelige operasjoner til en lek. Etterhvert som man får erfaring selv, begynner man å fundere hver gang man står ovenfor en tilsvarende problemstilling " hvordan ville en proff løst dette " og med proff mener jeg ikke moderne delebyttere på mange bilverksteder, men virkelig erfarne mekanikere, gjerne i 55års alderen eller eldre, som har sett, klådd på og utbedret det meste. Jeg har mekka bil siden jeg var 12, og er idag langt over 40, men blir fortsatt ganske ydmyk når jeg er med pappa`n min ( verktøymaker, bilmekaniker, bussrepratør samt bonde i 35 år ) og utbedrer ting. Å ha tålmodighet til å sitte å file til en havarert aksel, der lageret har skjært seg og ødelagt anleggsflaten sin med håndfil, nennsomt presse inn et nytt lager, lime det med locktite fordi akkurat denne maskina er gammel, og har liten salgsverdi og stor bruksverdi, og nå skal den brukes , er noe bruk-og-kast-mekanikerne burde gjøre også.... PS - jeg har en hel kasse i garasjen min med spesialverktøy. Avkappede piper, piper med innsveiste rørbiter, piper med påsveiste " forlengere " av armeringsstål, kappede fastnøkler, åpnede fastnøkler ( billigutgaven av en kråkefot ) osv har vært snekret sammen til sære behov... Endret 23. desember 2015 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.